Slänger med huvudet, ont. Men vart?

I

Isabel_Star

För ett litet tag sen började mitt D-ponny sto slänga med huvudet i cirklar, det syntes att hon hade ont. Så vi åkte till Skara och kollade tänderna på henne. Dem behövde bara raspas lite. Sen red vi bara ut lite lugnt med hackamore i en vecka.
Igår när jag skulle rida dressyr med henne så gjorde hon precis likadant.

Hon går fint i skritten och traven men så fort man ska galopperar så slår hon med huvudet i cirklar, värst i vänstervarv. Jag tänkte att jag kanske var för hård i handen så jag gav henne lång tygel i galoppen, den enda skillnaden vart att hon rusade iväg och slog likadant. Sen när man saktar av till trav så slår hon likadant där också.

Så på Måndag ska jag ringa veterinären det första jag gör.
Men det jag undrar är; Någon som har vart med om något liknande? Vad kan det vara för fel?

Ska även säga att jag köpte ny sadel för ett tag sen, fick den utprovad men kan det vara den ändå?

Tacksam för svar:confused: (Hoppas jag lagt tråden rätt)

Sv: Slänger med huvudet, ont. Men vart?

Det är ofta ryggen/länden när de slänger med huvudet. Kolla upp det och ta gärna kontakt med en duktig ET också för det kan vara låsningar som orsakar det.

Tack för svaret.:)

Longerade henne igår med bara grimma och lina, då gick hon jättebra i galoppen, slängde inte någontingen, så det måste nog vara nya sadeln som har spökat på ryggen.
SÅ det får bli till att ta ut ET och prova ut ny sadel igen.

innan du tar ut div et eller sadelprovare så få hästen genomgången av veterinär. Börja i rätt ändå!

om du själv känner på ryggen hur reagerar hästen?

om sadeln är utprovad och ligger korrekt så bör inte den vara problemet.

För ett litet tag sen började mitt D-ponny sto slänga med huvudet i cirklar, det syntes att hon hade ont. Så vi åkte till Skara och kollade tänderna på henne. Dem behövde bara raspas lite. Sen red vi bara ut lite lugnt med hackamore i en vecka.
Igår när jag skulle rida dressyr med henne så gjorde hon precis likadant.

Hon går fint i skritten och traven men så fort man ska galopperar så slår hon med huvudet i cirklar, värst i vänstervarv. Jag tänkte att jag kanske var för hård i handen så jag gav henne lång tygel i galoppen, den enda skillnaden vart att hon rusade iväg och slog likadant. Sen när man saktar av till trav så slår hon likadant där också.

Men det jag undrar är; Någon som har vart med om något liknande? Vad kan det vara för fel?

Ska även säga att jag köpte ny sadel för ett tag sen, fick den utprovad men kan det vara den ändå?

Tacksam för svar:confused: (Hoppas jag lagt tråden rätt)

Kl Vad du än gör, raspa inte tänderna! :eek:Det gör en häst dubbelt så gammal i munnen som i övriga kroppen. Hästen sliter ner sina tänder själva :P

Kl Vad du än gör, raspa inte tänderna! :eek:Det gör en häst dubbelt så gammal i munnen som i övriga kroppen. Hästen sliter ner sina tänder själva :P

jisses, vilken planet är du från?:eek: Har hästen vassa kanter så ska de raspas ner för att underlätta för hästen att tugga. hästen kan ha bettfel vilket många har vilket orsakar hakar på tänderna.

Hästen sliter ner sina tänder men ofta så gör de detta inte på ett jämt sätt.

Så raspa tänderna på hästen om det behövs!

Incognito: Jag har ringt och bokat tid hos vet. Blir dock inte förräns i slutet av nästan vecka. Hon reagerar ingenting när jag känner igenom ryggen på henne, men det är det att jag har känt igenom hela hästen och hon visar inget för mig någonstans.
Sadeln är utprovad, men ändå har några andra hästtjejer sagt att dem inte tycker att den ligger hundra. Så jag blir väldigt osäker.

Lundatorp: Det är försent :P Raspa var det första som vi åkte in och gjorde, det behövdes allt ta lite där inne.

men prova å rid utan sadel fram tills då, så märker du ju om det är sadeln det beror på. :D

du kan ju prova att sätta på en flughuva mot solen, kanske hjälper!?

Varför rider du en häst som så uppenbart visar att den har ont, innan du rådfrågat vet som fått kolla upp hästen ordentligt?

Ska åka till vet först så dem får känna igenom henne helt först. TAck för tipsen:)

Självklart rider jag henne inte! Jag sa det att vi åkte till vet direkt när hon började, då fixade dem tänderna på henne. Sen fick hon vila ett tag. Och sen red jag ut lugnt ett par dagar, då visade hon inte något tecken på smärta. Den var bara sist gång jag red, då det blev ett dressyrpass. Och det vart i just galoppen.
Jag SLUTADE SÅKLART att rida direkt!
Och sen dess har hon fått vilat och bara ätit massor av grönt gräs. I väntan på att få åka till VET.

Jag skulle aldrig någonsin kunna rida en häst som har ont, detsamma gäller min häst. Hon är mitt allt!

Tänkte väl :) Då missförstod jag och ber om ursäkt för det :o Fast å andra sidan stod det inget om det i inlägget så det är ju svårt att veta...

Du har helt rätt, jag måste ha glömt att skriva det. Så det är jag som ska be om ursäkt, inte du:bow::)

Vad i hela världen har du fått denna uppfattning ifrån?

Min häst har litet överbett och får därför hakar samt vassa kanter. Om jag inte lät raspa henne två gånger om året skulle jag inte kunna rida. Hon får också problem att tugga maten om hon inte raspas regelbundet. Många hästar sliter inte tänderna jämt och behöver absolut raspas.

När jag provade ut sadeln så rekommenderade sadelutprovaren att man efter 3-6 månader (beroende på hur mycket man använt den) kontrollerade sadeln igen. För både sadlar och hästryggar kan förändra sig. På många kliniker tittar man ju idag på hur sadel ligger och hur ryttaren sitter.

Liknande trådar

Hästvård Min ponny har börjat tugga på bettet, ibland frenetiskt. Stundtals accepterar hon bettet och är inte alls besvärad. När hon tuggar så...
Svar
1
· Visningar
598
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 591
Hundhälsa Jag ska till veterinären imorgon, men vill höra era tankar. Hund modell mindre, 17 kg, 35 cm hög. Väldigt fin i kroppen. 9,5 år, har...
Svar
6
· Visningar
2 783
Senast: Dino
·
Gnägg Igår kväll hände något som jag har så otroligt dåligt samvete för idag. Min häst är otroligt envis och ibland lyssnar han inte även fall...
Svar
11
· Visningar
1 777
Senast: _FiA_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Motionscykel?
  • Hyresrätt villa
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur