Slänger sig vid uppbindning! Vad göra?

W

wronkan

Jag har haft mitt varmblod nu i ca 2 månader. Vi kommer verkligen kanon bra överens. Han är världens lugnaste o finaste häst MEN nu kommer mitt problem. Han går inte att binda ute när man ska fixa iordning inför ridturen. Är inte så lattjo med en häst på 170cm som kastar sig bakåt och sliter sönder grimskaft och hela konkarongen.:confused:
Så vad jag gör nu är att jag får stå inne i stall gången och fixa själv (för där kan han stå uppbunden) medans alla andra står ute och pratar medans hästarna blir färdiga. Visst jag har inga problem med att stå inne själv, men vad händer den gången jag måste stå ute och ha honom uppbunden? Han kan stå vid pålen ute om jag står med och kliar honom hela tiden, men flyttar jag mig 1 meter från honom så får han panik. Är detta en dum grej han har fått för sig bara eller kan det faktskt vara så att han verkligen är rädd och hur ska man få bort detta? är verkligen tacksam för hjälp:bow: för nu är det snart sommar och jag vill verkligen kunna stå ute och borsta och tvätta av honom.

Sv: Slänger sig vid uppbindning! Vad göra?

Vet inte om detta är till någon hjälp men min häst gjorde precis likadant när jag fick hem honom. Slet itu ett antal grimskaft och skulle sedan inte bli infångad!
Jag tog det säkra före det osäkra och band honom i två grimskaft, varav det ena lite kortare så när det gick av så satt det andra kvar. Det gjorde att han inte fick nöjet att komma lös och samtidigt hann jag lugna honom. Detta funkade kanon för mig, han testade att par gånger men sedan var det bra. Se bara till att du har panikhake fall i fall.
Lycka till.

Knepigt med hästar som slänger sig - speciellt när man inte vet varför de gör det. Binds han upp i två skaft (ett på var sida) inne och bara ett framåt ute? Om så är fallet, blir ju trycket på nacken lite annorlunda med bara ett skaft fram. Som jag ser det finns det 2 alternativ: 1. Binda upp så att han verkligen inte kan komma loss (jäkligt läskigt med en så stor häst) 2. Lär honom att stå still (lös men med grimma + grimskaft alt repgrimma) ute när du borstar. Sedan gradvis "öva" att lägga på lite tryck på nacken och lära honom att han ska ge efter för det trycket istället för att kämpa mot det.

jag tror också att han lärt sig att han kan komma loss ute eftersom att han inte suttit fast ordentligt där. (kommit loss)
jag har haft problem med mn 4 åring när jag skulle ha fast henne i stallgången hon provade slänga sig tre gånger (riktigt läskigt) men hon kominte loss.
jag jagade så fram henne bakifrån och hon har inte gjort det sen dess.. (även om jag blir nervös när hon backar i stallgången) Jag har filosofin att jag vill inte ha säkerhets grejer os liknade i uppbindningen för hästan ska inte lära sig att den kan komma loss. mvh/lollo

Ja, utgångspunkten måste ju alltid vara att man ska binda upp en häst så att den absolut inte kan kasta sig loss. Men, det blir ganska farligt med en vuxen, tung häst - jag skulle nog inte våga riskera min hästs nacke på ett bräde.. Bättre då att vänja lite sakta och ffa försöka klura ut varför hästen kastar sig.

Om du bestämmer dig för att stärka uppbindningen så att grejorna håller så bör du även ha en halsrem. Håller bättre än en grimma.

Har haft samma problem, dock med en shettis... även om det finns en himla massa kraft i den lilla kroppen!
Nu står han alltid uppbunden med två tjocka gummilinor, köpta för ändamålet, när han står utomhus. Och de funkar superbra!
visst är han påväg att sätta sig på rumpan ibland, men då är det en gång o sen är han lugn igen..:smirk:

Tänke med säga Halsring! Det är jättebra, och sen rejäla rep/grimskaft.. Den måsta lära sig att man inte kommer loss, annars kommer du har problemet kvar... Lycka till!

Det finns ett sätt som är säkert för hästen, men som bara ska användas på häst som satt i system att slänga sig.
Men absolut inte på häst som inte är lärd att stå bunden eller som är rädd för det!! Då använder man andra metoder!!!

Fäst ett grovt rep runt "sadelgjordsläget" på hästen.
Däri binds ett rep fast, som sedan löper löst genom hästens grimma och till uppbindningen.
Denna ska sitta så högt som möjligt, gärna på 3-4 m höjd men absolut högre än hästens huvud.
Repet ska vara så långt att det räcker ner om hästen går omkull.

Vad som händer om hästen rycker och sliter är att kraften blir mellan det grova repet och uppbindningen. Hästens huvud är bara med utmed repet utan att utsättas för några påfrestningar.
Orsaken till att infästningen ska vara så högt som möjligt är, att den kraft som hästen kan använda (ståendes på bakbenen) blir så mycket mindre, än om den kan använda sina fyra ben och dra.

Hästen kommer snart att resignera och acceptera att stå uppbunden, eftersom den inte kommer loss. Och det är ju det vi vill uppnå, inte att den måste bindas med allt möjligt varje gång vi vill ha den uppbunden.
Ur NH-världen.

LIA

Tack för alla svar! När han står inne så står han fastbunden från båda sidor av stallgången alltså i bägge ringarna på grimman. Och där står han hur fint som helst jag kan gå ifrån honom o hämta saker och det kan vara brötigt ute och han bryr sig inte. Jag hade tänkt kanske om det fanns en metod utan rep och sådana grejer. Mest för att han är så stor ska vi väl tillägga också... Finns det nån metod där jag vinner förtroendet kanske? men ärligt talat så tror jag faktiskt mest att detta är en dum grej han har fått för sig, jag menar travare brukar kunna stå still och vara vana vid det mesta... Sedan så är han bara unghäst fortfarande också.

du har fått 2 förslag, vad mer har du i åtankte. finns inte tusen sätt för en sån här grej. öva öva och öva. Lägg lite hö eller nåt om det kan hjälpa. prova dig fram men du får inte låta honom komma loss gång efter gång för då lär han sig det..

Har haft detta "problem" med min fullblodstjej som lärde sig detta pga av klantighet från min sida. Jag band henne i en dåligt sittande ring och hon ryckte till och den lossnade och efter den gången var det ett rent hel***e rent ut sagt och det gällde inte bara när jag band henne ute. Hon gick inte att binda upp inne heller.

Säger bara gummirep:love: Dom löste alla mina problem iaf,men se då till att ha en grimma som inte går sönder om han skulle dra till rejält. I gummirepen kan hästarna dra och dom går inte av,bara länger ut sig.

Är detta ngt du testat?

Fick också tippsen om halsrem och att binda i sadelgjorden men för min del så räckte det med gummirepen...:banana:

KL

Träna hästen att stå uppbunden?
Långt rep igenom ringen du binder i (eller runt bomen om det är en sådan) och håll i repet. När han slänger sig så ge efter på repet tills han lugnat sig (utan att han kommer loss helt) han blir nog rätt förvånad i början. Låt honom inte beta bara (=belöning) när han slängt sig och ''kommit loss'' och sen halar du in honom igen.
Till slut är det inte kul att slänga sig längre, och du kan gå längre och längre ifrån utan att släppa repet.

Skulle rekomendera halsrem, en bred sådan.

Först o främst har din häst lärt sej att ta sej loss eftersom du har undermålig utrustning. Gör så här: Leta upp två träd där marken är plan. Skaffa ett tjockt, starkt rep o ett bildäck. Knyt fast däcket mitt på repet o knyt sedan fast repet mellan träden ovarför hästens huvudhöjd . Skaffa sedan en Diamond Halter repgrimma o ett starkt grimskaft som är minst 3 meter, klätterrep e liknande. Knyt fast hästen i bildäcket och låt den sedan själv lista ut att det är meningslöst att försöka ta sej loss. Däcket o repen fjädrar lagom för att den inte ska göra sej illa. Låt den stå bunden så länge att den resignerar o står lugnt ( några timmar ibland). Upprepa övningen dagligen 1-2 timmar. Se sedan till att du alltid har utrustning som håller att binda i. Om dan lyckas slita sej lös så lär den ju sej att det går, om den aldrig kan ta sej lös så inser den att det ALDRIG lönar sej att ens försöka. Alltså, skaffa hållbara grejor, släng grejor som inte håller, för de lär hästen dåligt beteende!

Lär hästen stå still utan att sitta fast! :angel:

För det första har hästen säkert aldrig suttit fast i ett grimskaft på det sättet, att sitta i två ger ett helt annat tryck i grimman.
Min gamla halvblod var exakt likadan och han hade ändå stått uppstallad i spilta, men utomhus fick han panik, om han däremot backade och det gav efter så stod han still... Alltså fick han stå lös... Det tog lite jobb, men jag säger hellre en häst som man kan ställa lös var som helst än en häst som har resignerat och står stilla uppbunden...

Däremot anser jag att man ska träna föl och unghästar att stå uppbunda i alla miljöer, just pga att det kan minska skaderisken när de blir stora och någon får för sig att de absolut måste sitta fast...

Lär hästen stå still utan att sitta fast! :angel:
Men nu gällde frågan hur man lär hästen stå uppbunden. Ska man hålla på med hästen utomhus så tror jag nog att även du vill ha den uppbunden, för säkerhets skull

Jag har haft mitt varmblod nu i ca 2 månader. Vi kommer verkligen kanon bra överens. Han är världens lugnaste o finaste häst MEN nu kommer mitt problem. Han går inte att binda ute när man ska fixa iordning inför ridturen. Är inte så lattjo med en häst på 170cm som kastar sig bakåt och sliter sönder grimskaft och hela konkarongen.:confused:
Så vad jag gör nu är att jag får stå inne i stall gången och fixa själv (för där kan han stå uppbunden) medans alla andra står ute och pratar medans hästarna blir färdiga. Visst jag har inga problem med att stå inne själv, men vad händer den gången jag måste stå ute och ha honom uppbunden? Han kan stå vid pålen ute om jag står med och kliar honom hela tiden, men flyttar jag mig 1 meter från honom så får han panik. Är detta en dum grej han har fått för sig bara eller kan det faktskt vara så att han verkligen är rädd och hur ska man få bort detta? är verkligen tacksam för hjälp:bow: för nu är det snart sommar och jag vill verkligen kunna stå ute och borsta och tvätta av honom.

Har inte läst hela tråden nu. Har ingen egen erfarenhet mer än att min pålle gjorde så ett tag och det gick över av sig självt.

Jag skulle börja med att lära honom stå still utan att vara uppbunden, det har man stor nytta av. Kan hjälpa...

Min häst fick inte riktig fart förrän hon kände att det tog emot i grimman. Kanske kan du lära honom att sänka huvudet när du drar lite försiktigt nedåt i grimman, så han lär sig att ge efter för trycket som blir.

Ett sätt man kan prova är att ordna en uppbindningsanordning i taket eller uppifrån, kanske svårt ute?? Men om man gör det och rätt kort, inte så hästen står uppåt med huvudet men iaf inte kan sänka huvudet, om han kastar sig förlorar han balansen samt får han ingen kraft att slänga sig, detta har fungerat på många problemhästar vi har haft i träning...lycka till!
Förmodligen är han inte rädd utan något som han har kommit undan med...:banana:

Problemet är rätt vanligt på varmblod, framförallt de som tränats/tävlats trav. De är inte vana att sitta fast ute och kan därför testa, kommer de los har de hittat en ny kul lek. Jag skulle börja med att ha hästen i grimma/halsring och grimskaft, men ej binda fast den, och sedan borsta på den och fixa medan jag håller i grimskaftet (kanske till och med ha en medhjälpare som håller grimskaftet första gångerna). Nästa steg blir att binda upp honom och ha ett grimskaft som vanligt alt. som någon redan nämt ett långt rep genom uppbindnings ringen. Hoppas du får ording på det!!!

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 678
Senast: Mia_R
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 175
Senast: Habina
·
Hästhantering Hej alla bukisar! Har ett litet problem med min nya häst (sedan 3 veckor). Detta kan blir lite långt men ska försöka få ihop det! Jag...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 528
Träning Just det förväntar jag mig inget svar på, men kanske någon som varit med om något liknande?! Har ett treårig nordsvenskt brukssto, hon...
2
Svar
35
· Visningar
6 193
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II