Sladda ridbanan

ekedal

Trådstartare
Jag har en stor träställning som jag drar efter bilen när jag sladdar vår utomhusbana med grusbeläggning. Det blir lätt så att sladden rycker och att det blir lite valligt i gruset när jag sladdar. Jag funderar på om det skulle bli bättre om man hade en gummifjäder (typ som man har när man förtöjer båtar) på repet. Är det någon som testat det eller som har någon annan bra idé?

Sv: Sladda ridbanan

nar jag sladdade ridhusen sa brukade jag kora i sma cirklar istallet sa att det inte hann samlas upp sa mycket pa "sladden" sa det blev ryckigt eller valligt. dvs in mot kanten for att fa ut vallen som brukade bli dar och sen cirkel in mot mitten sa att det fordelades ut jamt osv.

Jag har märkt att det blir valligt när man kör för fort. Svänger hit och dit och kör i cirklar och det hjälper också.

Har du provat att ändra längden på repet ?

Dragets längd i kombination med hastigheten betyder ofta mer för hur en sladd uppför sig än vad vikten på densamma gör.

Tänk även på att hålla så låg hastighet som det bara går utan att behöva slira på kopplingen, har man för hög hastighet så blir det lätt att sladden "hoppar" uppepå underlaget och kan inte jobba ordentligt.

Dragets längd och hastigheten måste noga prövas ut tillsammans för att få sladden att arbeta optimalt. Det är oftast det som är det största felet vid hoppande sladdar, i synnerhet om hastighet och självsvängningsfrekvensen hos draget samverkar och förstärker hoppandet.

Hoppas att du blev något klokare av mitt svar.

Jo, det är nog som du säger, jag tror att längden skall vara lite mer än den är idag för jag upplever inte att det alltid har hoppat som det gör nu. Jag tycker jag kör sakta, men samtidigt så vill jag få sladdningen överstökad så fort som möjligt och inte köra i snigelfart.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
1 911
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 118
Senast: Lavinia
·
IT & mobiler Jag ska egentligen testa lite olika brusreducerande hörlurar men det känns som om tiden rinner lite i väg och kanske skulle jag ha lite...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
4 260
Senast: Enya
·
Utrustning Håller på och blir galen i täckesdjungeln så vänder mig nu till er för lite hjälp. Har en häst med breda bogar, normal hals men högrest...
Svar
19
· Visningar
1 502

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka