Slå häst när den är rädd??!!

Annie_92

Trådstartare
När en häst inte vill gå inn någonstans, Är det då rätt att slå med kvast och spö på backen för att den ska gå framåt??!? Och det jag talar om är inte tjurighet eller liknande, utan rädsla! När hästen inte vill gå in i en vattenspilta för att den är full med vatten så den inte ser golvet. I det fallet ja talar om prövade dom först med att gå ett varv i stallet, sedan stå i vattenspiltan och locka och sen muta med godis och även om hästen inte rör sig framåt, ge den godiset!!!och till sist använta kvasten och spöt... Den livrädda hästen tog till sist och hoppade över vattnet, in i vatten spiltan. Där fick den självlart beröm, men hästen såg helt skärrad och slut ut...:cry: ush..måste man ta i SÅ hårt!???!...
 
Sv: Slå häst när den är rädd??!!

Nej, det är ej ok att slå en häst till lydnad !!!!
Det är väl anledningen till att han ej litar på dig och ej vågar följa efter....eftersom du tar till våld :devil:
En häst som har ett förtroende till oss dvs ledarna kan man i alla lägen få till att *övertala* och få hästen att följa oss oavsett hinder. Då är du en positiv ledare som hästen har valt pga tillit och utan makt och dominans dvs våld :devil:
Ett gott ledarskap handlar om tillit och förmågan att utan ta till våld få våra djur att i alla lägen följa och genom att djuret själv väljer oss som ledare oxo är *fritt* inom ledarskapet.
Det svåra kommer när man vill korrigera djuret,hästen. Få dom att förstå att det dom gör är fel och att på rätt sätt *fya* dom.
Det är en helt annan fråga som ej kan förklaras på ett enkelt sätt.
Kanske något att ta upp i en annan tråd.
Tycker du bör börja om med din ledarskap på marken och lusläsa allt om ett possetivt ledarskap...
du vinner på det i längden :bow:
 
Sv: Slå häst när den är rädd??!!

NEJ, det är inte ok. Oavsett vem som slår/piskar, så är det ALDRIG ok att straffa en rädd häst med slag.

Många har svårt att säga emot t ex hovslagare, stallägare, hästägare, tränare eller andra som tar sig friheten att slå/piska en häst bara för att den inte lyder. Oavsett vem man är, så är det INTE ok att slå.

Man vinner i längden på att vänta ut hästen och berömma framsteg. Om det så handlar om att gå in i transport, över vatten eller förbi kossor. Vänta, beröm och ha tålamod.
 
Sv: Slå häst när den är rädd??!!

Dressyr majen skrev:
Nej, det är ej ok att slå en häst till lydnad !!!!
Det är väl anledningen till att han ej litar på dig och ej vågar följa efter....eftersom du tar till våld :devil:
En häst som har ett förtroende till oss dvs ledarna kan man i alla lägen få till att *övertala* och få hästen att följa oss oavsett hinder. Då är du en positiv ledare som hästen har valt pga tillit och utan makt och dominans dvs våld :devil:
Ett gott ledarskap handlar om tillit och förmågan att utan ta till våld få våra djur att i alla lägen följa och genom att djuret själv väljer oss som ledare oxo är *fritt* inom ledarskapet.
Det svåra kommer när man vill korrigera djuret,hästen. Få dom att förstå att det dom gör är fel och att på rätt sätt *fya* dom.
Det är en helt annan fråga som ej kan förklaras på ett enkelt sätt.
Kanske något att ta upp i en annan tråd.
Tycker du bör börja om med din ledarskap på marken och lusläsa allt om ett possetivt ledarskap...
du vinner på det i längden :bow:
Hmm, ja vet inte om ja uttryckte mej hemskt dåligt, men JAG är HELT emot att slå en HÄST!! det var INTE JAG som Slog hästen! Jag började med att leda hästen till vattenspiltan och när hon såg golvet fullt med vatten sopade ja bort det ja kunde och ställde mej inne i spiltan och väntade ut henne och pratade lugnt och lockade. DET var då som "hästproffsen" kom för dom tyckte tålamod var helt fel grej och såg mig som okunnig som inte visste att man ska slå en häst för att få den att lyda! När hon stog där helt slut inne i spiltan gick ja fram och lade armarna om hennes hals och kunde inte hålla tillbaka tårarna.. DOM BORDE VETA BÄTTRE ÄN ATT SLÅ ETT DJUR...

Känner mig väldigt anklagad av dig, så ja hoppas att du förstår att det är dom som behöver träna ledarskap och veta bättre... Än att slå...ändå var dom bra mycket "erfarnare" av hästar än mig och mycket äldre.
JAG SKULLE ALDRIG SLÅ NÅGOT LEVANDE. SKULLE DU?
 
Sv: Slå häst när den är rädd??!!

Finns det NÅGON som vill bli slagen när den är rädd??? Det gör ju knappast saken enklare....
 
Sv: Slå häst när den är rädd??!!

Varför känna dig anklagad av mig ? det var du som skrev tråden och som du skrev var de lite svårt att kunna lista ut att det ej var dig de gällde...ber om ursäkt iallafall men skulle ha reagerat likadant oberoende vem som slog sin häst till lydnad och dessutom tycker jag att du var delaktig...såg du bara på utan att stoppa dom ? !
Va hjälpte de hästen att du i efterhand kramade den ?
Du frågade oss om vi tyckte det var rätt och jag svarade.....jag missade *I det fallet ja talar om prövade dom* sorry....
 
Senast ändrad:
Sv: Slå häst när den är rädd??!!

aldrig aldrig slå... många har fått det hela om bakfoten det där med spö.. spö är en förlångning av din arm inte en betraffnings redskap.. om det va min häst den där proffsen gjorde det mot skulle h*n få känna på spöt själv.. tålamod fungerar jättebra ...det e det sorgliga med vissa hästproffsar dom tror sig veta allt vet själv har haft en i en tidigare stall och jag fick höra varje dag h*n va där vilken dålig hästägare jag va och hur många sk fel jag gjorde
 
Sv: Slå häst när den är rädd??!!

Har påven en rolig mössa? -Ja.
Ska man slå en häst som är rädd? -Nej.

Typ, självklart.
 
Sv: Slå häst när den är rädd??!!

Dressyr majen skrev:
Varför känna dig anklagad av mig ? det var du som skrev tråden och som du skrev var de lite svårt att kunna lista ut att det ej var dig de gällde...ber om ursäkt iallafall men skulle ha reagerat likadant oberoende vem som slog sin häst till lydnad och dessutom tycker jag att du var delaktig...såg du bara på utan att stoppa dom ? !
Va hjälpte de hästen att du i efterhand kramade den ?
Du frågade oss om vi tyckte det var rätt och jag svarade.....jag missade *I det fallet ja talar om prövade dom* sorry....
Jo, ja förstår att ja inte uttryckte mig så tydligt i texten. Jag tycker också ja var delaktig så här efteråt. Jag och många fler stog och tittade. Men ja försökte det ja kunde för att få dom att sluta, men när ja la mig i sa dom åt mig att hålla mig undan. Alltså, Jag kunde ha slitit ifrån dom kvasten, jag kunde ha dragit åt mig grimmskaftet och sakt åt dom att dra åt pipsvängen och ja kunde ha låtit bli att ge henne hästens grimmskaft från början(om ja visste vilken metod hon brukar använda skulle ja aldrig gjort det). Ja trodde faktiskt att många i hästvärlden va så "ovetande" och dumma att dom slog en häst för att få den att göra som dom vill, och att bara var jag som tycker det är fruktansvärt och idiotiskt, Därför ville ja kolla här på bukefalos, om det fanns sådana som tyckte som ja. Och som tur va hade ja ju rätt!:) Ännu än andledning till att ja skrev på ett så frågande osäkert sätt, så att det lät som om ja trodde det var rätt att slå, är att min ridlärare som brukar vara såå klok och förståndig hästmänninska, sa att det FÅR och SKA man göra, när ja berättade om hur dom tvingade in hästen i vattenspiltan. Detta förvirrade mej fruktansvärt och ja började verkligen tro att det bara va ja som tyckte det va Så himla FEL!... Sedan gick ja in här på bukefalos och skrev ner händelsen och bad om erat tycke. Och ja är lättad att ni är så mycket klokare här än t.o.m min ridlärare är! ;) :banana:
 
Sv: Slå häst när den är rädd??!!

Jag förstår att du tyckte hela sitvationen otrevlig men man lär sig alltid något.....nästa gång kan du så här i förskott bestämma dig hur du ska reagera och jag kan tillägga att det står klart och tydligt i TR och på ridsportförbundets sida angående olämpligt uppträdande mot häst. Diciplinnämden tar emot anmälningar vid tävlingsplatser.
Osäker om de tar emot anmälningar i andra fall såsom detta....är de andra som vet ?
Det kan och skall oxo anmälas tycker jag men jag vet ej riktigt till var :confused:

Måste oxo tillägga att jag tycker att du skulle byta ridlärare....de finns dom som faktist står för God Hästhållning !! Din lärare skulle jag tappa förtroendet för direkt !!!!
 
Senast ändrad:
Sv: Slå häst när den är rädd??!!

Nej, man ska inte slå en rädd häst enligt mig


ETT undantag finns dock, om hästen är rädd och springer över en, även fast min häst blir rädd så är det absolut förbjudet att springa på mig, det är farligt. Skulle han göra det så får han en smäll.

Det har hänt 1 gång med min häst som gärna vill sitta i famnen när han blir väldigt rädd, han fick en smäll på bogen och vi har inte haft det problemet längre. När han blir rädd nu så lägger han bara mulen mot min arm och lugnar då ned sig :love:
 
Sv: Slå häst när den är rädd??!!

Ja, ja har faktiskt övervägt att byta grupp. Både ja och min kompis. Kanske rentav ridskola. Känner mej verkligen inte säker på hennes instruktioner längre. Ska undersöka det där med anmälningar. :devil: Blir det en nästa gång lovar ja att ja rycker in som om de gällde livet!;)
Tack iaf för alla bra råd!:bow:
 
Sv: Slå häst när den är rädd??!!

Det är ju bara rent idiotioskt att slå en häst som är rädd..Var med på syrrans ridlektion för två veckor sedan och dom skullle hoppa banken som dom har på ridbanan men den ena hästen vågade inte och då slog ridläraren till hästen med en kratta, klart hästen i vågar hoppa den igen..Om man slår hästen och den är rädd är det klart att hästen förknippar allt med pisk och då blir den ju mera rädd...Nej det är bara idioter som slår hästar...enligt mig iaf
 
Sv: Slå häst när den är rädd??!!

Men de slog väl inte hästen utan bara dunkade kvasten i backen om jag förstod det rätt?
Till din fråga:
Nej, man vinner inget på att slå en rädd häst, då förknippar den situationen med obehag nästa gång och blir ännu besvärligare.
Tålamod, bestämdhet och lugn är det bästa.
 

Liknande trådar

Träning Sto, 7 år i riden i Holland, fått ett föl, ska vara riden tidigt förra året (mycket oklart) har haft diverse problem med låsningar och...
Svar
6
· Visningar
1 370
Senast: Marvin
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 528
Senast: scizofren
·
K
Träning Tycker ni att det är rimligt att använda spö på en häst som är rädd??!! Det handlar inte om trots eller något sådant, utan som jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 083
Träning Lasttränade min häst igår och dum som jag var så slutade jag inte efter första gången hon gick på. Börjarde klockan nio på kvällen att...
Svar
10
· Visningar
971

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp