Slaggjord till maratonvagn

N

Nora

Idag när vi var ute och körde gick ena hjulet över en torr kvist som knäcktes. Lajbansläskigt!!! :eek: Det blev ett skutt och en spark i vagnen. Allt gick bra, lite färg på den fina vita stumpan bara men vi fick stopp direkt. När vi körde på banan för någon vecka sen sparkade han också i vagnen när han blev lite förvirrad eller tyckte det vart jobbigt. Därför börjar jag fundera över slaggjord för att vara på den säkra sidan. Idag var det någon sekund jag koncentrerade mig för att se att benet var på rätt sida om skackeln!! :crazy: Men så till problemet; Hur fäster man den? Går den att använda till maratonvagn? Hur fästs den på rockard? Måste man svetsa öglor där längre bak på skackeln för att få till det?

Jag har som kanske märks aldrig använt en....

Sv: Slaggjord till maratonvagn

Hej,

Jag fick lära mig (för väldigt länge sedan) att man skulle sätta slagremmen på detta vis BILD
Där man snurrar runt remmen på skaklarna ska man sätta en slaggs gummi snodd/gummi rem. Man snurrar den snodden som en åtta runt slagremmen och skakeln. Hoppas du förstår :) Jag har tuvär inte nån bild som jag kan visa. Bara den där bilden som jag hitta på nätet.
Gummi remmen ska göra så att slagremmen inte ska åka fram eller bakåt på skaklarna.

Den funkar väll till alla vagnar. Så länge dom har skacklar ;)

Det fick jag lära mig iaf. Men det var bra länge sedan :)

//Jozzi

Aha, okej. Så man fäster den med nån sorts gummigrej då. Låter ju rätt mycket behändigare än att svetsa :D Ska på travshopen imorrn så då kanske man kan se vad som finns där. Dom borde ju veta hur mans ka göra. Det jag tänkte är att skacklarna sitter rätt långt ner... men det borde väl funka ändå? bara man har tillräckligt lång rem?

Ja, om man tar en för stor häst så räcker den rätt bra, får till och med snurra den två varv runt skakeln, och jag har ändå russ! Så du kanske kan surra fast Clicken i marken med den!? ;)

Fast ta fullstor ändå, den för ponny räcker inte att ha i rockard!

För övrigt helt rätt det där med att slaggjorden fästs med gummiremmar! De i travshoppen kan säkert visa dig hur du gör det!

/Tina

Ska inte ha den till Clicken (han märker man ju knappt när han slår :D ) utan till nya hästen på 1,70. Tror du den räcker då? Synd att jag inte har nån bild med han förspänd...

Vad synd att du inte har bild på ekipaget..å hade det varit lättare att se.
För det enda som slår mig (rätt ord i rätt tråd ;) ) det är att skaklarna på dom maratonvagnar jag har sett sluttar ganska mycket..om du förstår vad jag menar.

Jag tänker inte på att slaggjorden flyttar på sig och halkar bakåt..för för det första spänner man den hårt och för det andra ska gummit motverka det här..
utan jag blir lite tveksam till avståndet mellan hästländ-slaggjord-skakel.

Att avståndet till skakeln blir i längsta laget så att den motverkar sitt syfte och bara stör hästen i stället..
Tittar på bilden ovan och så ska ju gjorden sitta..men hur blir det om skakeln sitter längre ner?
Vet bara att vi hade en slagvillig häst och henne gick det inte att köra i rockarden då slaggjorden inte satt bra utan henne fick man köra i speedcar eller allra helst sulkett i träning.

Men det är som sagt var bara min fundering och det måste ju finnas slaggjordar till martonvagnar med..kan du inte få råd av dom körklubbar/föreningar som vet lite mer?

Har inte heller sett så många maratonvagnar så kanske memorerar min hjärna fel, dina skaklar kanske har samma höjd och lutning som tex en sulky..

Hoppas det löser sig, är aldrig roligt att ha en häst som lättar på rumpan så fort det är något..
Ser fram emot att se bilder på er snart!

Ps! Man kan ju även fästa slaggjorden så som man gör med westerngjordar..dvs man gör en form av låsbar slipsknut i skakeln

Senast ändrad:

Jo det är det jag tänker... Skacklarna är rätt låga, kanske ligger mellan halvmetern-metern där man i så fall skulle fästa slaggjorden. Och andra frågan är ju då om det stör eller inte. Får fota imorrn när vi kör... Men ska som sagt till travshopen idag så får jag kolla. Man kanske får ta hem och se om det funkar först...

Var och kollade på travshopen men den som fanns där var nog rätt mycket för kort. Jag ska mäta och se hur lång den behöver vara så kanske det gick att specialbeställa.

Men, då kom jag att tänka på bakselen! Den är ju inte mindre kraftig än en slagrem. Skulle man inte kunna sätta en rem från ringen, där bromsremmen sitter, till skackeln så det tar emot där? På travet har man ju ingen baksele så därför använder man ju en slagrem, men om man ändå har en rem över rumpan borde väl den gå att använda? Men då behöver jag veta exakt hur man fäster remmarna i skackeln sen. Vad behöver man?

Hej!

Nä, då tror jah inte att en slaggjord passa (tänkte ju inte på att du har en bjässe också!)

Men funderate också lite på det där med att fästa en rem i bakselen.
Det bör väl kunna ordnas så att man har en hake i ena ändan, tyd en rejäl sådan man har på grimskaft, och sen är den konstruerad som en vanlig slaggjord i andra ändan, och så fäster man den med gummirem så att den ligger stilla!

/Tina

Vad är det för gummirem man använder? Nån speciell för att fästa slaggjord med? Jag tänkte ta typ stigläder och fästa från bakselringen till skackeln...

Gummiremmen är kanske ca 25 cm lång, gjord i gummi, hål på ena sidan, spänne på andra! Brukar kosta runt 25 kronor stycket i en travshop!

Om du går in på börjes, och sedan under travutrustning,travsele & tillbehör, övrig travutrustning så är där en bild på en. Gummirem till slaggjord

/Tina

Nora skrev:
Vad är det för gummirem man använder? Nån speciell för att fästa slaggjord med? Jag tänkte ta typ stigläder och fästa från bakselringen till skackeln...

Slaggjorden ligger ju över rumpan och ska snurras runt skackeln, för att slaggjorden ska ligga still på just det stället på skackeln snurrar du gummi remmen runt som en 8(alltså på ett varv på höger sida om gjorden, korsa, ett varv på vänster sida och sen tillbaka till höger för att spännas fast) som någon sa tidigare, men för att själva slaggjorden som är över rumpan inte ska glida iväg ner mot svansen(den ska ju inte sitta hårt, ca en hands bredd ska få plats mellan rumpa och rem) så finns det ryggstycken som är gjorda för att hålla gjorden på plats.

Remmen som du kanske frågade om..... är en gummirem som används inom travet för just slaggjorden, så säg i affären vad du vill ha så fattar dom nog och kan förklara för dej hur det ska fästas.

Jag kör min häst(ca 162 cm i mkh) med rockard och använder slaggjord utan problem.

Lycka till// Nikki

Japp! Det där med att använda bakselen funkade inte. Men vi tänkte göra en lite hemmagjord variant. Vi har två stigläder som dras fast runt skackeln så bara stroppen går upp mot rumpan. Där sätter vi ihop dom med en sån ponnygjord man får med tömkörningsgjorden (Chetaks). Men gummiremmar skulle ändå behövas så dom inte glider på skackeln. Vi får se hur det funkar...haha :D Men det ska alltså vara en handsbredd mellan remmen och rumpan? Fast skacklarna var faktiskt inte såå låga vid rumpan ändå.

Precis, en handsbredd. Skulle kunna ta ett kort och lägga in imorrn på hur det ska se ut om du vill.

Har du ingen "riktig" slaggjord? Är det den du försöker tillverka av stigläder?

Jag har fått lära mig att handsbredden ska vara när hästen är i rörelse. Spänner du den så att du får in en handsbredd när hästen står stilla blir den helt för lös när hästen går, eftersom rumpan "sjunker nre" lite då.

Det sa tjejen som hjälpte mig med inkörningen, hon har jobbat i många travstall, och killen i travshoppen där jag köpte min slaggjord sa också det.

/Tina

Hehe...det är snålheten som försöker göra en hemmagjord variant. Men man kanske kan kolla efter bagagnade för att få en "riktig". Frågan är om en vanlig är tillräckligt lång!

Nora skrev:
Hehe...det är snålheten som försöker göra en hemmagjord variant. Men man kanske kan kolla efter bagagnade för att få en "riktig". Frågan är om en vanlig är tillräckligt lång!

Jag har en vanlig till min häst och det funkar super, så det går nog för dej oxå:)
Det där med hur hårt den ska sitta, har jag på skolan fått lära mej att hästen ska stå jämnt på alla fyra och då så man få in en handsbredd men det är max. Gjorden får ju inte sitta för hårt då den hindrar hästens rörelse. Tänk oxå på att handsbredden delas ju på två då man bara testar hur gårt den ska sitta på ena sidan, man står ju inte o drar på bägge sidor samtidigt.

Jo...men han är större än din också är det maratonvagn så skackeln hamnar längre ner. Men man kan ju prova!! Ska se om man kan låna av nån...

Jag har en, vill du låna o kolla? Har haft den på min ponnymaratonvagn, men den är köpt till stor häst.

/jenny

Ja jättegärna!! Säg bara när/var/hur jag kan få tag på den!!

Liknande trådar

Körning Vår ardennervalack är 5 år gammal och vi har kört honom regelbundet sedan 2,5 års ålder. Regelbundet för vår del har handlat om 3 dagar...
Svar
18
· Visningar
3 461
Senast: Cilva
·
Trav Hej! Har en nybliven 4åring, sto som är inkvalad och har gjort två starter. När jag kör henne själv och hon är pigg kan hon sparka...
Svar
16
· Visningar
5 602
Körning Jag läste nån stans här att den finns snabbfästen som kan lossna/ gå upp. Hur ser dom ut? Det är ju nåt man absolut vill undvika...
Svar
4
· Visningar
1 333
Senast: Lutten
·
E
Islandshäst För ungefär 1 vecka sen var jag ute och körde med min islandshäst. Allt gick sjukt bra och hon var väldigt lugn och harmonisk som hon...
Svar
9
· Visningar
1 481
Senast: IngaLena
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka