Scilla

Trådstartare
Svårt att skriva en tråd utan att den ska ses som en efterlysning men är slakt ett bra alternativ på att avliva en häst? eller tycker ni det är hemskt att använda en häst efter döden?

Har funderat på att ta ut trotjärnar avlivning men jag tycker nästa det är värre att se hästarna slängas upp på ett lasbilsflak tillsammans med andra döda djur än att vet att den tas hand om och det som går att använda används.

Ni som kört hästar till slakt tycker ni de verkar stressade av det eller har det gått lugnt till?

Sv: Slakt

Svårt att skriva en tråd utan att den ska ses som en efterlysning men är slakt ett bra alternativ på att avliva en häst? eller tycker ni det är hemskt att använda en häst efter döden?
Jag skulle inte göra det själv, men har absolut inga problem med att andra gör det, tvärtom.

Jag har aldrig kört någon häst till slakt men de jag känner som gjort det har varit positiva, inga stressade hästar som förstått vad som ska hända, som vissa påstår, blivit stressade av blodlukt eller något annat.

Det är ändå sällan det går, vad jag hört, då hästar ofta fått mediciner som ger livstidkarens för livsmedel.

Jag har kört häst till slakt, då är man väntad, hästen veterinär besiktas innan. Sen bultas det, i mitt fall höll jag själv för hästens skull. Men det behöver man inte om man inte vill. Har hästen vart ute och är lite resvan, så kan ju inte hästen veta vad som väntar. Och varför ska vi importera så mycket häst och åsna till Sverige?

Har kört en av mina hästar till slakt och han var inte ett dugg stressad/nervös när vi kom fram. Han verkade bara tycka det var upplivande med en liten åktur (fd travhäst som älskade åka på tävling men vars ben inte höll för påfrestningen, inte ens som ridhäst tyvärr). Trevlig/förstående personal som mötte upp utanför slakteriet. De hade inte bråttom utan jag fick ta avsked i lugn och ro innan de tog med sig hästen in på slakteriet och sen var det över.
Har alls inget emot att hästen även efter sin död kommer till nytta.

Brukar väl vara svårt att slakta hästar eftersom man ofta gett massa otillåtna medel med livstidskarens.

Jag har endast avlivat med bult hemma i hagen eller på gården. Snabbt och utan stress. Är den självklara metoden för mig.

Även om passet inte har några stämplar förutom vaccination? Hästen är inte behandlad med något medel som jag vet är livstidskarens på. Hur ska man veta det om det inte står i passet? jag har ägt hästen sedan den var 5 år och vet inget alls om den mer än vad passet säger.

Vilka vanliga medel är det livstidskarens på? bedövningsmedel? tuppkam? butta? Har andra hästar hemma som är behandlade med detta men det står inget i passet om det.

Tar de prover efter slakten eller?

Ring slakteriet och fråga istället om såna frågor, dom vet bäst. Vet de som kört hästarna till slakt själv och det är ingen stressade procedur utan det tas hand om lugnt och bra, kompisens häst hann nog inte mer än innanför dörren på slakteriet så var hon borta på ett fint sätt, tycker det är en självklarhet att man ska ta till vara på kroppen efteråt om det är möjligt.

Senast ändrad:

Nu vet jag inget slakteri som tar emot hästar och jag får inte fråga om det heller så därför ställer jag allmäna frågor här tills jag själv hittar ett. Tycker det är bra att vara förbered på hur det går till och kanske är det fler än jag som undrar.

Slakt är ett mycket bra alternativ. Visserligen bryr sig hästen inte om vad som händer när den är död, men för mig känns det mer etiskt rätt att köttet blir till mat än att kadavret ska ligga och, i värsta fall, ruttna tillsammans med andra kadaver i en container innan det omsider mals ner, bränns och blir till energi.

Jag hör till den grupp av människor som gärna äter hästkött. Dock skulle jag nog inte kunna äta upp någon av mina egna hästar, men att köra dem till slakt för att andra människor skulle få äta upp dem är inte otänkbart.
Vi tog bort en häst förra hösten, men valde då trotjänaravlivning hemma och separat kremering.

Jag skickar ett pm till dig!

Jag tycker det är grymt och oetisk. Jag vill ge mina djur en lika värdig begravning som mina mänskliga familjemedlemmar, och det har jag också alltid gjort, var sig det är en kanin eller en häst. Att tänka på att någon av mina älskade djur skall flås, styckas och ätas upp är helt fruktansvärt. :crazy:

Jag gör ingen skillnad på djur och djur. Eftersom jag äter kött och använder mig av djur för mitt egna nöjes skull (låter säker hårt man det är ju faktiskt det vi gör när vi håller djur "fågna") så tycker jag det skulle vara omoraliskt att tycka att mina djur är mer värda än de jag lägger på grillen.

Kan jag se till att min häst avlivas på ett humant och värdigt sätt där den ej är stressad så har jag gjort vad jag kunnat för hästen. I naturen får djuret ingen värdig begravning den äts upp av asätare och återgår till naturen iom kretsloppet precis som det kött vi äter.

Jag har aldrig kört häst till slakthuset, då de jag varit tvungen att ta bort varit dåliga och behandlats med läkemedel som inte är tillåtna för livsmedelsproduktion.
Jag har själv svårt för att äta hästkött, dock önskar jag att man i Sverige generellt sett var bättre på att äta hästkött, då det delvis skulle minska de hemska djurtransporterna tex ner till Italien.
Det jag vill komma fram till, är att jag tycker det är helt ok att köra sin häst till ett slakteri om hästen är lämplig för det.

Jag tycker absolut att svenskarna borde äta mer hästkött även om just jag inte gör det. Då hade våra svenska hästar sluppit alla dessa hemska resor till Europa.
För mig spelar det absolut ingen roll vad som händer med min hästs döda kropp. Det är bara en kropp och inte hon. Min häst är någon annanstans när döden inträffat...

Även om passet inte har några stämplar förutom vaccination? Hästen är inte behandlad med något medel som jag vet är livstidskarens på. Hur ska man veta det om det inte står i passet? jag har ägt hästen sedan den var 5 år och vet inget alls om den mer än vad passet säger.

Vilka vanliga medel är det livstidskarens på? bedövningsmedel? tuppkam? butta? Har andra hästar hemma som är behandlade med detta men det står inget i passet om det.

Fenylbutazon är det livstids karens på men många veterinärer är dåliga på att fylla i passet.

Det är t o m så att en del flugmedel har livstidskarens. Ultra Shield t ex.

Jag hade inte haft några problem att skicka min häst till slakt och låta honom bli mat om det var möjligt. Hästen skiter i vad som händer med kroppen efter döden. Det där med "heder och värdighet" är något människor kommit på. I den normala världen går inget till spillo, en död kropp blir mat åt någon annan och kretsloppet går runt ett varv till.

Nej, jag ser hellre att kroppen tas tillvara på. Har under årens lopp slaktat ett antal hästar och inte sett att de varit stressade.

Nu har "mitt" slakteri visserligen sin avlivningsplats ute, en liten fålla med utsikt över sjö och äng. Hästarna skjuts och forslas sen sekundsnabbt in för avblodning. Således ingen nämnvärd blodlukt på platsen!

Jag har vid två tillfällen tagit bort häst på slakteri. Dock har de inte gått till mat då de var behandlade med diverse mediciner. Det går lugnt till. Jag har först betalat och sen lastat ur hästen. Det har funnits en gräsplätt där hästen betat gott. Jag har sagt hejdå och bett killarna vänta tills jag är utom synhåll med att bulta.

Hade hästarna kunnat användas till livsmedel så hade jag valt det i såfall.

Coop

Jag tycker det är grymt och oetisk. Jag vill ge mina djur en lika värdig begravning som mina mänskliga familjemedlemmar, och det har jag också alltid gjort, var sig det är en kanin eller en häst. Att tänka på att någon av mina älskade djur skall flås, styckas och ätas upp är helt fruktansvärt. :crazy:

Nu bor ju inte alla så man har egen mark och kan begrava sin häst. Det är ju ett ytterst fåtal människor som kan göra så.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 983
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
4 097
Senast: Lavinia
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 387
Senast: Sasse
·
Katthälsa Att avliva två älskade katter. När ingen enskild faktor är avgörande nog att definitivt ta det stora beslutet... men ackumulativet av...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 637
Senast: Murphy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka