Släppa ut hästarna 03:00?

a1agnlju

Trådstartare
Ja, som rubriken lyder. Är det någon här som släpper ut hästarna extremtidigt på morgonen? Jag börjar jobbet kl 04:00 några dagar i veckan och för att förskona maken från att släppa ut hästarna när han kommer hem från nattjobbet så funderar jag på att släppa ut dem själv (det är framförallt dagar när det är täcke på som gäller som är minst populärt för maken)? Strulet blir framför allt att det ju inte är varje dag som de måste gå ut så tidigt (de skulle alltså komma ut ca 03:10). Inga direkta rutiner med andra ord. Eller ska jag lägga på utetäcke på hästarna innan jag åker till jobbet = pållarna får stå inne med täcke fram till utsläpp vid halv åtta på morgonen = ca 4,5 timmar. Hmmm... Är lite kluven:p
 
Sv: Släppa ut hästarna 03:00?

Om mina är inne släpps de ut när det passar. De är inte så noga :)
 
Sv: Släppa ut hästarna 03:00?

Hästarna har nog inget emot att gå ut den tiden på dygnet alls, de funkar ju inte som vi. Sedan har jag märkt att de är mer aktiva på natten än dagen, i varje fall våra hästar som gärna lägger sig ner och sover när det ljusnat medan de istället går och plockar runt och äter lite så länge det är mörkt.
 
Sv: Släppa ut hästarna 03:00?

Våra hästar går ut runt fyra på veckorna men inte förrän åtta på helgerna men det verkar inte bekomma den överhuvudtaget.
 
Sv: Släppa ut hästarna 03:00?

Önskar att min häst hade den egenskapen... hon står vid grinden och väntar när det är mörkt. Tyvärr tas alla kompisar in 15-16 och hon är då ensam ute, vilket inte i sig bekommer henne. Men då det blir mörkt visar hon tydligt att hon vill in, sommartid går hon ute ensam till 20-21 utan problem. Såhär års går hon runt och påtar i hagen men ställer sig vid grinden och ropar på hjälp vid 18 när det är mörkt...
 
Sv: Släppa ut hästarna 03:00?

Hästarna har nog inget emot att gå ut den tiden på dygnet alls, de funkar ju inte som vi. Sedan har jag märkt att de är mer aktiva på natten än dagen, i varje fall våra hästar som gärna lägger sig ner och sover när det ljusnat medan de istället går och plockar runt och äter lite så länge det är mörkt.

Nä, det är ju sant. Den ena pållen brukar ligga och sova när jag ska släppa ut vid 5-tiden, och nu är det sådär halväckligt i hagen så han lär inte lägga sig och sova ute förrän det fryser och blir torrt igen. Men han kanske kommer sova liggandes på kvällen istället?

Nä, det är väl framförallt att det inte blir någon rutin som blir lite tokigt. Det är ju bara någon/några dagar i veckan det gäller :p
 
Sv: Släppa ut hästarna 03:00?

Min sambo släpper ofta ut så tidigt. Hästarna mår bara bra av att gå ute och dom har till skillnad från oss inga åsikter om att man ska sova 8 timmar på natten ;)

Mina har flextid, dom kommer aldrig ut samma tid och det är aldrig några problem. Men dom går som sagt ute mycket, helst minst 16 timmar och dom får mycket grovfoder och inget kraftfoder på morgonen vilket gör morgonstressen obefintlig. Även om dom råkar komma ut kl 10.
 
Sv: Släppa ut hästarna 03:00?

Våra hästar går ut runt fyra på veckorna men inte förrän åtta på helgerna men det verkar inte bekomma den överhuvudtaget.
Ja, det påminner ju om min situation det. Ja, då tar jag nog ut dem innan jag åker till jobbet för husfridens skull ;)
 
Sv: Släppa ut hästarna 03:00?

Bara de har mat och sysselsättning ute och inte fryser osv finns ju inga problem i sig , annat än att jag tycker synd om dig över ditt jobbschema med hästar utöver det ?:(

Våra går ut i kolmörker när folk behöver åka till jobbet vintertid . Kan vara 06 eller 07 det är mörkt oavsett . Spelar inte hästarna ngn roll bara de har mat och vatten . Frågar du mig är det bra att inte sätta klockslags rutiner alltid exakt på minuten . De blir nästan autistiska i sin läggning om allt sker exakt på minut varje dag .
 
Sv: Släppa ut hästarna 03:00?

Du kanske kunde haft dem ute 24/7 (förutsätter såklart ligghall, men det vet jag att du har koll på;))? Visst var det du som kände att du hade dålig tid med hästarna? Har man möjlighet är det GULD:D
 
Sv: Släppa ut hästarna 03:00?

Ja, här kör vi inte heller med kraftfoder på morgonen, bara grovfoder. Får väl kanske ordna med någon halmhäck så småningom eftersom morgonhöt lär ta slut före sex på morgonen (jag kommer hem igen vid 12-tiden). Tack för svar :)
 
Sv: Släppa ut hästarna 03:00?

Mina kommer ut mellan 5-9 på morgonen. Idag kom de ut innan 4. Bekommer dem inte. Är det dåligt väder får dr komma in tidigare ist.
 
Sv: Släppa ut hästarna 03:00?

Du kanske kunde haft dem ute 24/7 (förutsätter såklart ligghall, men det vet jag att du har koll på;))? Visst var det du som kände att du hade dålig tid med hästarna? Har man möjlighet är det GULD:D
Så sant, så sant :) Det är en plan som tål att spinna vidare på :)
 
Sv: Släppa ut hästarna 03:00?

Kan inte gubben din slänga ut hö åt dom när han kommer hem från nattjobbet då? Bygg ihop en tunna/låda brevid hagen och lägg ner morgonsäckar i den,då behöver gubben bara slänga dom över stängslet!
 
Sv: Släppa ut hästarna 03:00?

Ja, här kör vi inte heller med kraftfoder på morgonen, bara grovfoder. Får väl kanske ordna med någon halmhäck så småningom eftersom morgonhöt lär ta slut före sex på morgonen (jag kommer hem igen vid 12-tiden). Tack för svar :)
Kan inte maken slänga ut lite hö vid 7-8 snåret, dela upp givorna lite mer?
 
Sv: Släppa ut hästarna 03:00?

Så sant, så sant :) Det är en plan som tål att spinna vidare på :)

I love it! Är det riktigt skitväder tar jag in, men det är kanske på sin höjd 10 nätter per vinter. Numera har vi maten i SMHN, men förr fodrade vi med 3-4 givor/dygn och det funkade också bra. Vi mockar förvisso noga i både hage och ligghallar, men det är inte alls lika mycket uppbunden tid som att ha hästarna på box.
 
Sv: Släppa ut hästarna 03:00?

I love it! Är det riktigt skitväder tar jag in, men det är kanske på sin höjd 10 nätter per vinter. Numera har vi maten i SMHN, men förr fodrade vi med 3-4 givor/dygn och det funkade också bra. Vi mockar förvisso noga i både hage och ligghallar, men det är inte alls lika mycket uppbunden tid som att ha hästarna på box.

Även jag står på lösdrift sen slutet av September. Det är det bästa valet jag gjort någonsin!
 
Sv: Släppa ut hästarna 03:00?

Jag jobbar skift och börjar olika tidpunkter alla dagar i veckan, mina hästar kommer ut mellan 4 och 8 på morgonen.
Det verkar inte störa dem alls! Jag vräker bara på med massor av hö så de har att göra.
 
Sv: Släppa ut hästarna 03:00?

Hemmavid (är bortrest f.n.) släpps hästarna ofta ut runt kl 6 på vardagsmorgnarna, men ett par timmar senare på helgerna. Tiderna för fodring varierar också med ett par timmar emellanåt. Hästarna bryr sig inte ett dyft, tvärtom - de står lugnt och tyst tills de släpps ut, och är lugna och fina vid fodringarna.
 
Sv: Släppa ut hästarna 03:00?

Tror inte hästarna bryr sig så mycket om när de kommer ut. Att komma ut och få röra på sig är ju inte negativt. Hästarna sover ju inte på nätterna som vi så det är ju ingen störd nattsömn det handlar om. Kör på du. Det skulle jag gjort.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! blev en diskussion med en kollega på jobbet igår som jag tänkte drifta lite med er. En av våra hästar har gått med ett lätt...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 306
Senast: Freazer
·
Anläggning Hjälp mig tänka. Står för tillfället i mindre privatstall (<10 boxar). Jag sköter mockning och kraftfoder till min egen medan in- och...
Svar
17
· Visningar
2 924
Senast: Lona
·
Anläggning Då nya människor ska flytta upp till stallet har jag fått i uppgift att förtydliga stallreglerna lite. Det står jättebra regler i...
2
Svar
20
· Visningar
6 248
M
Anläggning Och är hyran rimlig? Ett mindre stall om 6 boxar. Boxarna uppfyller krav för de mått en normalstor häst kräver och ganska högt i tak...
Svar
19
· Visningar
2 354
Senast: Hannapirat
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp