Slänger med tungan???

LitenIsa

Trådstartare
Någon som kan ge mig en bra förklaring till varför vissa hästar (i detta fall min) slänger ut med tungan vid ridning? Han är kollad av tandläkare för ett halvår sedan som drog ut vargtänderna och trodde att det skule bli bättre efter det. Men han slänger fortfarande med tungan. Dressyrdomarna gillar det inte :angel: .

Nån som vet vad det kan bero på? Har provat lite olika bett, kollat honom på klinik då jag fick höra att det kunde hänga ihop med ryggen men det finns inget fel på honom.

/ Förvirrad matte ;)

Sv: Slänger med tungan???

Om veterinär har tittat på honom, ta kontakt med en riktigt seriös equiterapeut eller kiroprakter som kanske kan hitta något att åtgärda. Tunga-utanför-munnen hänger ofta ihop med ryggproblem (jag har bara sett 5-6 hästar med tungan utanför munnen, men de har samtliga haft problem med ryggen).

Jag har sett rätt många som gör så, speciellt inom hoppning.

Iallafall så har jag faktist en bokad till hos en kiropraktor åt honom om 3 veckor. Kan ju skriva upp på kom-ihåg-lappen att jag ska säga till om hans "tungproblem".

jag skrev kankse lite luddigt i första inlägget, så ett tillägg, han har inte tungan utanför jämt (skulle se rätt kul ut) utan bara vid ridning. Och det verkar som att han gör det när det blir jobbigt och han måste koncentrera sig extra mycket.

Senast ändrad:

Jag tolkade det som det var vid ridning, så för min del blev det rätt ändå :)

Att han gör det bara när det blir jobbigt stärker faktiskt min uppfattning om att det är något som är obehagligt/gör ont, d v s intensifieras när han får ta i.

Jo, många hopphästar har ju också ryggproblem vare sig deras människa vill kännas vid det eller inte...

okej, då tackar jag för det svaret och ska komma iåg att nämna det till kiropraktorn.

Vore skönt att slippa få kommentaren "hästen slänger med tungan" längst ner på dressyrprotokollet :)

Hej, Min häst slänger oxå ut med tungan, det gör hon när hon hänger i ena tyglen ex på hemvägen och jag vill svänga av. Då blir hon sur och slänger ut tungan och blir stum.

Men din kanske bara slänger ut tungan utan att hon förändras i övrigt?

Igår körde vi på banan och övade serpentiner, då slängde hon ut tungan i de mer koncentrationskrävande svängarna, dvs vänster som hon har svårare för.

Jag har delvis löst det genom att spänna kindkedjan en ring till. Misstänkte att hon la tungan över bettet nämligen.

När hon rids slänger hon adrig ut tungan vad jag vet.

Jag vill gärna höra fler tankar om tungor!
/jenny

Det kanske bara är en ovana , vet andra hästar som gör det oxå.

Nu citerar och kopierar jag rakt av från ett annat inlägg som jag skrivit, sökfunktionen är inte så dum att använda ;)
*uppmaning*

(Ps...tänk på att detta är alltså ett svar till någon annan i en annan tråd i fall det skulle finans med en helt ovidkommande kommentar i det hela)

Hästens tänder, munhåla, tunga, käke, käkleder, OA-led, Atlas, Tungben och muskulaturen runt tungbenet Hör ihop.

Detta ser jag som en "Station"

När hästen är van vid att balansera upp sig och ryttaren med huvud och hals blir det problem.

Vi sätter ett bett i munnen som sätter ihop alla dessa smådelar på stationen till ett endaste stort gemensamt problem.

Om bettet inte fungerar perfekt i hästens mun skapas snedbelastningar och spänningar som på olika sätt kan ge problem.

Med bettet i munnen:

Vi utgår ifrån högerhänt ryttare och häst som balanserar med huvud och hals.

Tunga. Tungan fäster en bra bit upp under nacken. Runt tungan på båda sidor sitter ett ben, ganska smalt och litet men dock. (Inte den del vi ser alltså)
Runt det benet sitter även andra muskler som i sin tur connectar bla:upp i nacken.
Bettet rör sig mer på höger sida, ryttaren har en överdriven aktivitet i höger arm vilket fortplantar sig. Hästen försöker med tunga och käke (Tänder) att avvärja den överdrivna rörelsen på höger sida.

Käke. Käken spänns mer på höger sida, hela huvudet blir spänt på höger sida. Käkleden kan i värsta fall låsa sig. Detta behövs inte ens märkas tydligt då hästens mun är så lång.

När Käken och käkled spänns på höger sida vrider hästen nacken lite åt höger för att "skydda"

När hästen vrider lite på nacken Blir det lite trängre för tungan på höger sida, tungans fäste blir påverkat vilket i sin tur påverkar OA-leden. Själva vridningsmomentet eftersom det ofta är krampaktigt påverkar också OA-leden. Resultat blir en låsning i OA-leden på höger sida. Musklerna på vänster sida tänjs ut, musklerna på höger sida trycks ihop, på ett ohälsosamt sätt. (Ej symmetriskt)
OA-led= Leden mellan Occiput(Skalle) och Atlas.

Atlaskotan är stor. Den har dessutom en mkt stor betydelse, inte minst hos hästar som balanserar sig och ryttaren med hals och nacke.
Här hämtar hästen mkt kraft ifrån. Men om då hästen går och snedbelastar? Då blir det snett. Hela vägen ut till rörelsen. Är muskulaturen runt Atlas symmetrisk och väl fungerande blir det bra och rätt rörelser.
Atlaskotan är sist-eller först på vägen. Härigenom går det många signaler varje dag. Hos hästar med mkt nackproblem ser vi flest " Problemhästar"
Atlaskotan har i sin tur förbindelse med kota nr. två. Axis. Som i sin tur har förbindelse med Kota nr tre. C3. Som i sin tur är den vi påverkar mest med vår hand, med tygeln, med inspänningstyglar etc.Här ser vi plötsligt en rundgång.

Under Atlaskotan-på väg ner till Munhålan, här hittar vi tungans fäste.Detta hänger alltid ihop. Nackproblem-problem med muskulaturen kring tungbenet och tungans fäste...

För att komma till min tanke i det hela...så tror jag på omstarter. Att helt från början börja om med nya signaler. Nya hjälper. Nytt sätt att bära, att röra sig.

Att bara från den ena lektionen till en annan även om detta utspelar sig under några månader, ändra från att bära med huvud till att balansera med baken, och dessutom göra det rätt, utan överarbetade partier, tror jag är omöjligt. För oss vanliga dödliga i alla fall. (Och då menar jag hållbara uppbyggande resultat)

Att köra uteslutningsmetoden genom att gå igenom häst, utrustning och inte minst....SIG SJÄLV! innan man ens börjar begära något av hästen är en förutsättning.För allt.

Ryttaren i sig sätter så mkt problem på hästen så egentligen är det förbluffande att hästarna är så fräscha som de är... så som vi lever, rör på oss och ser ut. Vi kan ju inte ens använda våra kroppar själva, ändå begär vi att hästen ska göra det...med oss på!

jag vet en ponny som var runt 14 år när min kompis köpte han, och han sprang alltid med tungan ute vid ridning.
Hon lät tandläkare kolla på honom - han hade otroliga tandproblem! Bl.a. en tand som klyvts mitt itu och där i hade gammal mat packat sig...
Det åtgärdade de direkt.
Alla tandproblem åtgärdades och han fick ett väl uprovat bett (tror det var ett vanligt tredelat:) )...
Men han fortsatte att springa med tungan utanför vid ridningen, det hela hade blivit en vana för honom...

Ovana alltså. Det kanske kan vara så för din häst? Jag vet ju inte hur gammal den är men...en teori bara.

Min fjordhäst hade (har) också den vanan. Hon gör det när det är en svår rörelse.
INGEN HAR VÄL KLAGAT PÅ JANNE SCHAFFER så varför inte hästen göra lika.

Jag tror inte en vildhäst slänger ut tungan i svår terräng eller när han ska koncentrera sig på vilken spark som är bäst för att avvisa en annan häst.

Jag tror tungan blir nån bieffekt av bettet, kanske ingen som gör någon skada.
Min häst har inga fel på tänder enligt tandläkaren, men säkert spänningar.
/j

lånar.

En av mina pållar gjorde också så, men främst när jag blev för hård i handen vid jobb. Lättade jag då genast så for tungan in igen, sluurp!
Ibland när man skrittade på lång tygel kunde han också göra det, men då var det mer på "lek" för honom..
Han hade dock aldrig tungan ute när jag tävlade så det var inget problem på det viset, det hände inte så ofta heller..

Min häst stoppade tungan utanför munnen när vi lärde känna honom. Precis som Lovisaleonora_ rekommenderade, fick en equiterapeut regelbundet titta på honom, samtidigt som jag började om i min ridning. Från scratch i stort sett.

hästen hade en hel del låsningar i rygg och nacke (inget onormalt, inga skador, bara "normala låsningar" för en genomsnittlig svensk ridhäst :mad: ) och behandlades några ggr första året. Nu kommer tungan ut kanske 1-2 ggr /mån. Jag bedömer att det är en olat nu i kombination med när han får lära sig något nytt. Jag gör dock inte bedömningen att det är för svårt för honom eller att det på ngt sätt skulle göra ont.

så gör min nordis också när det blir jobbigt.
Var mer förut men då gick han med fel bett.
Nu har vi bytt till ett rakt körbett och det funkar jättebra

Tack och bock för bra inlägg..Har gått i liknade tankar själv ..

Skönt att se att det finns andra som har liknade syn på saken.:)

en häst som gick på ridskolan förut gjorde också så.. jämt.. :eek:

*lånar knapp*

Såg att denna tråd fortfarande var uppe på tapeten.
Hugo slänge fortfarande med tungan. har även märkt att han ofta gör det när han "skummat" mycket under ett pass. Tar då ut tungan för att slicka i sig av "skummet". Kankse det kittlas med massa dregel runt munnen.

Han ska iallafall kollas upp i ryggen av en kiropraktor snart, hade den tiden bokad sen en tid tillbaks. Får se om de hittar något.

/Isabelle

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 687
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 477
Senast: MiniLi
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 306
Hundhälsa Idag fick min stövarhane på 6 år åka in akut till veterinären, med vad jag trodde var kraftig buksmärta (sa innan jag åkte till min man...
Svar
12
· Visningar
2 817

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka