Sv: Slänger med tungan???
Nu citerar och kopierar jag rakt av från ett annat inlägg som jag skrivit, sökfunktionen är inte så dum att använda
*uppmaning*
(Ps...tänk på att detta är alltså ett svar till någon annan i en annan tråd i fall det skulle finans med en helt ovidkommande kommentar i det hela)
Hästens tänder, munhåla, tunga, käke, käkleder, OA-led, Atlas, Tungben och muskulaturen runt tungbenet Hör ihop.
Detta ser jag som en "Station"
När hästen är van vid att balansera upp sig och ryttaren med huvud och hals blir det problem.
Vi sätter ett bett i munnen som sätter ihop alla dessa smådelar på stationen till ett endaste stort gemensamt problem.
Om bettet inte fungerar perfekt i hästens mun skapas snedbelastningar och spänningar som på olika sätt kan ge problem.
Med bettet i munnen:
Vi utgår ifrån högerhänt ryttare och häst som balanserar med huvud och hals.
Tunga. Tungan fäster en bra bit upp under nacken. Runt tungan på båda sidor sitter ett ben, ganska smalt och litet men dock. (Inte den del vi ser alltså)
Runt det benet sitter även andra muskler som i sin tur connectar bla:upp i nacken.
Bettet rör sig mer på höger sida, ryttaren har en överdriven aktivitet i höger arm vilket fortplantar sig. Hästen försöker med tunga och käke (Tänder) att avvärja den överdrivna rörelsen på höger sida.
Käke. Käken spänns mer på höger sida, hela huvudet blir spänt på höger sida. Käkleden kan i värsta fall låsa sig. Detta behövs inte ens märkas tydligt då hästens mun är så lång.
När Käken och käkled spänns på höger sida vrider hästen nacken lite åt höger för att "skydda"
När hästen vrider lite på nacken Blir det lite trängre för tungan på höger sida, tungans fäste blir påverkat vilket i sin tur påverkar OA-leden. Själva vridningsmomentet eftersom det ofta är krampaktigt påverkar också OA-leden. Resultat blir en låsning i OA-leden på höger sida. Musklerna på vänster sida tänjs ut, musklerna på höger sida trycks ihop, på ett ohälsosamt sätt. (Ej symmetriskt)
OA-led= Leden mellan Occiput(Skalle) och Atlas.
Atlaskotan är stor. Den har dessutom en mkt stor betydelse, inte minst hos hästar som balanserar sig och ryttaren med hals och nacke.
Här hämtar hästen mkt kraft ifrån. Men om då hästen går och snedbelastar? Då blir det snett. Hela vägen ut till rörelsen. Är muskulaturen runt Atlas symmetrisk och väl fungerande blir det bra och rätt rörelser.
Atlaskotan är sist-eller först på vägen. Härigenom går det många signaler varje dag. Hos hästar med mkt nackproblem ser vi flest " Problemhästar"
Atlaskotan har i sin tur förbindelse med kota nr. två. Axis. Som i sin tur har förbindelse med Kota nr tre. C3. Som i sin tur är den vi påverkar mest med vår hand, med tygeln, med inspänningstyglar etc.Här ser vi plötsligt en rundgång.
Under Atlaskotan-på väg ner till Munhålan, här hittar vi tungans fäste.Detta hänger alltid ihop. Nackproblem-problem med muskulaturen kring tungbenet och tungans fäste...
För att komma till min tanke i det hela...så tror jag på omstarter. Att helt från början börja om med nya signaler. Nya hjälper. Nytt sätt att bära, att röra sig.
Att bara från den ena lektionen till en annan även om detta utspelar sig under några månader, ändra från att bära med huvud till att balansera med baken, och dessutom göra det rätt, utan överarbetade partier, tror jag är omöjligt. För oss vanliga dödliga i alla fall. (Och då menar jag hållbara uppbyggande resultat)
Att köra uteslutningsmetoden genom att gå igenom häst, utrustning och inte minst....SIG SJÄLV! innan man ens börjar begära något av hästen är en förutsättning.För allt.
Ryttaren i sig sätter så mkt problem på hästen så egentligen är det förbluffande att hästarna är så fräscha som de är... så som vi lever, rör på oss och ser ut. Vi kan ju inte ens använda våra kroppar själva, ändå begär vi att hästen ska göra det...med oss på!