Slänger med huvudet

N

Nalle Puh

Jag undrar vad det kan finnas för orsaker till att en häst slänger med huvudet under ridning (ibland väldigt högt) och ibland försöker dra tyglarna ur händerna på ryttaren? Är det "bara" en ovana eller vad kan det bero på? Har ni några tips på vad man kan göra för att förbättra det? (Använder ett tredelat bett om det har någon betydelse) Tacksam för svar! :)

Sv: Slänger med huvudet

Den vanligaste orsaken till detta är att ryttaren har en okänslig hand, vilket ofta grundar sig i dålig balans och sits.

Andra anledningar till slängigt huvud kan vara tandproblem eller fel avpassat bett.

Kolla upp hästens mun och ta hjälp av tränare som kan kolla ryttaren.

Mitt halvblod gjorde så och hade en vargtand som störde henne...

En tidigare stallkamrat hade en häst som gjorde så.

Den hästen visade sig ha så vassa tänder att man skar sig blodig när man kände efter! Hon hade även köttsår i kinderna av det, i kombination med nosgrimma... :crazy:

Så kolla tänder och bett!! (Och hur du rider såklart.)

Mitt sto gör oxå det ibland och det är bara lite tramsiga stofasoner, det behöver inte betyda att dem har ont någonstans men självklart är det ju bra att kolla upp det.

Ouppfostrad - det har låtits komma undan jobb genom att dra tag i bettet.
Ryttarens hand - som grundar sig i sits
Smärta/obehag - tänder, bett, annan utrustning, något annat i kroppen ( dvs. har hästen ont i ryggen kan det uttrycka sig i att den blir ostabil i formen och "hackar" i huvudet, protesterar vid ridning )

Tja!
Min häst gör så ibland när hon tycker de e jobbigt...
De e ETT :devil: av hennes sätt att komma undan hennes arbete...
Testa med att kolla in din hästs både rygg å tänder...
HA EN BRA DAG... :) :smirk: :cool: ;) :p :d

Den vanligaste anledningen är att den gör så för att den vet att den kommer undan arbete, och det vet den genom att ryttaren har en svag sits, men framför allt att hästen inte svarar för skänkeln.

Hej!

Jag håller med Pansi :)

Men de kan även göra så för att slippa arbete.Men kolla det veterinära först ;)

Liknande trådar

Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
703
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 638
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 030
Senast: tessan.g
·
Utrustning Jag är ganska okunnig när det gäller bett och har hållit mig väldigt basic hela tiden. All min erfarenhet är ju från ridskolebetsling...
2
Svar
21
· Visningar
1 149
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar