släpar bakbenen?!

Danetta1990

Trådstartare
om tråden ligger fel så var vänlig flyttan ;)

När jag rider på banan så släper min häst bakbenen i sanden och bara låter dom få hänga med där bak liksom :D Har ni några bra tips/övningar som man kan göra så hästen lyfter benen ordentligt. Har inte tänkt på det när jag ridit ut men alltid på banan så hänger dom bara efter :mad:

otroligt tacksam om ni vet något jag kan göra åt detta :bow:

P.S han är inte halt eller har ont :p

//Johanna

Sv: släpar bakbenen?!

Ja tycker det låter som patella om han släpar benen efter sig...

Menar du att han går ok men kanske inte samlar sig så mkt? Försök att få gångarterna lite mer aktiva. Träna gärna på bommar så han får lyfta ordenligt.

okej, tack ;) han släpar dom bara efter sig i traven, både i sölig och snabb trav. ^^

Som föregående också sa så funkar det att rida mycket över bommar, försök att få mer framåtbjudning och rid hästen i form. Försök rida så sakta som möjligt men med lika mycket framåtbjudning och aktivitet som när det går fortare, och koncentrera dig på att få hästen att jobba med bakbenen också. Använd gärna ett dressyrspö och peta lite, men detta är enbart en bra teknik ifall hästen ser spöet som din förlängda arm, och inte som något farligt som betyder att man ska springa fort.

Växla mycket! Mellan trav och galopp, mellan rakt fram och sidvärts, mellan ökat tempo och minskat, mellan bakåt och framåt. Allt du kan komma på. Gör det dock på ett schysst sätt, så att du inte "anfaller" hästen, det ska vara alert men harmoniskt!

Det kan vara bakknän eller rygg.

Är du helt säker på att det inte är det, så skulle jag föreslå att du arbetar med takten, vilan på steget. Lita lätt långsammare, se till att hästen inte pinnar på i för hög takt för då hinner den lyfta benen ordentligt.

Tack alla ;) Jag red lektion i fredags... vi red ganska högt tempo och mest galopp, men inga bem släpades då! Glömde fråga min instruktör om detta men men ^^

Det är väl ett fullblod?
Då är det troligen att den inte har takt i traven utan bara rantar, den hinner inte lyfta, takten blir för snabb.

Du behöver få den mer taktmässig, långsam takt med vila på steget då hinner hästen lyfta bakbenen ordentligt:idea:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 105
Senast: Lavinia
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
892
Senast: igbest
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 313
Senast: Freazer
·
Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 696
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar