Slalominlärning..

S

soffeloffan

Hej hej, Nuu vet jag inte riktigt hur jag ska göra för att sätta Slalom i skallen på lille krabaten hemma (kan man säjja såhe :angel: )

Vi har provat att lära in henne Salom via detta ; Har ungefär 3 slalompinnar och leder sedan henne igenom dem via godis som finns i en hand. Samtidigt säger jag Slaa-lom.. Men detta sätter inte sejj i skallen på henne, utan hon är bara intresserad av godiset i handen och går därför rakt på pinnarna istället för runt om.. :crazy: FAST man "leder" henne igenom och visar vägen med handen går, hon RAKT på dem istället..

Men sedan har jag hört talas om en annan metod att lära in slalom, genom att sätta pinnarna på sned och sedan en lina, eller snöre fatsbundna i pinnarna så att dte liknar mer ett staket, så springer hunden igenom "staketen" .. Jag är nyfiken på denna metod och många har sagt att det går fortare sedan när hunden kan slalom via detta sättet.. Jag skulle vilja ha lite tips om denna metoden.. ;)

MEN sedan vet jag inte iheller ifall jag gör fel att belöna henne med godis och "locka" henne igenom. Det kanske skulle vara bättre om ma använde något annat till belöning. Men min vovve är inte så "lättmutad" med leksaker Och berömm via rösten.. Kanske finns det något annat ?

Jag är väldigt tacksam om någon kunde hjälpa mejj med detta "problemet" ;) Släng in alla dian tips.. :)

Sv: Slalominlärning..

Haha så gjorde min oxå... Men med träning träning och åter träning går det! Det tog mig 2 somrar med hårdträning innan han fattade att han skulle gå slalom :p Nu den här sommarn har han lärt sig slalomingång utan att matte visar *stolt*. Så det är bara att träna på, en sak till, lär hunden gå på jämt antal pinnar redan från början, blir lättare sen om du ska tävla sen :D

Haha så gjorde min oxå... Men med träning träning och åter träning går det! Det tog mig 2 somrar med hårdträning innan han fattade att han skulle gå slalom :p Nu den här sommarn har han lärt sig slalomingång utan att matte visar *stolt*. Så det är bara att träna på, en sak till, lär hunden gå på jämt antal pinnar redan från början, blir lättare sen om du ska tävla sen :D

Om de kan slalom prickfritt mellan ens ben hur överför jag det till pinnar:confused::bow:

Det bästa är att gå en agilitykurs :idea:
Det finns olika metoder att träna in slalom och att visa med godis är inte den bästa ;) Den metoden du beskriver kallas för allémetoden och finns beskriven i agiltyböcker och säkert på nätet också.

Jag har använt mig av en liknande metod, där man först lär hunden att gå mellan två pinnar som står bredvid varandra, berömmer den precis mellan pinnarna, när hunden börjar titta på pinnarna flyttar man den Vänstra pinnen motsols och fortsätter gå mellan dem och tillslut står pinnarna efter varandra istället för bredvid varandra. Missar hunden går man tillbaka direkt så det blir lättare igen. Träna bara 5 repetitioner i taget och sen paus så det inte blir traggligt.

När hunden sätter de flesta försöken med två pinnar så lägger man till kommandot slalom och när det sitter lägger man till till två pinnar till på raden och säger slalom två gånger och när fyra pinnar sitter lägger man till två till. Detta har funkat bra för mig och min hund, vi är uppe i 6 pinnar nu :)

Om de kan slalom prickfritt mellan ens ben hur överför jag det till pinnar:confused::bow:

Du ska inte överföra det alls.
Lär in som från början och använd ett annat kommando (pinnarna, zick-zack eller nå´t).
Om slalom betyder slalom mellan dina ben blir det onödig förvirring om det plötsligt betyder något annat.

Jag ska nog fortsätta träna så, du har ju bevisat det Ciindy :)

Senast ändrad av en moderator:

Men jag tackar ännu väldigt mkt till alla svar, kanske fler har svar ?

2-pinnarsmetoden!
Den verkar super tycker jag, vet andra som kört med den.(tänkte tom "lära om" min hund med den, hennes slalom är för långsam tycker jag).

Att man leder med godis tror jag absolut inte på, då koncenterar hunden sig på godiset istället för att fatta vad det går ut på; och det är ju när hunden fattat som man kan börja öka tempot rejält och börja skicka hunden längre bort ifrån.

Lycka till!

//Gilly

2-pinnarsmetoden!
Den verkar super tycker jag, vet andra som kört med den.(tänkte tom "lära om" min hund med den, hennes slalom är för långsam tycker jag).

Att man leder med godis tror jag absolut inte på, då koncenterar hunden sig på godiset istället för att fatta vad det går ut på; och det är ju när hunden fattat som man kan börja öka tempot rejält och börja skicka hunden längre bort ifrån.

Lycka till!

//Gilly

Just så tänker jag med, jag ska nog satsa på allé metoden.. :angel:
Måste hitta lite information om den metoden. ;)

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Min Australian kelpiehane på snart 6 år har varit skadad i över 2,5 månad och trots flera veterinär besök och nästan 2 månader på...
2
Svar
28
· Visningar
5 939
Senast: Linda_A
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 943
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Tränar ofta agility med hunden ute på gården, han älskar att hoppa och far runt som en virvelvind:D Jag tränar oftast bara med vanliga...
Svar
12
· Visningar
2 240
Senast: PonnynPoni
·
Hundhälsa hej jag måste bara få skriva av mig lite. Igår var jag med om något jag aldrig vill uppleva igen. Jag var på väg till Uppsala med bilen...
Svar
9
· Visningar
6 673
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Hur får man barn att leka hemma?
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur