Skyldighet/rättighet vid enskild

Sv: Skyldighet/rättighet vid enskild

Ett litet tillägg bara, eftersom jag läst domen tidigare. En viktig anledning till att hundägaren friades var jaktformen. Vid älgjakt med ställande hund så är det ju inte primärt meningen att hunden ska driva älgen och om den går undan så brukar det ske i stilla mak. Resonemanget kanske hade sett annorlunda ut om det i stället varit ett rådjur som följdes av en drivande hund. Det går alltså inte att vara säker på att domen går att applicera på alla fall där jakthundar är involverade i viltolyckor.

Du jagar tydligen inte älgmed hund.

Hunden jagar ifatt älgen under och försöker ställa den.
I princip är det alltså en drivande jakt fram till dess det blir ståndsskall.
Så under den drivande fasen är det ingen som helst skillnad mellan när en tax jagar rådjur eller en jämte jagar oxe....:angel:
 
Sv: Skyldighet/rättighet vid enskild

Du menar alltså att de sakkunniga som uttalade sig i fallet(NJA 1983 s 606) antingen ljög eller är mindre kunniga inom området än vad du är? Det är nämligen därifrån jag hämtat faktan...

"Av de sakkunnigas utsagor och Svenska jägareförbundets yttrande framgår bl a följande. En ståndhund som får kontakt med en älg försöker, genom att ge skall och på annat sätt, få älgen att stanna kvar inom ett begränsat område. Går älgen undan följer hunden efter och försöker få den att stanna på nytt. Däremot driver den inte älgen framför sig. Ibland kan älgen visa tecken på irritation genom att göra utfall mot hunden, men ofta reagerar den inte på något märkbart sätt på hundens närvaro. En flyende älg rör sig så snabbt i terrängen att en hund inte klarar att följa den. "

(min fetning)
 
Sv: Skyldighet/rättighet vid enskild

Du menar alltså att de sakkunniga som uttalade sig i fallet(NJA 1983 s 606) antingen ljög eller är mindre kunniga inom området än vad du är? Det är nämligen därifrån jag hämtat faktan...

"Av de sakkunnigas utsagor och Svenska jägareförbundets yttrande framgår bl a följande. En ståndhund som får kontakt med en älg försöker, genom att ge skall och på annat sätt, få älgen att stanna kvar inom ett begränsat område. Går älgen undan följer hunden efter och försöker få den att stanna på nytt. Däremot driver den inte älgen framför sig. Ibland kan älgen visa tecken på irritation genom att göra utfall mot hunden, men ofta reagerar den inte på något märkbart sätt på hundens närvaro. En flyende älg rör sig så snabbt i terrängen att en hund inte klarar att följa den. "

(min fetning)
Min fetning!!
Nej den gör som alla "drivande" hundar, den följer efter![
B][/B]

All jagt med drivande hundar går ut på att hunden följer spåren efter bytesdjuret.
Stötande hundar är betydligt snabbare och tar ofta vittringen via vinden, de drivier ut djuret och ska släppa efter ngr minuter.

Drivande hundar kallas de hundar som följer bytesdjuret under skall
Ställande de som följer djuret och försöker ställa det
Stötande hundar = driver/motar ut djuret från såten...
 
Senast ändrad:
Sv: Skyldighet/rättighet vid enskild

Ja, jag vet det där, jag har klarat teorin på jägarexamen. Det är skillnad på att följa och att driva men nu kommer vi in på ordförståelse igen.
 
Sv: Skyldighet/rättighet vid enskild

Ja, jag vet det där, jag har klarat teorin på jägarexamen. Det är skillnad på att följa och att driva men nu kommer vi in på ordförståelse igen.

Ok
Om en hund ska kunna driva ett djur i en viss rikning måste det komma upp på motsatta sidan av djuret för att "driva" det.

När det gäller jakt med "drivande " hundar så ställer man ut skyttar i förhåll och hundföraren smyger med drevet som "buktar" in till passkyttarna eller tillbaka till hundföraren. Det är bytesdjuret som till 100% bestemer vart det vill gå.

Eftersom du har jägarexamen vet du att snabbsprungna hundar ska vara rådjursrena eller hur?
Kan du då förklara för mig hur en drever eller tax ska kunna driva in ett rådjur till skytten?
Jag har jagat i över 30 år och alldrig upplevt det.
Utan rådjuren går ut mot passkytt eller buktar tillbaka till hundföraren

Men en wachtel eller münster däremot så motar vi, driver ut rådjuren från såten. Hunden släpper efter ca 5 minuter.

Vi har 3 begrepp drivande, ställande och stötande. Ingen av dessa ska egentligen komma närmare ett rådjur än 25 m. vid jakt.
Idag ställer vi älg, grävling o gris.
 
Sv: Skyldighet/rättighet vid enskild

Och nu kom vi in på läsförståelse.

Det är fortfarande skillnad på att följa ett djur och att driva det, även om ett rådjur som drivs av hund bestämmer själv vart det går. Jag kan försöka illustrera med ett tankeexempel. Jag ser en boll som kommer rullandes på vägen och går efter den för att se var den tar vägen - jag FÖLJER bollen. Jag ser en boll som ligger på vägen och börjar sparka den framför mig(och eftersom jag har uselt bollsinne så har jag ingen egentlig koll på var bollen tar vägen men det är jag som håller den i rörelse) - jag DRIVER bollen.
 
Sv: Skyldighet/rättighet vid enskild

Och nu kom vi in på läsförståelse.

Det är fortfarande skillnad på att följa ett djur och att driva det, även om ett rådjur som drivs av hund bestämmer själv vart det går. Jag kan försöka illustrera med ett tankeexempel. Jag ser en boll som kommer rullandes på vägen och går efter den för att se var den tar vägen - jag FÖLJER bollen. Jag ser en boll som ligger på vägen och börjar sparka den framför mig(och eftersom jag har uselt bollsinne så har jag ingen egentlig koll på var bollen tar vägen men det är jag som håller den i rörelse) - jag DRIVER bollen.

Javisst är det en skillnad. Om man driver ut ett djur så kontrollerar man färdriktningen. Om man följer ett djur, ja det hörs ju på ordet då bestämer djuret färdriktningen.

Så till min fråga, bestämmer rådjuret som drivs av en tax färdriktningen eller bestämmer taxen. Bestämmer taxen så drivs djuret om inte så följer taxen:angel:
 
Sv: Skyldighet/rättighet vid enskild

Uppenbarligen förstod du inte skillnaden trots mitt exempel med bollarna. Du får helt enkelt försöka igen för så länge du inte greppat skillnaderna mellan att aktivt driva/fösa något(helt oavsett vem som bestämmer rörelseriktning) och att följa något så är fortsatt diskussion meningslös.
 
Sv: Skyldighet/rättighet vid enskild

Uppenbarligen förstod du inte skillnaden trots mitt exempel med bollarna. Du får helt enkelt försöka igen för så länge du inte greppat skillnaderna mellan att aktivt driva/fösa något(helt oavsett vem som bestämmer rörelseriktning) och att följa något så är fortsatt diskussion meningslös.

Alltså du följer efter bollen efter det att du sparkat i väg den i en riktning som du ej kontrollerar:rofl::rofl:
 
Sv: Skyldighet/rättighet vid enskild

Du är något på spåren! Jag med mitt usla bollsinne/taxen får bollen/rådjuret att röra sig men styr inte över vart de rör sig. Och eftersom vi vill att de fortsätter att röra sig så driver vi dem vidare med småsparkar respektive skall. Förhoppningsvis hamnar de där de ska.
 
Sv: Skyldighet/rättighet vid enskild

Du är något på spåren! Jag med mitt usla bollsinne/taxen får bollen/rådjuret att röra sig men styr inte över vart de rör sig. Och eftersom vi vill att de fortsätter att röra sig så driver vi dem vidare med småsparkar respektive skall. Förhoppningsvis hamnar de där de ska.

Bollen före och du FÖLJER efter...håller med dig;)
 
Sv: Skyldighet/rättighet vid enskild

Du lär ha jagat med riktigt usla drivande hundar om de inte driver(alltså påverkar rådjurens rörelse framåt) alls utan bara följer efter dem. Om rådjuret stannar, stannar hunden också?

Vissa driver projekt, andra följer bara med.
 
Sv: Skyldighet/rättighet vid enskild

Du lär ha jagat med riktigt usla drivande hundar om de inte driver(alltså påverkar rådjurens rörelse framåt) alls utan bara följer efter dem. Om rådjuret stannar, stannar hunden också?

Vissa driver projekt, andra följer bara med.

Ett jägarliv är förk kort för att ha dåliga hundar så, nej vi har hyfsade hundar.
Både Tohtverbeller, aportörer , stötande hundar och ett par braa taxar i laget.

Men ingen av dem vallar djuren åt det håll vi vill, vill vi skjuta får vi ställa oss i förhåll antingen innan jakten eller när det buktar.:rofl:
 
Sv: Skyldighet/rättighet vid enskild

En tax driver, en älghund följer och ställer, en border collie vallar och landsbygdsbo är ute och cyklar.
 
Sv: Skyldighet/rättighet vid enskild

En tax driver, en älghund följer och ställer, en border collie vallar och landsbygdsbo är ute och cyklar.
;)
Jag har en bekant som använder sina BCs i älgjakten, fungerar ypperligt, hundarna föser djuren mot skytten, precis som vargar gör när de jagar.
 
Senast ändrad:
Sv: Skyldighet/rättighet vid enskild

;)
Jag har en bekant som använder sina BCs i älgjakten, fungerar ypperligt, hundarna föser djuren mot skytten, precis som vargar gör när de jagar.

Jo men det är ju undantag som bekräftar regeln.
Vid normal hundjakt följer hunden djuret, antingen för att det ska passera passskyttar eller för att försöka ställa det så hundföraren kommer åt att skjuta....
Börjar nästan tro att vi driver...med varandra istället:D
 
Sv: Skyldighet/rättighet vid enskild

Jo men det är ju undantag som bekräftar regeln.
Vid normal hundjakt följer hunden djuret, antingen för att det ska passera passskyttar eller för att försöka ställa det så hundföraren kommer åt att skjuta....
Börjar nästan tro att vi driver...med varandra istället:D

:rofl::rofl:
För en gångs skull var du fyndig.

En gång för länge sedan skulle jag nattkissa mina 3 BCs i en liten skogsdunge vid ett bostadsområde, det utbryter ett jävla liv i buskarna o fram kommer tre lyckliga hundar som vallar in den största grävling jag någonsin sett.
Lovar att jag hade hjärtat i halsgropen innan jag fick hundarna att lägga sig ner så att grävlingen kunde komma undan! det var ca fem meter mellan mig o hundarna o grävlingen i mitten.
:eek:
 
Sv: Skyldighet/rättighet vid enskild

På tal om jakthundar av lite ovanligare raser - ett ex till mig hade en farfar som jagat hela sitt liv - den bästa älghund han någonsin haft var en långhårig collie någon gång på femtiotalet. Han fick fortfarande tårar i ögonen när han pratade om den hunden. Skotträdd som attan(redan då var det ett problem alltså :crazy: ) men var det jakt på gång så struntade den i det.
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
25 844
Senast: alazzi
·
Hästmänniskan Vet inte om jag postar tråden rätt, men bara att flytta på den annars. Varnar på engång för långt inlägg och hoppas någon orkar läsa...
2
Svar
37
· Visningar
7 141
Senast: Sannie
·
Ekonomi & Juridik Jag undrar hur ni andra skulle hantera följande problem och om ni har några tips och råd. Är ganska nyinflyttad till en gård på...
Svar
11
· Visningar
3 775
J
Ekonomi & Juridik Igår va ingen trevlig dag, hade jobbat natt å mamma ringer mej vid ett tiden på dagen, hade precis vaknat till liv, hon säger att allt...
Svar
6
· Visningar
1 163
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp