Slakt - Vad ska man tänka på??

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Guggeflickan
  • Startdatum Startdatum
G

Guggeflickan

På torsdag som kommer ska jag fara med syrrans häst Abbe på slakteriet i delsbo. Detta är en varmblodstravare som tyvärr fått en skada som gör att avlivning är enda alternativet. :cry:

Det jag undrar över är:

*Vilka papper ska jag ha med?

*Måste man anmäla till STC att man avlivat hästen, eller går det automatiskt?

*Är det något annat man ska göra(än att dra av skorna) innan man far till slakteriet?

Är glad om någon orkar svara på de här frågorna...

Sv: Slakt - Vad ska man tänka på??

Hej !
De gånger jag varit iväg m häst så har passet varit det enda papper vi haft med, resten får du fylla i där.
Till STC har i af vi ringt och sagt att hästen är död, tror inte att man "måste" göra det, men det kan ju vara bra
Nu har ju jag aldrig varit dit du ska, men jag antar att det är rätt lika på alla ställen.
Är ju aldrig kul att behöva göra ngt sånt här, men ibland finns det ju ingen annan utväg, trösten är väl att de slipper lida mera, och det brukar också gå fort när man väl kommer dit, de vi varit iväg med har inte märkt ngt alls av vad som ska ske...

Tack snälla för dina svar! :bow:

Ja det är tråkigt när man måste ta bort en, förutom hältan, pigg sjuåring.:(

En till liten fråga:
Eftersom syrran (som även är ensam ägare) vet redan nu att hon inte orkar följa med till slakteriet med honom, undrar jag också om det är okej att inte ägaren är med och skriver papperna där?

När jag tagit bort någon och inte följt med har det gått bra för "budbäraren" med papper och så. Så jag hoppas att de går bra för er del också, så att det inte blir något strul i just den situationen ( när man väl är där), men för säkerhets skull kan du väl ringa dem och kolla?

Ja det ska jag göra!

Tack för ditt svar:bow:

Det är lite jobbigt att vara den som åker med honom, men syrran orkade inte ens ta fram numret till slakteriet och ringa, så jag skötte det också... Ska ringa dem på måndag o höra :bump:

Det går att anmäla avlivning via sekretariatet också. Iaf så funkade det förut.

Liknande trådar

Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
31 499
Senast: Elendil
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Behöver skriva av mig... och nej, innan någon anmäler till polisen - det är inte ett människobarn det är talan om. Men min hästs bebis...
Svar
14
· Visningar
2 594
Senast: Tualma
·
Hästhantering Hej! Står lite i ett dilemma ang. min sällskapshäst.. Ska dra historien först: Jag har en häst som jag behövde sällskap till. Letade en...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 873
Senast: Dopy
·
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 765
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar