Släktforskning via DNA

Lovisaleonora

Trådstartare
Som varande levande nyfiken, har jag börjat snoka runt i släktforskning. Som ett led i detta tog jag DNA-test via Ancestry och MyHeritage - och fick två skilda svar om mitt ursprung.

Har någon erfarenhet, några tanka eller input runt de här tjänsterna? Har självklart ställt frågan till dem och väntar på svar.

Som varande levande nyfiken, har jag börjat snoka runt i släktforskning. Som ett led i detta tog jag DNA-test via Ancestry och MyHeritage - och fick två skilda svar om mitt ursprung.

Har någon erfarenhet, några tanka eller input runt de här tjänsterna? Har självklart ställt frågan till dem och väntar på svar.
Jag kan rekommendera fb-grupperna "DNA-anor" och "Släktforskning - DNA - för noviser". Just det där med ursprung - har jag lärt mig där - är egentligen inte jättemycket att bry sig om. Företagen använder sig av olika referensgrupper, och det är därför resultaten kan bli väldigt olika. Det som är det viktiga är matchningarna som man får - det är dem man ska fokusera på :) !

Boken "Släktforska med DNA" av Peter Sjölund kan jag också varmt rekommendera förresten.

Det är ju superspännande. Jag tog via Ancestry. Har fått massor av roliga träffar utöver dom jag hade koll på. Hjälpt en amerikansk brylling/femänning hitta svenska kusiner inför besök - hon blev överlycklig. Jag försöker hitta vår gemensamma släkting men det är lite snårigt.
Sen blir det ju inte bättre av att folk har satt ut en av mina släktingar i typ Ukraina på kartan - fast hon i princip aldrig lämnade Skaraborg. Kan tänka mig att det finns fler sådana.
Mitt ursprung överensstämmer nog enligt DNAtestet och kyrkböckerna - knappt annat än fattiga svenskar.
Någonstans verkar det finnas någon gnutta norskt.

För mig låter det som ett lättlurande sätt att tjäna pengar på. Lite som för några år sedan när folk skickade in håranalyser från sina hästar till olika hästviskare och fick tillbaka alla möjliga sorters svar

För mig låter det som ett lättlurande sätt att tjäna pengar på. Lite som för några år sedan när folk skickade in håranalyser från sina hästar till olika hästviskare och fick tillbaka alla möjliga sorters svar
Fast de personer du får DNA-träffar med är du ju släkt med. Ibland på nära håll, och ibland på lite längre avstånd. Det är bara det etniska ursprunget som man ska ta med en nypa salt.

Ja och nej 😉 det finns nog företag som skor sig på att folk vill ha ett ursprung men DNA-forskning är något som används och går att förfina men det kostar och det behövs referensgrupper med kända ursprung för att man ska kunna lita på det fullt ut.
Sen bör man tänka på att man kan följa olika , modersidan eller faderssidan.

Ja och nej 😉 det finns nog företag som skor sig på att folk vill ha ett ursprung men DNA-forskning är något som används och går att förfina men det kostar och det behövs referensgrupper med kända ursprung för att man ska kunna lita på det fullt ut.
Sen bör man tänka på att man kan följa olika , modersidan eller faderssidan.

Fast nu frågade ju TS om inputs om att ta DNA -test för just ursprung och "idag" (inte i framtiden) och att resultatet som kom från 2 olika som tar betalt för denna tjänst, var helt olika.

Om TS gjort DNA-test för att hitta släktingar framgår inte och således inte det jag svarat på.

Fast nu frågade ju TS om inputs om att ta DNA -test för just ursprung och "idag" (inte i framtiden) och att resultatet som kom från 2 olika som tar betalt för denna tjänst, var helt olika.

Om TS gjort DNA-test för att hitta släktingar framgår inte och således inte det jag svarat på.
Jag kanske var otydlig, den finns bra testföretag som bygger sina resultat på forskning, det finns sämre företag som bara är ute efter pengar. Sen måste man skilja på vilken linje man tittar på, är det på mödra sidan eller faderssidan, där kan skilja sig mycket åt. Så att säga att det är humbug rakt över är fel, men det finns humbug företag.

Men att olika gener är olika mycket spridda i olika populationer är inte mumbojumbo. Det finns det forskning på.
Om man förstår vad resultatet säger och vad det inte säger, och om företaget inte framställer det på ett vilseledande sätt vad man faktiskt får fram, så behöver det inte vara något märkligt med det.

Jag tror missförståndet är att folk ofta tror det ger mer exakta och direkta svar än det gör.
De flesta gener är bara mer vanliga, inte exklusivt identifierande för populationer. Och sen är det statistiska beräkningar och sannolikheter inblandat i tolkningen. Så det är ett "mest troligt med olika grader av felmarginal" -svar man får.

Personligen tycker jag sådan info är väldigt intressant på gruppnivå där den kan användas till mer slutsatser, speciellt om den kombineras med andra historiska fakta. På individnivå ska det väl till ett rejält stort inslag av något ovanligt och oväntat innan det är så mycket informationsvärde i det?
https://www.bokus.com/bok/9789175037691/svenskarna-och-deras-fader-de-senaste-11-000-aren/

Alltså @Snurrfian och @MiaMia TS bad om inputs och jag svarade vad min åsikt är. Varken mer eller mindre.

Om TS får olika svar på samma fråga hos två olika företag, som tar betalt för tjänsten, så låter det som lurendrejeri för mig. Punkt.

Alltså @Snurrfian och @MiaMia TS bad om inputs och jag svarade vad min åsikt är. Varken mer eller mindre.

Om TS får olika svar på samma fråga hos två olika företag, som tar betalt för tjänsten, så låter det som lurendrejeri för mig. Punkt.
Fast det ÄR ju inte lurendrejeri. De använder olika referensgrupper som de jämför ditt DNA mot. Det är därför resultaten kan bli annorlunda. Mitt eget exempel:

Family Tree säger att jag är: 53% skandinavisk, 37% brittisk och 9% östeuropeisk.

MyHeritage säger att jag är: 92,9% skandinavisk, 1,9% finsk och 5,2% östeuropeisk.

Alla företag är ute efter att tjäna pengar. Lurendrejeri blir det om de inte håller vad de lovar inte för att de blir skilda resultat. Olika resultat kan det bli av många skäl utan att något eller båda företagen försöker luras.

Men vi vet inte ens om det är samma gener/varianter/sekvenser som de två företagen har analyserat, eller vilket referensmaterial de jämfört det med. Självklart blir det skillnader i resultat om det inte är in i minsta detalj exakt samma analys, beräkningsmodeller osv.

Om du förväntar dig 100% exakthet helt utan statistisk felmarginal så behöver du ju ha tillgång till alla levande och döda människors kompletta DNA.
Det är knappast något av företagen som påstått att det är en sådan analys de säljer...

Det är en stor skillnad mellan håranalyser och att kartlägga DNA.

Vid håranalys får du svar på individnivå. Det man kan utläsa är vad hårstrået består av. Om det verkligen går att utifrån det går att uttala sig om sjukdomar och brister är diskutabelt men om olika företag kommer fram till att hårstrået visar på olika brister och olika sjukdomar så är det ett tecken på att minst ett företag har fel.

När det gäller DNA-analys handlar det om en kartläggning av DNA och spridning ju fler som deltar och låter undersöka sin DNA ju bättre blir kartläggningen. De olika företagen delar troligen inte databaser utan gör sina egna kartor därför kommer det att ge olika svar. De gör troligen också bedömningar utifrån olika perspektiv. Om man skriver att en person har x procent nordiskt ursprung kräver det att man utgår från tiden området var bebott av människor. Utgår man från en tidigare period innan norden befolkades kommer inte en enda liten procent ha nordiskt ursprung (det är bara för att illustrera problemet när det är historiskt perspektiv, alla genanalys företagen har med tiden norden var bebott.).

Fast det ÄR ju inte lurendrejeri. De använder olika referensgrupper som de jämför ditt DNA mot. Det är därför resultaten kan bli annorlunda. Mitt eget exempel:

Family Tree säger att jag är: 53% skandinavisk, 37% brittisk och 9% östeuropeisk.

MyHeritage säger att jag är: 92,9% skandinavisk, 1,9% finsk och 5,2% östeuropeisk.
Men om nu resultaten blir så olika, vad ska man då ha dem till? Det låter jättespännande annars, men det ser ju inte tillförlitligt ut.

Men om nu resultaten blir så olika, vad ska man då ha dem till? Det låter jättespännande annars, men det ser ju inte tillförlitligt ut.
Om man som jag släktforskar för det är kul så är det ju bra att veta så jag inte trasslar in mig i någon vallonsläkt till exempel - för mitt resultat uteslöt i princip utomskandinaviskt DNA. För det är lätt att halka fel bland alla Sven Svensson och Charlotta Kristina Eliasdotter. Då har man en parameter att förhålla sig till.
För det är HUR många möjligheter som helst så allt som kan avgränsa är superbra.

Om man som jag släktforskar för det är kul så är det ju bra att veta så jag inte trasslar in mig i någon vallonsläkt till exempel - för mitt resultat uteslöt i princip utomskandinaviskt DNA. För det är lätt att halka fel bland alla Sven Svensson och Charlotta Kristina Eliasdotter. Då har man en parameter att förhålla sig till.
För det är HUR många möjligheter som helst så allt som kan avgränsa är superbra.
Jo det förstås. Mina föräldrar har släktforskat och det har alltid florerat obekräftade vallonrykten, så det skulle kunna vara bra att få klarhet i.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag ska börja med att nämna att detta är under utredning via läkare, så facit lär komma framöver. Men innan det är klart vill jag ändå...
2
Svar
26
· Visningar
2 087
Senast: Scata
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 085
  • Artikel Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
9 229
Senast: Dimmoln
·
Skola & Jobb Det är frågan och jag har inget direkt självklart svar på det. (och så kommer en mindre uppsats..) De senaste åren har jag varit (och...
Svar
8
· Visningar
1 067
Senast: Killaloe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama