slakta/avliva

A

amaandha

någon som vet på ett ungfär vad en nödslakt (skott i pannan) kostar och vad en avlivning går på för häst?

Amz

Sv: slakta/avliva

Vet inte hur det är med nödslakt, men för oss kostade ca: 7000 och då togs han med direkt. (dvs behövde inte ligga kvar och vänta på kadaverbil)

Jag lät avliva min häst hemma på gården med ett "skott i pannan" och det kostade 3500:-. Det var ingen nödslakt utan bokad tid och försäkringsbolaget ersatte mig för den kostnaden.

Jo tack det vet jag mycket väl. Med avlivning menade jag mer en spruta och inte så våldsam som en nödslakt.
/Amz

Vad "billigt", kan vara så att jag minns helt tokigt för 7000 låter ju väldigt dyrt jämfört med vad du fick batala.

Nödslakt är ingen avlivningsmetod utan en numera nedlagd slaktverksamhet.
Tar du hem avlivningservice är det bultpistol el kulvapen som gäller.
En veterinär kan förutom dessa metoder även avliva med överdos av narkosmedel.
Själv använder jag bultpistol eftersom jag anser det vara snabbast o skonsamhast föt hästen.
PL

Senast ändrad:

Bultpistol eller gevär, det spelar mig ingen roll. Jag är bara ute efter tt få veta vad pris skillnaderna ligger på?

Jag brukar ta hem slakteribilen och bulta hemma. Kostnaden brukar gå jämnt upp med vad köttet ger. Men om hästen fått vissa mediciner så går det inte. HH

*KL*

Bultning hemma med lantbrukstjänst och borttransport av kroppen - 1600 kr. Avlivning på klinik med somnulose, inkl borttransport av kroppen 7800 kr..

Så det skiljer rejält. Dock så skiljer priserna när lantbrukstjänst bultar och tar med kraftigt beroend epå var i landet man bor..

Ja det stämmer. Han hade lastbil med container och en gripklo som han lyfte upp hästen med och la honom i containern. Tycker att det är det verkar vara det mest humana sättet att avliva en häst på det sättet. Pappa höll (var inte stark nog att hålla honom själv) han betade och det small till. Hästen hann aldrig fatta någonting.

*KL*
En fråga till dig: Om nu vet. skulle behöva avliva en häst med en överdos narkosmedel, är inte det mer "ohumant" eftersom en häst kämpar in i det sista för att stå upp. Eller "välter" man dom innan de hunnit somna för gott? Hur fungerar det egentligen?

Senast ändrad:

En fråga till dig: Om nu vet. skulle behöva avliva en häst med en överdos narkosmedel, är inte det mer "ohumant" eftersom en häst kämpar in i det sista för att stå upp. Eller "välter" man dom innan de hunnit somna för gott? Hur fungerar det egentligen?

Det finns lite nyare licenspreparat där det (iaf när allt går som det ska) blir lika 'snabbt fall' som på bult. Dock har det tydligen inträffat att det inte fungerat som tänkt..

men när det fungerar är det STOR skillnad mot att avliva med 'gamla' avlivningsvätskan, där de kämpade för att hålla sig på benen.

Jag tog ju bort stoet med licenspreparatet för en månad sen, och skulle inte tveka att använda det igen. Däremot var/är det en gång aldrig mer vad gäller 'gamla' avlivningsvätskan..

2875:- betalade jag för shetlandsponny ( vår lantbrukstjänst tar betalt för under resp. över 250 kg) som avlivades för en vecka sedan. Det var inkl. moms och bortforsling.

Tycker du fick en del tykna svar, så jag lägger mej i detta, för att ge dej svar på en av frågorna slakta/avliva.

Att själv köra hästen till slakt innebär att du får betalt för hästens slaktvikt. Detta eftersom slakteriet köper köttet av dej. Normalt ligger slaktpriset på 5-6 kronor/kg.
MEN detta förutsätter att hästen inte fått medicin som har livslång slaktkarens, eller att det är instämplat i passet att hästen blivit medicinerad med något preparat som hindrar att köttet tas tillvara.
Dessutom får hästen inte vara sjuk eller skadad.
Läs vidare i tråden "Köpa häst från slakteri" på Hästhantering, där får du en del svar också.

Jag har också använt det nyare licenspreparatet.
Om jag behöver avliva någon mer gång så är det den metoden jag kommer att ta igen. Det gick så fort. Hon han inte lida något.

När vi Gjorde det på Klinik gick det på drygt 4000 kr. Det var inkl hantering.

Liknande trådar

Hästvård Postade en annan tråd som ingen nappat på, så här kommer en ny. Min fina häst Skorpan har konstaterad gaffelbandsskada som tyvärr inte...
Svar
6
· Visningar
722
Senast: Honey07
·
Katthälsa Nu börjar det dra ihop sig efter att katten plötsligt blivit mycket sämre i sin artros och spondylos i höft och rygg. Hon är bara 8 år...
2
Svar
28
· Visningar
1 903
Senast: Kilauea
·
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
2 004
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 051
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka