Slakthästar/transporter.

Sv: Slakthästar/transporter.

KL
Men jisses så det hålls på här då... Det är väl upp till var och en om man anser att hästkött är till för att ätas eller ej. Jag har precis som voff väldigt svårt att tro att man inte skulle känna skillnad på en oxfilé och en hästfilé, men visst, det förekommer säkert här och där. Frågan är bara varför en restaurang skulle servera ett kött som är troligtvis är dyrare än importerat nötkött t ex?? Med tanke på att hästkött är vanligare i utlandet, och där anses vara en delikatess (och därmed troligtvis dyrare) så har jag lite svårt att få ihop det liksom...

För att få bort transporterna ser jag också högre kilopris vid slakt och subventionerad avlivning som egentligen det enda sättet att kunna garantera att hästarna inte riskerar långa transporter.

Jag tycker inte att vi nödvändigtvis behöver bli tvingade att äta hästkött för det. Det hör trots allt inte till den svenska traditionen. Muslimer äter inte gris... Det hör inte till deras tradition. Rätt enkelt egentligen??

Faktum kvarstår att det är enorma mängder häst-och mulkött som importeras till Sverige.
Nu har jag inte tillgång till aktuella siffror, men den som är intresserad kan kontakta Tullverket.

Faktum kvarstår att det är enorma mängder häst-och mulkött som importeras till Sverige.
Nu har jag inte tillgång till aktuella siffror, men den som är intresserad kan kontakta Tullverket.

Det är faktiskt knäppt.

Med tanke på alla hästar som tas bort så torde ju en hel del kunna gå till livsmedel..
Och vi borde därmed kunna förse oss själva med hästkött.
För om vi importerar det så är det ju uppenbarligen efterfrågat...

När vi importerar har vi ju i mycket släppt kravet på t ex läkemedelsfritt kött, vilket gör det ännu mindre begripligt att vi inte kan använda vårt eget stora överskott.

Vilka idiotiska hästägare det finns! :mad: Stackars alla hästar som behandlas illa.

Det är precis som du säger...det finns ingen rimlighet i lönsamheten på att bluffa med nöt vs hästkött på det viset. Vet inte vilken undersökning Mia_R hänvisar till men det låter som en av alla dessa undersökningsskrönor som alltid cirkulerat runt restaurangbranchen. Jag har läst många riktigt underhållande sånna här undersökningar om olika "fruktansvärda" saker under mina utbildningar som varit rena bluffjornalistiken. Varför de uppkommer vet jag inte kanske för att få folk att köpa tidningar. Sen är det klart att en och annan sann och sannslös historia dyker upp i mellan varven. Men om 50% av restaurangerna skulle servera hästkött i en viss region skulle det knappast kunna hållas hemligt. Och om folk nu inte märkte någon skillnad och det var lönsamt att servera så hade det funnits en större marknad för hästkött. Eftersom jag varit i livsmedelsbranchen i 22 år utspritt över sverige så borde jag någon gång ha träffat på denhär typen av fusk. Jag har aldrig hört att min far som erfaren kock gjort det heller eller någon av mina arbetskollegor.

Själv tycker jag inget vidare om hästkött och äter det inte just p.ga den hantering som oftast hästarna utsätts för. Sverige är inte alltid så bra föredömme gällade slakt på häst. Se på Knorrvången bara med så mycket anmälningar mm.

Dock är hästkött ett kött nog så dugligt som vilket annat kött som hells för den som gillar den smaken. Jag har ingenting emot ätandet av det dock avskyr jag hanteringen och myglet runt omkring. Det finns innom all köttindustri men är tyvärr så utbrett innom jusst häst. Sen blir man mer berörd kanske eftersom det är ett djur vi har en annan typ av relation till.

Nu har jag inte tillgång till aktuella siffror, men den som är intresserad kan kontakta Tullverket

Hästkött är väldigt stort innom många kulturer där man tex inte äter gris eller nöt. Vi har många utlandssvenkar som vill ha den typen av kött och det finns även ett fåtal restauranger som drivs av utlandsfödda medborgare och som vänder sig till samma grupp som helt öppet serverar hästkött.

Sen har vi korvindustrin som i viss utsträckning använder hästkött. Vår ursvenska Timmermanskorv tex och för att inte tala om väldigt många av de populära ölkorvarna samt Gustavskorv.

Vi har ju ingen köttuppfödning på häst som på får, gris och nöt och som tidigare nämnts så tar vi så väl hand om våra hästar att vi ger dem alla dessa karensmediciner så de blir obrukbara i svensk köttproduktion. Därför måste köttet över gränsen och tillbaka för att kunna användas. Visst finns här ett stort hål i lagstiftningen.

*knapplån*

De sägs ju att vi äter för lite hästkött i sverige, men om vi äter så lite häst kött varför finns de behov av att importera hästkött? jag tycker de är konstigt om de skulle bero på att de importerade köttet är billigare för man får ju ej bra betalt när man slaktar en häst i sverige, så hur kan de bvsenska köttet vara dyrt då?

Hästkött är inget billigt kött, när man kollar i affärena efter hästkött så är de jätte dyrt. Jag tror att om man skulle få mer betalt av slakterierna för sin slaktade häst, så skulle fler skicka sin häst på slakt i sverige. så slakterierna måste höja sina priser till en början. slakttransporterna skulle säkert inte försvinna men jag tror dom skulle minska. för behovet av hästkött finns när man måste importera pga brist på eget svenskt kött. så de jag tror är att slakterierna ska i första hand börja betala mer för slaktade hästar.

*kl

Vi har just nu svenskt hästkött som vi säljer på mitt jobb.
109:-/kg hästbiff
och
189:- hästfilé

dock är det inte något vi har i vanliga fall.

I en vanlig livsmedelsbutik? Intressant, det har jag nog aldrig sett.

Själv håller jag helt med Lovisaleonora om att vi borde äta mer hästkött i Sverige, men jag fixar det inte själv mentalt om jag vet vad det är. Men det är ju bara en känsla hos mig, jag tycker ändå att det vore bra om det åts mer hästkött i Sverige.

Är det någon efterfrågan att tala om på det hästkött ni säljer?

I en vanlig livsmedelsbutik? Intressant, det har jag nog aldrig sett.

Själv håller jag helt med Lovisaleonora om att vi borde äta mer hästkött i Sverige, men jag fixar det inte själv mentalt om jag vet vad det är. Men det är ju bara en känsla hos mig, jag tycker ändå att det vore bra om det åts mer hästkött i Sverige.

Är det någon efterfrågan att tala om på det hästkött ni säljer?

Detta är första gången på det 1½ år som jag jobbat där som vi har det, men vi säljer det manuellt över disk, sålde lite igår, sen får vi väl se om det är folk som köper nu idag till helgen. och vad jag vet så har jag aldrig ätit hästkött, men det var väldigt mört och lätt att skära i. Men det är som sagt inget vi har haft mycket eller kommer ha av. Utan nu är det bara tillfälligt

Förstår inte riktigt varför du lade den på mig ( missade KL kanske) men efter att ha läst igenom länkarna så bevisar det ju änn mer det jag tidigare sagt.

I de första länkarna så står det att merparten av köttet nästan uteslutande hamnar i Italien (gällande var dessa hemska transporter går)

I den sista länken till bukefalos så skriver nästan alla som ätit hästkött att det har en specifik smak så den som har sitt smaksinne i ordning bör känna skillnad.

Det står i länkarna att hästkött säljs till svenska restauranger och blir korv och det har jag ju tidigare också berättat att så sker.

Ingenstanns i dessa länkar står det något om att restauranger medvetet lurar folk att äta häst i stället för nöt. Dock står det att man ätit häst utan att veta om det i rätter. Någon hade ätit häst och tagit för givet att det var nöt för köttet var mört.

Med tanke på de priser på hästkött som framkommit här så är det helt orimligt att en företagare skulle köpa hästkött för att sälja det som nöt när nötköttet är billigare från import på grossist. Den rstaurangägaren skulle gå med förlust på den bluffen.

Merparten av texen i länkarna handlar om hur transporterna går till och det här fullständigt horribelt att detta får förekomma. Blir lillamående av att läsa vad dessa stackars djur utsätts för. En människa som skickar iväg sin häst på något sådant begår ju uppenbart ett medvetet brott mot djurskyddet. Det borde vara straffbart att ställa sin häst på en Italientransport eftersom man VET vad hästen kommer att få genomlida under sin resa. Tyvärr kommer nog döden som en befrielse för dessa transportdjur:cry:

jag köpte min nuvarande häst, då 3 månader gammal, från en slakttranssport med 42 hästar som sålts i St Olof på livdjursauktionen. De skulle vidare till Danmark på ett uppsamlingsställe innan de sen skulle lastas på en slakttransport till Italien.
Detta är 13,5 år sen och då låg det svenska slaktpriset på 5,75 kr/kg, medan det i Italien låg på 27,25 kr/kg.
Det skickas massor av hästar utomlands på slakt varje år. En av anledningarna är att vi äter för lite hästkött i Sverige, och att vi har stränga restriktioner om vilka djur som får gå till livsmedel.
Att sedan import och försäljning av samma hästar finns i våra affärer, är lika sjukt som att det är förbjudet att föda upp Belgian Blue, men att vi ändå importerar och säljer köttet här.
Snacka om dubbelmoral!

Det borde mkt riktigt stå *kl*, undersökningen DN gjorde är gammal så den kunde jag inte hitta på nätet, men jag har läst den med egna ögon och vilka Sthlms-restauranger som ingick i undersökningen.

Däremot såg jag att priserna i utlandet skjutit i höjden iom galna ko-sjukan då det blivit mkt mer populärt att äta häst både i Italien och Frankrike, det finns även fler restauranger än Antonias som serverar nästan bara hästkött, t ex Minerva i Vasastan i Sthlm. Vanligt iaf tidigare var att servera häst i grytor och som plankstek, bortsett från korv, eftersom köttet var billigt innan efterfrågan ökade utomlands. Frankrike har för övrigt egen uppfödning av tyngre raser som går direkt till slakt.

Nu iom passkraven, läkemedelskarenser och få slakterier som tar emot så slaktas väldigt få hästar i Sverige vilket är synd. Det stör mig faktiskt mer att köttet kasseras istället för tas till vara på. Min första häst nödslaktades i hagen och visst var det en fruktansvärd händelse som påverkat mig resten av livet, men det störde mig att min älskade ögonsten som avlivades 2005 åkte som kadaver och istället maldes ner då slakterierna själva valde att ställa krav på pass innan det blev lag. :crazy:

När jag läste till hästskötare för ett antal år sedan kom vi in på detta ämnet, och hur mycket olika länder betalade för hästkött... I Sverige var det under 10 kr/kg men gick man söderut kunde vara upptill 50 kr/kg slakterierna betalade. Har för mig att det var Italien som betalade mest. Så hon kanske fick 10-20 papp(?) för den slakthästen, medan hon här i Sverige hade fått betala 5000 kr.... skrämmande! Jag håller med Lovisaeleonora om att vi borde äta mer hästkött här i Sverige och få upp köttpriset. Man äter ju inte sin egen häst, kött som kött eller?

Jag vet inte om det stämmer, men jag har hört att det har och göra med att det är billigare att importera häst/mula/åsna än tex nötkött och fläskkött.
Varorna registreras som åsnekött, men är ofta i själva verket oxkött. Jag försökte få fram den exakta prisskillnaden på tullverkets hemsida, men jag lyckas inte hitta.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka