Slakttransport till italien?

Humelibumlan

Trådstartare
Jag är inte så insatt i ämnet, men varför måste det vara så grymt?:confused:
Om jag har förstått det rätt så är det en väldigt bra förtjänst på att skicka hästar till italien (bla.) för slakt, har inga exakta siffror eller vad man tjänar.

Men varför måste man köra non stop, inte ge hästarna vatten och mat?
Är det inte bra förtjänst även om man gör det på ett bra sätt för hästen och stannar på vägen, ger dem en bra resa med vatten och mat?
Skulle man bara göra det, så är det ju inga större problem egentligen? Saken skulle bli mer legal och ok?

Sv: Slakttransport till italien?

Lönsamheten ligger i att trycka in så mkt hästar det går i transporten och köra i ett sträck. Även om en del inte klarar resan så överlever de flesta om än med en del skador som benbrott och ögonskador mm. Sen att man lastar med hugg och slag för att det ska gå fortare är ju förståeligt, tid är ju pengar även den. Varför stanna för att låta djuren vila och få vatten? De ska ju ändå slaktas och ju förr desto snabbare slipper de plågast... :crazy:

Jag vill förbjuda slakttransporter helt och hållet mellan länderna och endast tillåta transporter av djurkropparna, men det blir ju för dyrt för det kräver ju kylbilar... :eek:

Mia_R skrev:
Lönsamheten ligger i att trycka in så mkt hästar det går i transporten och köra i ett sträck. Även om en del inte klarar resan så överlever de flesta om än med en del skador som benbrott och ögonskador mm. Sen att man lastar med hugg och slag för att det ska gå fortare är ju förståeligt, tid är ju pengar även den. Varför stanna för att låta djuren vila och få vatten? De ska ju ändå slaktas och ju förr desto snabbare slipper de plågast... :crazy:

Jag vill förbjuda slakttransporter helt och hållet mellan länderna och endast tillåta transporter av djurkropparna, men det blir ju för dyrt för det kräver ju kylbilar... :eek:
Men det är väl ganska bra lönsamhet ändå? Utan att plåga dem?
Det borde väl bli ännu mer lönsamt och verksamheten blev "laglig" och fler hästägare gick med på att skicka sina hästar till italien för slakt eller vart det nu är mest betalt? Eller är det inte "" bra betalt?

Idagslägen borde det väl vara ganska svårt att samla ihop hästar, iallafall med tanke på att folk börjar få upp ögonen och har bättre koll på vart hästarna hamnar?

Jag tycker det är hemskt med dessa transporter.. kan inte fatta att folk kan göra så, hur kan dom sova på nätterna??:crazy:
Men det tar vell för lång tid att stanna och sköta om hästarna och vattnet o fodret kostar vell så dom tycker vell det är onödigt.

Vi var nära på att skicka en av våra hästar till italien för ett tag sen.
Det var ett varmblod som skulle säljas, vi lånade två hästar av några och dom hade hört talas om ett ställe på Irland där dom avlade varmblod och tinkrar(tror jag det var) det skulle tydligen bli jättebra körhästar. vi funderade på detta eftersom hon inte tyckte så mycket om att bli riden(unghäst, höll på att rida in henne) så vi tänkte att det skulle vara perfekt för henne, att bara gå o äta o föda lite då o då!
men sen blev detta inte av, kommer inte ihåg varför, men efter ett tag läste vi i ridsport(eller någon sån tidning) att det var folk som åkte runt i sverige och letade hästar till "avel på Irland med korsning varmblod/tinker(?)" men sen hamnade dom i Italien(tror det var där) och slaktades istället..

Vi är såå glada att vi inte skickade iväg henne.. :crazy:
Hade mått såå dåligt då..:cry:

skrev på någon såndär protestlista för ett tag sedan. Men man kanske skulle börja igen??

Man anser att smaken försämras i och med att man fryser hästkroppen. Slakt på plats gör att man kan ta ut högre priser för hästköttet :mad: Håller helt med om att man borde slakta i sverige och sedan frakta kropparna.

Ang transporterna så står det lagstiftningen att man inte får köra mer än 24-48h i sträck (kommer inte ihåg siffrorna exakt) sedan måste hästarna och chaffören vila. Finns speciella rastplatser med foder, vatten, hagar och hus till chaffören. Stor del av skandalen var att de inte använder sig av dem. Istället petar man på sin höjd in lite hö och häller in vatten på golvet. Det tar för mycket tid med att släppa av och på hästarna +fodra, och tid är pengar. Har även för mig att det fulas en hel del med hur chafförerna kör, lastbilar som inte registreras som de ska, människor som befinnerare sig på fel plats o dyl. Allt för att företagen ska få ut så mycket pengar som möjligt! :eek: :mad: Usch o fy helt enkelt!

Humelibumlan skrev:
Inga fler med åsikter?? :confused:

Johodå..jag har väldigt mycket åsikter och blir arg bara jag tänker på detta.

I dagens läge så åker hästar ner till italien och slaktas för att sedan komma i retur till Sverige bara för att vi har brist på hästkött.

När denna typ av tråd kommer upp så är det 9 av 10 som absolut inte vill skicka sin häst till köttproduktion utan väljer desstruktion i stället.
Där har dom gjort en god gärning tror dom.

Det tråkiga är att transporterna ökar för varje dag ju mer brist det blir.

Vår "slaktare" kom i fredags och hämtade ett sto.
Hon gick till produktion.
Kvällen innan fick han också komma till ett akutfall som gick på destruktion..tyvärr..
Han berättade då att en hästuppfödare i vårt distrikt hade erbjudit honom ett busslast med hästar, om han körde ekipaget ner till Italien..
-Vem f-n tror dom att jag är???? frågade han oss.
Han var väldigt upprörd.
Men ännu mer upprörd över importen av slaktade svenska hästar.

Det sjuka i det hela är att om dessa organisationer tänkte lite mer så skulle dom tjäna mer pengar.
om dom skaffade kylbilar så kunde hästarna slaktas hemma och tappas ur. Därefter hängas i bussarna.
Fler kroppar skulle få plats och svinnet med döda djur vid ankomst (med kassering som följd) försvann.

Så vi hemma håller en linje.
Så länge hästen lever finns det en själ.
När väl bulten satt i dess panna så har själen vandrat vidare.
kvar finns en kropp som är synd och skam och slöseri att förstöra.

AM

*knapplån*

Jag frågar mej hur det är lönsamt att göra dessa transporter. Gud i himlen vet att några av exporterna jag sålt till Sverige har kommit fram smala och tagna av resan, och då har de åkt med en bra transportfirma som följer alla reglerna. Det har bara varit hästar av den lite mer känsliga typen som inte rest så mycket förut. ´
Alltså, detta hästar som säljs ner till Italien måste ju gå ner MASSOR i vikt, hur lönar det sej att slakta en sådan häst?? De måste ju få kg-pris även där nere?

Det som är värst är ju att många hästar är i full tävlingskondition när de slaktas, pga akut skador etc, så de har ju inte så mycket kroppsfett heller, vilket gör att de måste ta resan ännu värre.

Jag fattar inte hur det går ihop!!

Jag håller med dig!

Det är så sjukt att vi importerar häst kött från italien till sverige samtidigt som dessa transporter av svenska hästar sker.

Ett problem är att man i sverige inte får så bra betalt när man slaktar.

Om man fick bättre betalt så skulle nog fler hästar slaktas här istället för transporteras till Italien...

Blir :mad: :mad: bara av att tänka tanken att för kronor och örens skull lasta hästar för lååååång transport mot DÖD!!!!!!!
Det finns föreskrifter och rekommendationer för hur länge man bör ha häst i transport och man kan nog vara säker på att de tummas på vad gäller dessa slakttransporter för - djuren ska ju ändå dö :eek: !

Förstår heller inte rent känslomässigt att man ens kan tänka tanken att sätta sin VÄN på en lastbil flera dagar för att få mer betalt för köttet.

Z3:an - vars hästar aldrig ska behöva företa sådan resa!

Det är ju nu tyvärr så att plånboken styr i mångt och mycket...
Jag håller helt med dig att min häst ska inte heller få åka så, den dagen ska jag se till att han dör på ett humant sätt...

Men så länge dom tjänar på att göra dessa resor kommer dom att fortsätta. Det enda vi kan göra är att se till att inte dumpa priserna så mycket på hästarna och vara väldigt noga till vem vi säljer en billig häst.

Humelibumlan skrev:
Men varför måste man köra non stop, inte ge hästarna vatten och mat?
Är det inte bra förtjänst även om man gör det på ett bra sätt för hästen och stannar på vägen, ger dem en bra resa med vatten och mat?
Skulle man bara göra det, så är det ju inga större problem egentligen? Saken skulle bli mer legal och ok?

Men man tjänar ju MER på att strunta i alla små oviktiga saker såsom vila, mat och vatten. Har dessutom hört att köttet ska bli mörare om hästarna är uttorkade.

Jag äter bara svenskt hästkött.
Det gör att konsumtionen i sverige ökar, alltså behöver vi inte importera lika mycket kött. Om vi blir duktigare på att äta hästar i sverige så kommer priset att gå upp och det blir mer slaktvärde på hästen.
Alltså; Ät svenska hästar som är slaktade i sverige, så slipper vi de grymma transporterna!
Många tycker att vi äter våra vänner, men verkligheten ser ut som den gör, och hellre äter jag en gammal trotjänare som har haft ett riktigt bra liv än en plågad stackare. Fast när det är dags för min pålle så blir jag nog vegetarian för ett tag...

Du har såå rätt.. Att transporterna finns kan vi helt enkelt skylla oss själva till.. Hade vi svenskar ätit med hästkött, hade priserna stigit och då finns det lönsamhet i att slakta här.. Men så länge vi inte äter det, är det mycket mer lönsamt att skicka dom genom europa för slakt. Så som det är nu finns det ingen vinning att slakta här. Överskott på kött, dumpade priser. Det är efterfrågan som styr priset..

Nu är det ju faktiskt så att de flesta hästar faktiskt inte är någons bäste vän, utan ett tävlingsredskap. Travare, galoppörer mm...det är inte familjens gamla trotjänare man skickar ner på slakt.

jag har hört den faktan som finns angivet i tråden,

plus

blinda djur är billigare att ta igenom tullarna, dvs peta ut ögonen på hästarna så blir det ännu billigare resa!

priserna skiljer sig på så sätt att om vi här i sverige får 2 kr per kg kött man får ut, så får man i italien 5 kr per kg levandevikt (inkl ben och inälvor dvs)
vet inte exakta kilopriserna men förhållandet mellan dem var på det sättet..

jag skrev en "uppsats" om det i gymnasiet.. den finns på min lunar bland dagboksinläggen.. Denver är nog rubriken om någon är intresserad av att gräva i mitt "arkiv".. 19 aug 2002 är den skriven..

Eftersom både Sverige och Italien är med i EU är det inte aktuellt med tull för "våra" slakt-export-hästar.

Vilket land är det som har detta i sina tullbestämelser?

Reebok skrev:
Jag äter bara svenskt hästkött.
Det gör att konsumtionen i sverige ökar, alltså behöver vi inte importera lika mycket kött. Om vi blir duktigare på att äta hästar i sverige så kommer priset att gå upp och det blir mer slaktvärde på hästen.
Alltså; Ät svenska hästar som är slaktade i sverige, så slipper vi de grymma transporterna!
Många tycker att vi äter våra vänner, men verkligheten ser ut som den gör, och hellre äter jag en gammal trotjänare som har haft ett riktigt bra liv än en plågad stackare. Fast när det är dags för min pålle så blir jag nog vegetarian för ett tag...

Håller med!

Vi borde låta Mat-Tina fixa en hästköttgryta, då skulle de vara sluttransporterat.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 159
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 759
Senast: Wille
·
Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
3 204
Senast: Grazing
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 911
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar