Släktforska

PIRU

Trådstartare
Hej är det nån som släktforskat på sin hund ja mer än dessa led man normalt ser på ex SKK hunddata.

Det jag menar jag som har schäfer vill släktforska tillbax till 1899.

Nån som vet hur man går tillväga? jag har bra material på webben att tillgå men är inte hundra hur man gör ett släktträd.

Funderat att gå en kurs men det är ju för människors släkträd vet inte hur dom skulle titta på mig om jag sa att jag ska släktforska på mina schäfrar.:D

Sv: Släktforska

En kurs låter som en toppen idé! De är nog glada bara att någon går kursen så du borde inte bli uttittad;) Men finns det inte info på nätet hur man gör ett släktträd? Sök även på engelska så brukar det komma upp många fler resultat, blir kanske lite drygt att gå en hel kurs för endast ett moment.

Sen hur du går tillväga för att hitta källor så borde du kunna söka på schäferklubbens hemsida? Vet inte om de har något forum. Borde också gå att träffa några gamla rävar som har varit med länge och samla information från dem, de kanske också kan hjälpa dig vidare till nästa steg.

Jag är lyckligt lottad med The Whippet Archives. Finns det inget liknande för schäfer?

Tack vare TWA så kunde jag få stamtavlan bak till 1880-talet (det är en ung ras) genom att bara lägga till min hund och ange hennes föräldrar. Det tog ungefär fem minuter.

Exempel på hur det ser ut: http://thewhippetarchives.net/details.php?id=514

Jo det finns det men jag vill ha det på papper så jag kan ligga på golvet med en öl och kolla linjer långt tillbax med titlar.

Men jag vet inte hur man gör ett släktträd

Sen hur du går tillväga för att hitta källor så borde du kunna söka på schäferklubbens hemsida? Vet inte om de har något forum. Borde också gå att träffa några gamla rävar som har varit med länge och samla information från dem, de kanske också kan hjälpa dig vidare till nästa steg.

Inte hundarna som är problemen dom har jag full koll på om inte har jag all info om schäferlinjer på datorn.

Utan hur man bygger själva släktträdet som är kruxet.

Gud vad kul! Vilken guldgruva du måste ha :)

Du kanske kan lägga ut lite förfrågningar bland dina vänner om det finns någon som vet hur man bygger ett släktträd (eller har en farbror som lever för släktforskning). Annars är det nog google eller gå en kurs som är kvar som alternativ.

Inte hundarna som är problemen dom har jag full koll på om inte har jag all info om schäferlinjer på datorn.

Utan hur man bygger själva släktträdet som är kruxet.

Det finns faktiskt specifika program som man kan göra släktträd på till dator och som man sedan kan skriva ut. Både för hund och för människa men de för hund har jag uppfattat som att de stannar efter kanske.. 8 generationer. De är mest till för att skriva ut en egen stamtavla. Men du borde ju kunna använda samma program som människor använder och bara ta bort kategorier som gift o.s.v. och lägga in titlar och meriter på hundarna istället.

Lite information om vilka program som finns tillhands:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Jämförelse_av_genealogiprogram

Vissa är gratis medan andra kostar. I värsta fall kan man nog, om man har ork och har kunskapen, göra ett värsting-träd i excel och sedan skriva ut. http://www.ehow.com/how_4895139_make-family-tree-excel.html

spårade bästa vännens araber till sent 1700-tal/tidigt 1800-tal en sväng. förde in all information i excel och byggde sedan 5-generationers släktträd som en hemsida. jag började göra ett träd i excel, men har för mig att det skulle bli 4-5meter "högt" om jag skrev ut det, så den idéen kasserade jag. använder mig just nu av ett program för marsvin, MATS, och annars finns Lathunden också, tror att man kan göra lite större släktträd där.

Jag känner en som jobbar med det, jag kan slänga iväg ett mail och fråga? Eller vidarebefodra kontaktenär kanske enklast?

Jo men det är ju typ det man använder bland annat. Men problemen är ju att få ner samtliga på papper så att säga.

Ah, du menar så! Ja, det kan ju bli ett projekt det. :)
Mycket intressant i vilket fall.

Köp en stor whiteboard! Lätt att göra om ifall något blir fel, skriv med semipermanent penna så sitter det men GÅR att radera. Sedan kan du ju lägga den på golvet om du vill när du tar en öl! ;)

/Swat - smått teknikfientlig!

Jag vill kunna få med ex om min hund pappa har flera syskon som utmärkt sig ex varit på VM eller också är tjänstehundar.
Även djur i stammen meriter ska skrivas in.

Skit bra idé Swat men jag bor på 40kvm vete f*n vart den tavlan ska stå.

Fast hur ett släktträd är uppbyggt ser du ju där.

Eller jag kanske missförstår dig. Vill du få in alla typer av "grenar" i trädet, t.ex. även kullsyskon och kullsyskonens avkommor?

Ja men början är ju enkel typ 8led men när är på led 20 då börjar det ju bli redigt rörigt många hundar, är du med vad jag menar ?.

Jag gjorde det för min valp Alice. Gick tillbaka så långt jag kunde hitta info.
Jag hade tur, ägaren till Alices morfar har en ganska utförlig databas på sin hemsida med släktingar och info, så där hittade jag massor.
Sen får man söka på alla möjliga sätt.

Just det där med att göra släktträd är jag inget bra på, gjorde själv i excel men det blev väldigt stort och komplext när man var uppe i ett antal led..

Spännande iallafall!

Ja men början är ju enkel typ 8led men när är på led 20 då börjar det ju bli redigt rörigt många hundar, är du med vad jag menar ?.

oavsett vad du får tag på för program så BLIR det rörigt ju längre bak i leden man kommer, har mycket svårt att tänka mig att det finns något hjälpmedel som klarar av ett stort antal generationer och samtidigt kan visa upp det på ett enkelt och strukturerat sätt. kanske testa att köra på 5,6,7-generationer (så många generationer du får plats med på ett a4) och sen tejpa ihop? mest struktuerade sätt jag kan komma på :)
hittar du något bra program är jag ytterst tacksam för tips, för jag skulle också vilja göra som du på mina hundar, men har gett upp den tanken i nuläget och kör på med excel, men någon översiktlighet blir det ju inte precis :)

Precis men just det en som är duktig måste kunna ha tips och förslag hur man gör för att få ordning och struktur på dom bitarna.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har... 2 3 4
Svar
73
· Visningar
7 076
Senast: Tiger tok
·
Hundavel & Ras Hej! Nästa år när jag gått ut skolan ska jag ev. skaffa hund om tid/pengar etc. finns till och tänkte då höra om ni har förslag på...
Svar
4
· Visningar
1 144
Hundavel & Ras Hej på er kära bukare! Detta inlägg kan bli en aning förvirrat, då jag själv är rätt fundersam just nu. Kom precis hem från... 2 3 4
Svar
63
· Visningar
9 362
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tandproblem på båda katterna
  • Oseriös avel 2023
  • Guldfasanerna