slajmig urin..

S

sinner

okej, jag har kollat gamla trådar men hittar inget, sitter och väntar på att vet ska ringa upp och kan ju lika gärna fråga här med:crazy:
min gammelgrå hade kissat konstigt idag när jag kollade in i hans box. som var ungefär, vit/gul aktigt... jag har märkt att hans urin har börjat lukta mycket starkare på sistone, nästan så man storknar...
tror inte han dricker tillräckligt ur vatten koppen så jag ska börja ge honom med hink i stället, glömde dock detta igårkväll.:o
så.... tror ni det är nåt allvarligt eller kan det ha att göra med att han har druckigt för dåligt??:confused:

Sv: slajmig urin..

det låter mest som urinvägsinfektion! Sen påverkar det ju självklart om inte hästen dricker men inte så pass mycket som du beskriver! Ring vet, han kommer förmodligen be dej ta ett urinprov på hästen! (kan vara svårt att få i bland bara).. i bland räcker det med att vet ser hur kisset ser ut/ känner lukten och då kan han skriva ut antibiotika!
Lycka till!!
(vill du inte ta ut vet så kan du ju ringa till dem och förklara hur det är!)
//Katarina

SNÄRJMÅRA - Galium aparine - Växtdelar ovan jord.
Verkan: Urindrivande, blodrenande.
Användning: Snärjmåra letas ofta upp och äts villigt av hästar när de får tillfälle. den är utmärkt för lymfsystemet, speciellt när den kombineras med Ringblomma. Rik på mineraler understödjer den urin organen att forsla ut oönskad vätska bla. i fyllda ben (gallor).

hittade denna text om snärjmåra.... och till saken hör att den balen som jag nu har till hästarna innehåller till 80% just vad jag tror är snärjmåra.... jag ska kolla upp detta lite noggrannare, men kanske kan det finnas ett samband mellan all (eventuell) snärjmåra, och det underliga "kisset"?? vad tror ni? är jag ute och cycklar helt eller?
ska själklart ha ut vet, men det lär dröjja ett tag..

kollade bilder nu, och jag blir mer och mer säker på att det är just snärjmåra i min bale... ska ut och titta på växterna mer noggrannt när dottern har vaknat..

Har ni ensilerat ogräs? Dikesrenen?

Starkt luktande urin + förändrad urinkonsistens bör föranleda undersökning av veterinär. Kan vara UVI eller tom en njursjukdom/skada. Urindrivande verkar fö genom att öka urinmängden och därmed även vattenintaget. Urinen blir mer utspädd, vilket ju inte verkar vara fallet här.

nej inte direkt ensilerat ogräs, men en del av vallarna var i äldsta laget förra året. var dock inte snärjmåra i balen utan någon sorts näva.
vet kommer i morgon, eftersom han inte var allmänpåverkad. jag är dock nästan 100 på att det är uvi..

Liknande trådar

Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 948
Senast: Nominous
·
Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 891
Senast: skuggi
·
I
Hästvård Har en liten undran, och innan jag själv får ett ångestanfall vill jag bara höra vad ni tror detta kan vara. (Klinik kommer ringas)...
Svar
14
· Visningar
2 345
Senast: Zipp2010
·
Hästvård Ni som har hästar som dricker dåligt, vad gör ni? Damen har både vattenhink och vattenkopp inne, samt fri tillgång på hösilage, men...
Svar
15
· Visningar
1 515

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka