Min ponny var sån förr. Gick rakt på men slängde sig ut innan man hann blinka.
Köpte eget släp med fronturlastning och började träna. öppnade både fram och bakbom, båda ramperna. gick bara igenom till en början. Senare gick vi in och stannade, stod still och sedan ut. Vid senare tillfällen började vi alltid lika dant. Efter ett par varv satte jag upp frambomen, gick in och mutade med godis stod ett tag och sedan lastade ut fram.
Sen började jag träna på att jag gick i den tomma spiltan när vi gick in, tog grimskaftet över mellanväggen när vi gick. På så sätt vande han sig att jag rörde mig brevid. Så småningom kunde jag backa och stänga bakbomen, massa beröm och sedan ut fram. Tog ytterligare några gånger innan jag började stänga rampen bak innan vi gick ut.
Hela tiden gå ut fram, inte pressa honom så han vart stirrig utan gå ut innan. Se till att alltid ha hö/gräs/godis. Hade för vana att alltid gå rakt igenom en gång innan jag lastade på riktigt under en period, även om jag inte tror det behövdes.
Plus med att han kunde gå in själv i ena spiltan och jag andra är att steget till att kunna skicka in honom inte blev så långt.
Nu mer går han på själv utan att tveka och testar inte ens att backa.
Jag kan lasta ut bakåt om det behövs men föredrar att använda frontrampen.