Slaktad sadel ska bli ny

C

CBJack

Köpte en handgjord importerad sadel men gillade inte designen helt och hållet så jag slaktade den helt enkelt, beställde hem en hud och nu är jag på G även om sadeln kommer ta lite tid att göra helt klar. Inklädnaden tar nog inte allt för lång tid men läderplastiken kommer nog kräva sin tid i anspråk

Jag kommer uppdatera vertefter det fortskrider, Jag har valt att ha mitten öppen dvs "rännan" över ryggraden då jag själv har en spricka i svanskotan sedan 15 år tillbaka som gör att för lång tid i sadeln gör att jag får en fruktansvärd värk till och från och ska man rida boskapsgrenar blir det riktigt ajaj

Som sagt lägger upp bilder i den här tråden om det är någon som är intresserad

015_58380329.jpg

Fendrar utritade
005_58380642.jpg

007_58380825.jpg

Mall bakvalv
008_58380977.jpg

009_58381172.jpg

Delarna utklippta och ska ligga i 3 lager
011_58381385.jpg

Nu ska sambon som är knivmakare slipa kanterna åt mig så det blir jämt och snyggt. Måste bara tillägga att Tupperwares kniv är helt outstanding att skära läder med, och livstids garanti är det på den oxå:bow:

Sv: Slaktad sadel ska bli ny

Å herregud vilket projekt du satt igång med..
Ska bli spännande att se hur den ser ut när du är färdig med den..
Lycka till med arbetet...:)

Ja man undrar ju ibland vad man gett sig in i ;) När man dessutom aldrig ens sett hur en sadelmakare gör så får man klia sig lite i skallen. Nu är iaf underdelen utskuren, väntar på att sambon ska slipa kanterna, sitsen som ska kläs in i helgen är gjord i 4 lager läder. Ett himla bankande och skärande

Lite fler bilder, Mitt hem är ett sadelmakeri :o

023_58595733.jpg

019_58595821.jpg

021_58595872.jpg

01511_58596108.jpg

Alltid roligt att visa de som tycker det är kul att se och dessutom visa att det faktiskt går bara man är lite kreativ.

Tasoom: jag har ju alltid massa tok på g och alltid roar det någon att man är lite stollig och påhittig :p

I väntan på inridning får man roa sig med annat helt enkelt :angel:

Du har inga bilder på hur sadeln såg ut innan du "slaktade" den? :D

*nyfiken*

Tasoom: jag har ju alltid massa tok på g och alltid roar det någon att man är lite stollig och påhittig :p

I väntan på inridning får man roa sig med annat helt enkelt :angel:

Hahahaha..... Du har så rätt:grin: Fast jag försöker att tämja mitt lilla popcorn till häst. Hon har fått ett lite annat uttryck nu mot förut...lite kaxigt obstinat jädrar annama, är det nu mot som tidigare, rädd osäker vad gör du nu....??

Önskar att jag kunde göra om min cuttingsadel och göra den lite kortare och lite mer vidgad i fronten. Men man gör inte om en vinst sadel från Texas ostraffat antar jag ;)
Ha det!

Hahahaha..... Du har så rätt:grin: Fast jag försöker att tämja mitt lilla popcorn till häst. Hon har fått ett lite annat uttryck nu mot förut...lite kaxigt obstinat jädrar annama, är det nu mot som tidigare, rädd osäker vad gör du nu....??

Önskar att jag kunde göra om min cuttingsadel och göra den lite kortare och lite mer vidgad i fronten. Men man gör inte om en vinst sadel från Texas ostraffat antar jag ;)
Ha det!

Nej för sjutton, den måste ju vara som den är. Synd att den troligtvis inte kommer passa "Popcorn" för det är ju häftig!

Damen börjar bli lite stursk hör jag :D Jaja du har ju haft dina smekmånader nu tycker hon väl, så nu ska matte få slita lite. det är ju så det är att ha sto. Bättre med valack som bara ställer upp på tokerierna....peppar peppar ;)

Snart färdig, lite slipning på skirten och fendrar så det blir jämna snygga kanter, smörjning så den blir lite mörkare och läderplastik på fendrarna återstår men det närmar sig slutet iaf :D

Sedan är det ju lite utsmyckning förstås:d

00911_59192389.jpg

00611_59192453.jpg

008112_59192519.jpg

Tackar :D Jag är ganska nöjd för att vara första gången.

Efter Nyår börjar jag med en ny Half Seat. Har blivit erbjuden en handgjord wade bom till ett bra pris utav en annan sadelmakare som blivit min "mentor" oavsett han vill det eller ej ;)

Hade han inte godkänt mitt arbete hade jag inte prövat en gång till för det är ett himla jobb och jag har idag full förståelse för att handgjorda sadlar har ett högt pris.

Tackar! Nu fick jag lite att titta runt på

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag rider just nu min häst i en allround-sadel, som ligger bra på honom. Problemet är att den passar inte mig, jag kan inte sitta...
Svar
19
· Visningar
1 620
Senast: Nomina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka