Släpfråga

Sv: Släpfråga

Finns det några specar på vilka släp som har fullgod ventilation med luckan stängd?

Sen en allmän kommentar, fundering:
Det låter rätt mkt i släpet oavsett om luckan är öppen eller ej,
är det inte bättre då att hästen ska kunna se vad det är som låter?
 
Sv: Släpfråga

har haft några hästar genom åren som varit bakrädda. tycker det är lika taskigt att stressa en sådan häst med att ha luckan öppen, som att låta en häst åka med stängd lucka om den stressas av det (har haft sådana hästar oxå.) har satt in mer ventilation i släpet.

hur jag gör är beroende på villken häst som ska transpoteras. lika självklart som en "bredåkare" inte ska behöva stå utan utställd mellanvägg. eller ha utställd mellanvägg på en häst som trivs bäst med att få "stödet" av mellanväggen.

som jag upplevt det så "talar hästen" om vad h*n trivs bäst med.
 
Sv: Släpfråga

soso skrev:
Finns det några specar på vilka släp som har fullgod ventilation med luckan stängd?

Sen en allmän kommentar, fundering:
Det låter rätt mkt i släpet oavsett om luckan är öppen eller ej,
är det inte bättre då att hästen ska kunna se vad det är som låter?

Jag vet bara att de flesta inte är godkända ur ventilationssynpunkt om man har luckan stängd. Jag har hört att Fautras ska ha hyfsad ventilation, men ej sett det själv.
 
Sv: Släpfråga

vi har satt in mer och bättre ventilation själva. :D
 
Sv: Släpfråga

syrran skrev:
Så för att du har erfarenhet från en lastbilschaffis som kört på det viset så menar du med ditt resonemang att alla lasbilschaufförer kör på samma sätt?

Jag har också haft lastbilar sniffandes i bakkanten på släpet. De gånger har jag faktiskt stannat till vid vägkanten och släppt om dem. Vi talar om två eller tre gånger under alla år så det är inte ofta. Men betydligt fler är de gånger då lastbilarna faktiskt håller avstånd.

Jag ber tusen gånger om ursäkt för att jag inte iss rada upp varenda en som kört upp i häcken på mig med lastbil...

Dessutom menade jag inte alla, men man skriver så, men visst kan du inte läsa mellan raderna så varsågod, ge dig på tjejen som skrev "Bilister" också eller är det just jag? eller just lastbilschaufförer? Jag har faktiskt kompisar och kompisars sambos och pojkvänner som kör lastbil, jag tvivlar på att dom skulle köra upp i häcken på mig, de vet för mycket om hästar...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Släpfråga

hillevie skrev:
har haft några hästar genom åren som varit bakrädda. tycker det är lika taskigt att stressa en sådan häst med att ha luckan öppen, som att låta en häst åka med stängd lucka om den stressas av det (har haft sådana hästar oxå.) har satt in mer ventilation i släpet.

hur jag gör är beroende på villken häst som ska transpoteras. lika självklart som en "bredåkare" inte ska behöva stå utan utställd mellanvägg. eller ha utställd mellanvägg på en häst som trivs bäst med att få "stödet" av mellanväggen.

som jag upplevt det så "talar hästen" om vad h*n trivs bäst med.
Håller helt med, jag vill helst köra med luckan öppen, men min förra D-ponny va enormt bakrädd och kunde inte ens ha luckan öppen på tävlingplatsen, så varma dagar fick vi glatt stå och hålla i honom!!!
 
Sv: Släpfråga

Hur nära låg då dom här lastbilarna är min fråga. Det som du anser är nära kan faktiskt vara längre ifrån än vad du uppfattar situationen som. Det är många gånger när man står på parkeringen under tävlingar som man får "vinka fram" folk som ska backa ut sina transporter och dom vågar inte för dom tror att man ska vinka så dom backar in i andra bilar. Sen säger dom att "jag ser ju i spegeln hur nära jag är", sen när dom går ut och tittar så är det kanske 2 meter kvar. Att då en lastbil kommer upp bakom en när man sitter och kör, det ser många gånger ut som man ligger "nära".
Varför använder du då bromsljuset för att få dom att öka avståndet???? Sakta då istället ner och släpp förbi dom (oss), vi vill ofta ha fart innan uppförsbackar och sedan vill man ligga i en jämn hastighet för att inte störa den andra trafiken så mycket. Många av dom som kommer upp i "häcken på dig" ligger säkert med farthållare inkopplade för att kunna vara avslappnade och slippa tänka på gaspådraget och istället fokusera på all annan trafik. Själv så har jag oftast farthållaren på 83-85km/h.

Dom kilometrarna kanske inte betyder så mycket för dig men för oss kan det betyda mycket.
*Att man hinner lasta/lossa på ett ställe innan dom går hem den dagen.
*Att man hinner passera en viss ort inna rusningen kommer igång där så man slipper köa och på det sättet kan tjäna 1-2 timmar.
*För att inte säga den totala tiden man tjänar under en hel Europasväng på 10-15 dagar, vilket kan betyda i slutändan att man hinner med en färja tidigare hem dvs kanske att man genom att öka farten 3-4km/h i slutänden kan komma hem 8-10timmar tidigare.
Vi har även privatliv och vill umgås med nära och kära.

En "matte-lektion" Om du ökar hastigeheten med 3km/h så hinner du på ett arbetspass som får vara i 9 timmar för oss lastbilschaufförer så hinner du (3*9) 27km längre. Om du sedan är bortrest i 15 dagar så hinner du på dom 15 dagarna (15dgr*27km) 405km längre. 405 km delat på 80km/h blir således en förlängning av din arbetstid med (405/80) 5,0625 vilket är då 5 timmar 3minuter och 45 sekunder som du istället kan använda åt andra trevligare saker. Vi tjänar oftast inget på att jobba "flera" timmar då vi oftast har betalt per mil och får ersättning beräknad på en del andra saker.

Så vill du köra i 80km/h så gör det men hindra inte annan trafik, att hindra annan trafik är faktiskt ett trafikbrott ÄVEN om dom kör för fort.

Angående att köra med lucka uppe/nere har en trafikpolis (Chefen för trafikpolisen i Stockholm) sagt till mig att han tittade på luckans fastsättning i transporten och med vad den satt fast. Det hade hänt ett par gånger att han hade bötfällt folk för "dåligt surrad last" när luckan satt uppe med några krokiga spikar och fastsatta med balsnöre eller till och med att den hängde lös och slängde. Men hade dom haft luckan stäng så hade han inte haft något direkt att påpeka förutom att fastsättningen kanske var bristfällig vilket bara leder till muntlig tillsägelse.
Så det där med luckan beror nog mycket på vem man pratar med.
 
Sv: Släpfråga

Ja, tyvärr. Det finns inga regler för detta, men ur hästens säkerhets synpunkt så skulle jag inte göra det.. Om hästen kommer loss, var tar den vägen då? BAKÅT och ut.. Jag vill inte tappa min häst i 70km/timmen..

Om det beror på dålig ventilation, att man har luckan öppen. Varför köpa en transport med så dålig ventilation att man inte kan ha den stängd, utan måste äventyra hästens säkerhet och ev liv??
 
Sv: Släpfråga

Väldigt vad du hamnade i försvarsposition.

Jag tycker också det blir allt vanligare att yrkeschaufförer kör med mindre marginal och ofta kör alldeles för nära. Och nej jag har ingen utrustning som mäter avstånd till bakomvarande men tycker ändå jag kan avgöra att många ligger alldeles för nära.

Att man använder farthållare är ingen ursäkt, tvärtom. Det är ytterst olämpligt att inte slå av farthållaren om man kommer för nära framförvarande. Skall alla andra fly fältet så att du skall slippa slå av farthållaren?

När jag kör med häst så bryr jag mig faktiskt inte om ert schema heller. Jag räknar med att ni uppför er trafiksäkert i vilket fall som helst.

Och du skriver att det är ett trafikbrott att hindra annan trafik. Det är också så att det är jag som avgör när jag skall gå ut på vägrenen. Så vad gäller egentligen? Och även på ställen där vi har dk 2+1 väg så finns det de som ligger väldigt nära bakom fastän det är 0% möjlighet att köra om.
Och det här gäller inte alla yrkeschauförrer heller givetvis. Det är även många privatbilister som ligger för nära men det upplevs inte som lika farligt.
 
Sv: Släpfråga

Isf hindrar ju lastbilarna oss andra när vi inte kör med släp.. På 110väg.
Försöker man följa trafikrytmen med släp, då brukar man/jag ligga runt 80-85, men blir omkörd jättenära av dessa förbaskade lastbilar iaf.. Fattar ni inte att det blir ett jättevinddrag vid sidan av er?? Ligger man med ett enkelaxlat släp och blir omkörd av en 24meters, får man först försöka parera så man inte far ut från vägen för att i nästa sekund parera så man inte sugs in i sidan på er. Tur jag har skaffat en stor boggi kärra och en 2,5 tons bil så man slipper vara livrädd på motorvägen..

DETTA GÄLLER ALLA PÅ VÄGEN: VISA HÄNSYN OM MAN KÖR MED LEVANDE LAST!!
 
Sv: Släpfråga

Ja men gud va naivt. Att jag hamnar i försvarsposition???, jag försöker ge andra "våran" (många yrkeschaufförers, inte allas) syn på saken.

Tror du verkligen att det klassas att "hindra trafiken" när ett fordon är KONSTRUERAT för en viss maxhastighet???? Då skulle det vara samma sak med alla traktorer och moped och alla andra fordon. Sen undrar jag varför du skriver att du inte har någon utrustning att mäta avståndet till bakomvarande fordon, frågan var inte direkt ställd till dig, MEN jag vet att jag är på ett öppet forum och skriver nu.

Olämpligt att köra med farthållare, är det inte då olämpligt att köra med släp om man inte kan tåla att annan trafik vill köra snabbare än andra???
Sen när jag blir omkörd och den som körde om bromsar in, UTAN anledning, måste jag då slå av farthållaren för det????? Detta händer OFTA, det skedde vid minst 3 tillfällen i dag.

Sen när DU kör så tänker du inte på vårat "schema", så då struntar du i mycket annat då också, att en brandbil (stor tung lastbil) påkallar "fri väg"(med blåljus), eller att en bärgningsbil i en kö, påkallar "fri väg" (med gult blinkljus) för att komma fram till en trafikolycka, för att ta bort fordon så trafiken kan flyta "normalt" igen så att du kan få åka vidare???

Javisst är det fordonsföraren som avgör när man ska gå ut på vägren, men vi lastbilschaufförer SKA göra det är många bilisters åsikt.

Nä, Synd att den tilltänkta EU-regeln när det gäller körkortsbehörighet för att köra släp inte gick igenom nu i våras då den var aktuell senast, den behövs verkligen.
 
Sv: Släpfråga

När det gäller hindrande av trafik, så läs mitt inlägg innan!

Tror du inte att dom flesta (säkert 99,9% om inte 100%) av yrkeschaufförerna i tung trafik är medvetna om det vinddrag vi skapar???

Ska man bara ta hänsyn till dom som kör med levande last, dpom som kör med farlig last då, ingen hänsyn till dom? Eller dom som har dyrbar last?? Man ska väl ta hänsyn till all annan trafik, eller???

Men som TomasN skrev:
Citat: "När jag kör med häst så bryr jag mig faktiskt inte om ert schema heller. Jag räknar med att ni uppför er trafiksäkert i vilket fall som helst."

Är det att ta hänsyn tycker du????
 
Sv: Släpfråga

IrishDraft skrev:
Jag ber tusen gånger om ursäkt för att jag inte iss rada upp varenda en som kört upp i häcken på mig med lastbil...

Dessutom menade jag inte alla, men man skriver så, men visst kan du inte läsa mellan raderna så varsågod, ge dig på tjejen som skrev "Bilister" också eller är det just jag? eller just lastbilschaufförer? Jag har faktiskt kompisar och kompisars sambos och pojkvänner som kör lastbil, jag tvivlar på att dom skulle köra upp i häcken på mig, de vet för mycket om hästar...

Nej... det var inte alls just dig, inte mer än att jag bemötte det du skrev. Det brukar man göra när man diskuterar... oavsett om det är i skrift eller talform ....

Men just detta att lastbilschaffisar skulle vara mer benägna än andra att krypa upp i bakkant på släpet än andra bilister anser jag inte stämmer med verkligeheten.. Kanske att man lägger märke till detta mer när det händer eftersom lastbilen är betydligt större än en vanlig personbil.

Dock när man skriver bilister... så menar man ju faktiskt alla som kör en bil av någon sort.. Skriver man lastbilar så menar man ju faktiskt endast lastbilar..
 
Sv: Släpfråga

Tasse skrev:
Så vill du köra i 80km/h så gör det men hindra inte annan trafik, att hindra annan trafik är faktiskt ett trafikbrott ÄVEN om dom kör för fort.

Det är INTE ett brott att hålla gällande hastighet för vägen eller fodonstypen och inte gå ut på vägrenen för att en bakomvarande vill köra om.

Brott blir det endast om jag AKTIVT försöker hindra omkörning. Dvs går ut mot mitten när bakomvarande försöker sig på en omkörning. Eller envisas med att ligga i vänster körfält på en väg med två filer i samma riktning..

Men håller jag min normala position i körbanans mitt och håller gällande hastighet så är det inte ett brott oavsett om bakomvarande kan köra om eller inte.
 
Sv: Släpfråga

soso skrev:
Finns det några specar på vilka släp som har fullgod ventilation med luckan stängd?

Sen en allmän kommentar, fundering:
Det låter rätt mkt i släpet oavsett om luckan är öppen eller ej,
är det inte bättre då att hästen ska kunna se vad det är som låter?

Ta kontakt med slu i uppsala, vet att det är gjort en undersökning på detta där,har läst den men kommer inte ihåg vilka märken som hade okej, den enda jag minns var Westfaulia(har en sådan själv så det fastnade så klart:angel: ).

Där var även en hel del annat intressant angående ventilationen av släpet bland annat var det tog in luft, var många släp som tog in luft på ett sådant sätt att avgaserna från bilen gick rakt i släpet till hästen, och då förstår jag att hästen inte känner sig helt fräsch när den kommer fram.

Mvh
Camilla
 
Sv: Släpfråga

Tasse skrev:
Men som TomasN skrev:
Citat: "När jag kör med häst så bryr jag mig faktiskt inte om ert schema heller. Jag räknar med att ni uppför er trafiksäkert i vilket fall som helst."

Är det att ta hänsyn tycker du????

När jag är ute och kör så försöker jag inte gissa mig fram till hur bråttom mina medtrafikanter har. Jag försöker uppträda vettigt i trafiken i vilket fall och förväntar mig detsamma av andra. Det är ingen ursökt att köra nära framförvarande bara för att man har bråttom tex. Jag förväntar mig inte fri väg av någon annan heller.

Jag förstår inte riktigt vad du menar. Menar du att jag skall acceptera ett icke trafiksäkert beteende av de som har bråttom?

Och du tog i ett inlägg tidigare upp utryckningsfordon. Och ja jag lämnar fri väg åt dem givetvis men det här inte hit. Om du inte kör utryckningsfordon så gäller doock de vanliga trafikreglerna för dig.

Men jag skriver inget mer i ämnet eftersom trådern egentligen skulle handla om annat.
 
Sv: Släpfråga

Tasse skrev:
När det gäller hindrande av trafik, så läs mitt inlägg innan!

Jo dom är gjorda för en viss hastighet, men vi som har personbilar med släp FÅR inte köra fortare än 80 heller så vad ska vi göra åt det??

Tasse skrev:
Tror du inte att dom flesta (säkert 99,9% om inte 100%) av yrkeschaufförerna i tung trafik är medvetna om det vinddrag vi skapar???
Tyvärr verkar det inte så..

Tasse skrev:
Ska man bara ta hänsyn till dom som kör med levande last, dpom som kör med farlig last då, ingen hänsyn till dom? Eller dom som har dyrbar last?? Man ska väl ta hänsyn till all annan trafik, eller???
Jo, visst men dyrbar last och farlig last har ingen egen vilja det har levande last.. Hänsyn ska alltid tas till alla på vägarna, men många räknar helt kallt med att man kan stanna precis om vanligt när man kör med släp och levande djur..

Tasse skrev:
Men som TomasN skrev:
Citat: "När jag kör med häst så bryr jag mig faktiskt inte om ert schema heller. Jag räknar med att ni uppför er trafiksäkert i vilket fall som helst."

Är det att ta hänsyn tycker du????
Jag bryr mig iaf mer om säkerheten på mitt ekipage och välbefinnandet hos min häst än att alla som kör lastbil ska vara på ett visst ställe vid en viss tid. Och, ja, jag har åkt mycket lastbil och ska inom en snar framtid ta lastbilskort(först C och senare CE) för att själv köra tradare.. Om ALLA tog hänsyn på vägarna så skulle det inte bli problem.. [/QUOTE]
 
Sv: Släpfråga

Tasse du har ett litet problem. Du försöker sjabbla med någon som inte går att sjabbla med...

1. Det finns farthållare på bilar också så uteslut inte möjligheten att den som lastbilen kommer ikapp redan har farthållaren på...

2. Tro mig jag kan matten. Jag har suttit i lastbil genom halva Europa några gånger om, jag kan det där med rusningstrafik etc. Jag vet vilken skillnad det är på olika starka lastbilar i uppförsbackar, hastighet etc. etc. (obs körde inte själv men jag tidsplanerade för att ta sig förbi alla dom stora städerna, Paris, Madrid etc. samt komma in i tid innan mörker, så man hittar etc.)

3. Du glömde läsa HELA mitt inlägg

4. Fundera över den här matten, om 5 ton måste tvärbromsa hur lång stäcka behöver den då tills den står stilla? Om 30 ton ligger bakom 5 ton, hur långt avstånd måste den hålla för att inte meja ner 5 ton om 5 ton måste tvärbromsa?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag miste min häst akut för 2 mån sen. Världens snällaste, finaste och gulligaste kompis sedan 10 år tillbaka.Så älskad.Så saknad.❤️...
Svar
9
· Visningar
786
Senast: yamyam
·
Hästmänniskan Hej! Vi som vet om att vi har bortskämda hästar; HUR bortskämd är din häst? Tanken slog mig nu på morgonen när jag skulle ta ut...
Svar
0
· Visningar
543
Senast: Funderarn
·
L
Samhälle Först så JA jag ska själv klart kolla med mamma och pappa som känner hennes föräldrar väldigt bra! Men jag är en sån person som be höver...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 551
Senast: TinyWiny
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 034
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • A-kelpie, tollare eller collie?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp