Släktingar...

Karin87

Trådstartare
Hej!
Har någon tips på hur man kan hitta släktingar till "sin" islandshäst som kommer från Island?? Finns det någon bra sida man kan gå in på eller är det svårt att hitta sånna uppgifter. Jag vet mamman o pappan. Kan man hitta gården på internet också där dom är födda??
Tacksam för svar! :)

Sv: Släktingar...

www.hestur.is kan vara till hjälp och är gratis.
worldfengur är förmodligen mera komplett, men kostar pengar att använda.

PS Har du testat att bara söka på namnen, kommer nog upp lite info om det är någon mera känd häst som far eller så ...

Tack för svaret!! :D
Har en fråga till då...Hur gör man på hestur?? För dom hästar ja söker på finns ingenstans...inte ens när jag skriver in kända. Skriver jag på fel ställe??
//Tacksam okunnig person ;)

Dom namn man skriver in kan stavas annorlunda på isländska. Jag sökte på Sunnadis, men det fanns inte, men så hittade jag henne, då hade hon skrivits in som Sunnudis! Och ö finns inte. så du måste ta ou eller nåt.

Du måste registrera dig på hestur.is för att kunna söka, men det är gratis. Sedan gäller att man inte får skriva; ´ (áéúýíó), ð, Þ, åäö psv... Ö skriver man som oe, ð som d, Þ som th och á blir bara a.

En annan bra sida är http://www.icelandic-horses.com som också är gratis. Även här krävs att man registrerar sig. Välj språk på flaggorna i menyn (engelska elller holländska). Denna sida har ett stort namnregister (översatt till holländska eller engelska), många hästar registrerade, man kan lägga till hästar själv, bilder på många hästar, annonser m.m...

Liknande trådar

Övr. Katt Hej! Det har dykt upp en kattmamma med 4 kattungar hos min granne. Han vill inte ha dom där så jag har gjort i ordning ett litet hörn...
Svar
8
· Visningar
538
Senast: KeeNine
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
701
Senast: Squie
·
Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
585
Senast: Lavinia
·
Utrustning Hej! Jag gör ibland repgrimmor på fritiden i hopp om att en dag kunna öppna och sälja hållbara grimmor av bra kvalitet. Har lagt massvis...
Svar
5
· Visningar
596
Senast: morgaine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vilket är ert favoritgodis?
  • Valet i USA
  • Textilåtervinning

Hund, Katt, Andra Djur