Flippeti

Trådstartare
Skulle gärna vilja ha en släde till min ponny. När jag har kollat runt och läst annonser så finns det bara riktigt gamla träslädar till salu. Jag skulle vilja ha en släde i den här "modellen", fast givetvis mycket mindre :D http://www.lindenprodukter.se/page60225.html
Alltså en släde i plåt. Tycker det verkar lite mer safe, dessutom borde det gå att svetsa ihop en sådan "själv" (eller rättare sagt, tvinga sambon :angel: )
Så till min fråga: är det någon som råkar ha en liten släde med samma stuk som kan bidra med lite bilder och mått?

Sv: Slädar

Denna tydligan fungerar jätte bra..
sleigh1.jpg

Den är bredare mellan medarna och skacklarna är högre än vanligt.
Tyvärr har jag inga mått....

Tack så mycket!!!! Precis en sådan är det som jag tänker mig :)
Känner du personen som gjort den eller är den köpt hos något företag?

Tyvärr, jag vet inte så mycket mer än att det inte var ett företag utan en privat person som byggde den, men jag tyckte bilden kunde vara av intresse ;)

Ja, superbra med bild, så man har något att gå på. Hittade den här bilden också: http://www.a-dbuggy.com/red_sleigh.JPG

Vill kunna använda min vanliga sele, en bröstsele (lös brösta, draglinor, höga skakelfästen, baksele). Då är det ju toppen att ha högre skaklar och en svängel.

Nu till mina, kanske dumma, frågor:
Är det bäst att ha skaklarna ihopsatta (som ett U), som det är på ovanstående bild, eller är det en fördel att ha varje skakel ledad för sig (i höjdled), som på en maratonvagn t ex?

Jag vill gärna sitta lite högre upp (så det blir bättre sikt..), är det en nackdel om det blir längre avstånd mellan medarna och "sittbrunnen", med tanke på att släden kanske sjunker ner djupare i snön då? Det borde väl vara smart att ha fronten lite rundad mot backen, så att släden glider lättare, om medarna sjunker ner i snön och släden går på underredet?

Hum, hoppas ni fattar vad jag menar...

Senast ändrad:

Sista frågorna blev lite flummiga, försöker förtydliga hur jag menar:

Jag vill gärna sitta lite högre upp (så det blir bättre sikt..), är det några nackdelar med att det blir längre avstånd mellan medarna och "sittbrunnen" (förutom att tyngdpunkten blir högre upp)?

Det borde väl vara smart att ha fronten lite rundad mot backen, så att släden glider lättare, om medarna sjunker ner i snön och släden går på underredet (om man ska igenom en driva eller så)?

Hej! Släden du ser på bilden har vi byggt för att använda själva, när vi inte hittade någon fungerande släde på marknaden! Den används varje vecka under hela vintern. Vi har även byggt en till likadan. Höga skaklar är bra eftersom hästen inte riskerar att skada hasen när man svänger tvärt och dessutom kan hästen inte kliva över skakeln.
På bilden var släden inte helt färdig. Numera har den kuskbock och stoppat säte.

Jag hittade bilden i en klubbtidning. Har du en nyare, kanske? Det hade varit kul att se.

Hej!
Ställer samma fråga som grelots; har du möjligtvis nyare bilder på den när den är färdig? :)
Vore toppen med mått också, hur stor häst är den anpassad till?

KL

Hur fungerar sådana medar somd et är på slädarna i den här tråden i djupsnö? Den lilla erfarenhet jag har är av risslor och då kan jag tycka att medarna är så smala och kanske korta att de bara skär ner i snön och allt blir väldigt tungdraget. Jag kör bara gamla timmerkälkar eller nygjorda i samma modell och de har ju breda och långa medar som ligger ovanpå snön sas.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 687
Islandshäst Hittade bara ganska gamla trådar med körning av islandshäst, så jag börjar på en ny. Tänkte jag skulle passa på att köra in min Affe...
2 3
Svar
48
· Visningar
9 413
Senast: Nielaa
·
Hemmet Vi står inför en flytt och kommer att få plats med en "riktig" dubbelsäng i sovrummet. Jag :love: egentligen vår 140 cm-tempursäng...
Svar
14
· Visningar
7 969
Senast: Prosit
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka