Slakta? :S

Sv: Slakta? :S

Om hästen mår dåligt skulle jag nog avliva..

Har haft en häst med luftvägsproblem. Det gick för det mesta bra, han fick medicin, var mycket ute, fick blött foder och kunde ridas som vanligt. Men när han kom till fodervärden blev det sämre och han fick avlivas på plats.

OM hästen mår bra när den går ute hade jag valt att stalla in den på en lösdrift.

Har själv en gammal hosthäst som jag ska ta bort i september, för mig är det så att hon är lika dålig/bra året runt, spelar ingen roll om det är bete och utegång eller om hon står inne, kanske det hade gjort för ett par år sedan, men det blev inte riktigt allvarligt förens för ett år sedan.

Hör dig för med olika veterinärer. Lyssna på dom.
Kan hästen springa i hagen och må bra?
Min häst kan inte längre springa runt i hagen som hon vill, om det inte är "perfekt" väder för henne, hon hostar allt för mycket när hon anstränger sig.

Det finns ingen idé anser jag att ha kvar en häst som inte mår bra, men däremot måste man göra det man kan för att de ska göra det.
Jag själv har tex ingen möjlighet att fodra med ensilage, annars hade jag säkerligen gjort det för massor av år sedan och hon KANSKE hade hållt sig frisk ett år eller två längre... :smirk: Men gör det du kan, när du känner att det inte finns något mer du kan göra så avliva...

Jag har ingen möjlighet till lösdrift eller ensilage..
Vi fick råd av vetrinär att vattna på höt samma dag som vi gav det.. inget resultat. :crazy:
Han är lika dan året runt. Men det blir bara värre och värre. Han mår bättre ute men inte bra , Springer han i hagen för han host attacker :(

Låter precis som min tant, som "tur är" är ju min i alla fall 27 år och har levt ett långt och friskt liv.
Jag orkar inte höra min tant hosta längre, i övrigt är hon hur fräsch som hellst... men man lider när man hör dem.
När vet var ute ifjol och vi testat alla mediciner sa de helt enkelt bara att "Ha henne kvar så länge hon inte verkar må dåligt av det", en häst som inte kan röra sig fritt ens i hagen, lider i mina ögon.
Låt honom vandra vidare.. det är jättejobbigt. Jag mår dåligt varje dag ser ser min tant, dels för att jag har bestämt att jag ska ta bort henne.. dels för att hon ser friskt ut i övrigt, och dels för att man hör henne hosta och lider med henne... :(

Jag känner precis lika dant. Vi är 2 ägare jag fick halva hästen för 3 år sen för att vi passade så bra ihop.
Han har haft honom sen han var 2 år och har jätte svårt för att bestämma sej..Men jag tror att han gjprt det.
Jag vet ju vad som är det bästa.. och jag lider av att se honom stå och hosta och inte orka göra ngt.. jag har nog bestämt mej :cry:

Men det är ju änndå det bästa för honom :love::(

skänk honom till någon som kan lösa möjligheten med flera ute hästar?

PM:A gärna om du akut måste ha bort honom..

skänk honom till någon som kan lösa möjligheten med flera ute hästar?

PM:A gärna om du akut måste ha bort honom..

Nej, skänk inte bort hästen. Och varför hålla en så pass dålig häst vid liv till varje pris. :confused:

Kicki :)

Nej vi skänker itne bort honom..
Han är ju sjuk , Vill ju inte att han kommer till ngn heller som har kvar honom om han blir ännu sämre..

Eftersom att vi är 2 ägare så måste ju den anndra bestämma sej med. men han vet ju också att det bara igentligenf inns en sak att göra så..

nu har jag inte läst hela tråden.

men hade jag många hästar och den hästen kunde trivas med att tex gå med åringar eller så på lösdrift hade det kunnat vara en lösning. annars hade jag tagit bort hästen.

Nej vi skänker itne bort honom..
Han är ju sjuk , Vill ju inte att han kommer till ngn heller som har kvar honom om han blir ännu sämre..

Eftersom att vi är 2 ägare så måste ju den anndra bestämma sej med. men han vet ju också att det bara igentligenf inns en sak att göra så..

Starkt av dej att ta beslutet, det är det svåraste som finns, men om du älskar honom gör du vad som är bäst! Skickar tröstkramar :crazy:

Ja . Jag gör allt för honom .
Hade han blivit frisk om jag sålde min anndra häst hade jag knappast tvekat.. konstigt nog :crazy: :cry:

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
967
Senast: Fiorano
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 906
Senast: Twihard
·
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
1 364
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 876
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka