Slå gräset redan?

T

try me

Gubben börjar tjata om att det är dags att slå gräset. Jag vill ha det när timotejen har kommit upp vilket den inte har ännu.
Han vill slå nu pga det vackra vädret:bump: . Är rädd för för hög protein halt. Har visserligen bara unghästar och fölston men i alla fall.

Vi gör hösilage av det. ev. låter vi lite ligga längre så att vi kan pressa hö också.

Vad tycker ni är det för tidigt. Blir det för hög proteinhalt?
 
Sv: Slå gräset redan?

Varför skulle du vara rädd för en hög proteinhalt om du bara har unghästar och fölston? Det är väl bara bra att ha ett kanonhö då? Kanske kan ni ta en bra andra skörd också då om ni slår nu. Go for it!
 
Sv: Slå gräset redan?

Slå nu! Blir ju bra värden för dina avelshästar! Dessutom hinner ni ju med en andraskörd. Det är väl bättre att dina hästar få i sig proteinet de behöver från grovfodret än att du behöver ge en massa tillskott?
 
Sv: Slå gräset redan?

Jag vet... behövde nog en spark i baken:bow: Ska säga till honom att slå i kväll. Nu ska det ju inte bli något regn heller:banana:
 
Sv: Slå gräset redan?

Är ingen expert. Men jag skulle garanterat slå! När det är fint väder så tycker jag att man ska passa på, annars står man där och ångrar sig när det regniga vädret börjar. Är ju Sverige vi bor i!

Angående risken för hög proteinhalt så är det väll bara bra? Speciellt med de hästar du har. Skönt att slippa ge en massa extra kraftfoder etc.
 
Sv: Slå gräset redan?

Slå för 17, det bästa höt får du före midsommar om man ser näringsmässigt på det. Då slipper du ju putsa i kusarna en amssa onödigt kraftfoder
 
Sv: Slå gräset redan?

Ja jösses, slå nu!! Bonden här har skördat klart o jösses vad fint det blir. (Men det är ju till korna o inte mina ;-) men synen av det fina höet lockade verkligen o hoppas min leverantör skördar nu med)
 
Sv: Slå gräset redan?

Det är alltid lika nervöst varje år.......men vi har bestämt oss att slå ikväll med. Timotejn är inte helt i ax än men bättre få in fint torrt hö än att det regnar bort. Hoppas hoppas att det blir bra i år med :d

Nu får alla hålla tummarna att det inte ska regna de närmaste 4-5 dagarna ;)

Lycka till alla som ska slå inom det närmaste.

Jacky
 
Sv: Slå gräset redan?

Kan man få för hög proteinhalt? :angel: Jag bekymrar mig aldrig om proteinhalten uppåt, däremot vill jag ha lååågt MJ, inet det lättaste. Fast min hösilagebonde har koll på det där, hars enaste tre åren tagit in i hösilage med i princip identiska värden, MJ kring 6/kg foder och SRP/MJ-kvot kring 7. kan inte bli så mycket bättre för mig =)

Här kör bönderna i princip ikapp med traktorerna nu, och jag sitter och myyyser. Det blir finfina värden på det här =)
 
Sv: Slå gräset redan?

Klart du ska slå! De två stora hästgårdarna 8båda med avelsverksamhet) slog i början på veckan och nu står hösilaget så fint plastat! Själv tänker jag sparka på pappa så vi kanske har tur och får bra värden, om han slår NU.
 
Sv: Slå gräset redan?

*hugger knapp*

Nu håller gubben min på att slå!!! Igår blev vi lite osäkra för att SMHI spånade regn på söndag ..... men idag har dem ändrat sig igen .... inget nytt för dem heller :angel: ...och ni blir det visst inget regn på flera dagar (i alla fall inte till och med måndag/tisdag) här i Halland. Så vi tar risken och håller på NU ;) Håll tummarna allihoppa!

Hälsn. Jacky
 
Sv: Slå gräset redan?

KL

Är det någon som vet om detta stämmer:

Slår man på morgonen/förmiddagen så blir energiinnehållet lägre i hö/hösilaget och slår man på eftermiddagen så blir det högre?

Vore intressant att veta - då kan man ju styra kvoten lite om man vet vad man ungefär brukar få för proteinvärde vid skörd vid en viss tidpunkt.
 
Sv: Slå gräset redan?

cameron skrev:
KL

Är det någon som vet om detta stämmer:

Slår man på morgonen/förmiddagen så blir energiinnehållet lägre i hö/hösilaget och slår man på eftermiddagen så blir det högre?

Vore intressant att veta - då kan man ju styra kvoten lite om man vet vad man ungefär brukar få för proteinvärde vid skörd vid en viss tidpunkt.

jag har också hört/läst det. Minns inte förklaringen till det dock. Kan det ha varit Gammelns något inlägg? Hur som så blir väl energi skillnaden inte så där jätteenorm men man är ju tacksam för varje liten energisänkning man får :D
 
Sv: Slå gräset redan?

cameron skrev:
KL

Är det någon som vet om detta stämmer:

Slår man på morgonen/förmiddagen så blir energiinnehållet lägre i hö/hösilaget och slår man på eftermiddagen så blir det högre?

Vore intressant att veta - då kan man ju styra kvoten lite om man vet vad man ungefär brukar få för proteinvärde vid skörd vid en viss tidpunkt.
Japp, energimängden varierar med hur mycket sol det fått under dagen. Tidig skörd under dagen = lägre energihalt.
 
Sv: Slå gräset redan?

Vi börjar NU!!!:bump:
Vårt första egna hö någonsin....:) efter att ha läst tråden borde vi få ganska protein och energirikt hö! Tidigt på säsongen och sent på kvällen.

Men det är inga problem, vi har bara fölston, unghäst och en gammelhäst..... Ska bli spännande!!!
 
Sv: Slå gräset redan?

Uppdatering

Gräset slogs i går kväll. Med sol hela dagen och relativt tidigt på säsongen så borde både engergi och proteinhalt bli högt. Vi behöver nog kanske inte ge kraftfoder över huvud taget.:rofl:

Tänk vad man lär sig här inne på forumet:bow:
Hade ingen aning om att energihalten berodde på när gräset är slaget:o
Än är inte kärringen fulllärd:bump:

Det kommer att plastas i morgon kväll.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
619
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 579
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 958
Senast: Bee
·
Hästmänniskan Tycker du att jag är en hemsk människa som tänker helt fel här så vore jag tacksam om du låter bli att kommentera det här inlägget, jag...
2
Svar
32
· Visningar
4 854
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp