Släppa ut hästarna 03:00?

Sv: Släppa ut hästarna 03:00?

Hästarna blir nog bara glada över att få så lång utevistelse som möjligt.

Däremot hade jag nog övervägt lösdrift för min egen skull om jag ofta började jobba 04 för att förstöra så lite som möjligt av min egen dygnsrytm med vila och hinna med allt som ska göras när man inte jobbar. Jag hade nog inte orkat i längden att hålla de tiderna eller att åka till stallet så tidigt och dessutom hade jag fått åka 2ggr per dygn till stallet vilket jag verkligen inte hade orkat med en längre tid.
 
Senast ändrad:
Sv: Släppa ut hästarna 03:00?

Önskar att min häst hade den egenskapen... hon står vid grinden och väntar när det är mörkt. Tyvärr tas alla kompisar in 15-16 och hon är då ensam ute, vilket inte i sig bekommer henne. Men då det blir mörkt visar hon tydligt att hon vill in, sommartid går hon ute ensam till 20-21 utan problem. Såhär års går hon runt och påtar i hagen men ställer sig vid grinden och ropar på hjälp vid 18 när det är mörkt...

Men det är ju självklart, hästar är flockdjur och får sin trygghet och samhörighet med andra flockmedlemmar. Har tryggheten gått in så är det självklart att din häst vill finnas där också.
 
Sv: Släppa ut hästarna 03:00?

Hästarna blir nog bara glada över att få så lång utevistelse som möjligt.

Däremot hade jag nog övervägt lösdrift för min egen skull om jag ofta började jobba 04 för att förstöra så lite som möjligt av min egen dygnsrytm med vila och hinna med allt som ska göras när man inte jobbar. Jag hade nog inte orkat i längden att hålla de tiderna eller att åka till stallet så tidigt och dessutom hade jag fått åka 2ggr per dygn till stallet vilket jag verkligen inte hade orkat med en längre tid.

Haha, jo så kan man känna kanske. Jag har ungefär 30 meter till stallet så det är ungefär tio minuter det tar totalt att gå till stallet höa, lägga på täcke och släppa ut. Börjar man så där äckeltidigt blir dygnet rätt "fucked up" ändå ;) På det jobbet jobbar jag i genomsnitt tre dagar i veckan så det blir inte så farligt ändå. Men visst skulle lösdrift vara bra att ha emellanåt, det skulle det :)

I morse fick pållarna i alla fall komma ut vid tretiden, och de verkade inte ett dugg förvånade över att få komma ut den tidiga timmen. Maken slängde in lite extra hö när han kom hem vid halv åtta och nu när jag kom hem från jobbet såg de ganska nöjda ut (trots regnet).

Tack för råd och tips!
 
Sv: Släppa ut hästarna 03:00?

Det är guld med lösdrift. Jag har två inne nu pga den ena är konvalescent och det sliter på mig att behöva lägga den lilla extra tiden på att släppa ut innan jobbet.
 
Sv: Släppa ut hästarna 03:00?

Här finns inga rutiner... och definitivt inte till för ett år sen då jag fram tills dess jobbade treskift. Hästarna kunde komma in och ut alla möjliga tider på dygnet. Man kan sammanfatta det med att här hos mig är det rutin att det inte finns rutiner....;)

Sen ett år tillbaka jobbar jag "normala" arbetstider. Detta har ju självklart inneburit att det blir lite mer rutiner mot tidigare.
Men fortfarande kan jag ta in och släppa ut oregelbundet.

Jag har ligghall.. och hästarna går för det mesta ute dygnet runt. De tas dock alltid in på stall en stund varje dag. Normalt runt 18:00-19:00 tiden. Beroende på väder och vind så släpper jag sen ut dem igen efter ett par timmar. Är det riktigt skitväder så får de stå kvar inne över natten och släpps ut vid 05:00 tiden på morgonen.

Skall jag iväg på exvis fest så kommer hästarna in lite tidigare. Ofta släpps de då ut igen när jag kommer hem framåt natten...

Vidare så ställs hästarna alltid in i stallet på kvällen om hovslagaren skall komma dagen efter. (han brukar alltid komma tidigt till mig) Då får de stå inne för att vara rena och torra om fötterna på morgonen. Dessa gånger får hästarna plötsligt stå inne väldigt länge om man jämför med vad som är "normalt" här.

Oavsett hur jag gör och om de är inne eller ute har jag aldrig märkt att hästarna far illa på något sätt. De "brummar" lika välkomnande om jag dyker upp mitt i natten för in/utsläpp eller om jag kommer vid 17:00 tiden för samma sak.
 
Sv: Släppa ut hästarna 03:00?

kl

Mitt djur vill absolut gå ut på morgonen. Han gillar bäst när jag jobbar dag även om den första och ibland andra morgonen är lite seg - han sover och tar god tid på sig att kliva upp o blinka förnärmat :p Då går han ut ca 04.45. Natt är nästan perfekt, lite sent men ok. Då går han ut ca 06.45. Kväll är en piiiina, 7 är sent och ibland orkar matte inte komma förrän framåt 8. Då är matte dödens :devil:

Oavsett mat såklart, annars hade det ju inte tjänat något till att redovisa. Han har grovfoder hela tiden och äter inte kraftfoderfrukost.
 
Sv: Släppa ut hästarna 03:00?

Jag kommer nog ha någon liknande variant när vi flyttar till gård. Iaf första vintern, för sen kommer vi ha lösdrift :)
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! blev en diskussion med en kollega på jobbet igår som jag tänkte drifta lite med er. En av våra hästar har gått med ett lätt...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 306
Senast: Freazer
·
Anläggning Hjälp mig tänka. Står för tillfället i mindre privatstall (<10 boxar). Jag sköter mockning och kraftfoder till min egen medan in- och...
Svar
17
· Visningar
2 924
Senast: Lona
·
Anläggning Då nya människor ska flytta upp till stallet har jag fått i uppgift att förtydliga stallreglerna lite. Det står jättebra regler i...
2
Svar
20
· Visningar
6 248
M
Anläggning Och är hyran rimlig? Ett mindre stall om 6 boxar. Boxarna uppfyller krav för de mått en normalstor häst kräver och ganska högt i tak...
Svar
19
· Visningar
2 354
Senast: Hannapirat
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp