Skyldighet/rättighet vid enskild

Sv: Skyldighet/rättighet vid enskild

Ja, kan man inte bevisa nödrätt ligger man pyrt på det. Som i alla andra fall med (över-)våld.
 
Sv: Skyldighet/rättighet vid enskild

Nu var det ju inte riktigt så att hundägaren i fallet med trafiken gick fri därför att det skedde Inder jakt. Det var snarare så att det inte gick att bevisa att det var hunden som direkt orsakat olyckan.

Jagande hundar har ingen särställning i juridiken. Det har bara bevisningen som är svår.
 
Sv: Skyldighet/rättighet vid enskild

Nu var det ju inte riktigt så att hundägaren i fallet med trafiken gick fri därför att det skedde Inder jakt. Det var snarare så att det inte gick att bevisa att det var hunden som direkt orsakat olyckan.

Jagande hundar har ingen särställning i juridiken. Det har bara bevisningen som är svår.

Man konstaterade att varken jägare eller hund kunde påverka åt vilket håll älgen sprang. De kunde därför inte ställas till ansvar för att älgen sprang upp framför en bil.

Samma sak gällerom jakten passerar ett hästekipage. Varken jägare eller hund rår över vilken vcäg viltet tar.
Och så länge jycken ger faan i hästarna så är allt ok.

Det är samma sak om jag skjuter ett vilt och råkar skrämma hästari sken som befinner sig utom skottsektorn ( 45 grader framför bösspipan). Då kan inte jag ställas till ansvar för att ryttarna har så dålig kontroll att djuren skenar.

Sedan har hundar en särställning jämfört med de andra djuren på en gård. För hunden är jag som ägare ansvarig även om hunden rymmer hemmifrån.

Skulle mina hästar, tjurar,kor eller andra kritter rymma och förorsaka materiel eller human skada så måste man bevisa att mina stängsel är dåliga. Och omman tittar i rättsfallmåste de verkligen vara undermåliga för at jag ska bli skadeståndsskyldig.
 
Sv: Skyldighet/rättighet vid enskild

Ja, kan man inte bevisa nödrätt ligger man pyrt på det. Som i alla andra fall med (över-)våld.

Jag tror tom.att det är svårare att komma undan med att skjuta en hund i en hage än att skjuta en varg i en liknande situation.
Bevisföringen blir enklare då. det finns knappast ngn som tror att vargen låter sig tas, vilket en kan göra. Sedan är det ju en opersonlig ägare till vargen (kronans villebråd) och hunden har en individ som nog gör vad han kan för att få ersättning eller slippa betala skadestånd.
 
Sv: Skyldighet/rättighet vid enskild

Naturligtvis. Vareför skulle det inte gälla då?

Sedan är det ju en annan femma att jag som hundägare har rätt att freda mina djur...så det kan ju vara en dålig ide att ge sig på en jakthund.....:devil:


Fast om din jakthund springer in på annans mark och hetsar tamdjur, då är det tamdjurets ägare som har rätt att freda sina djur. För din jakthund får jaga vilt på DIN jaktmark- ingen annanstans och den får inte jaga tamdjur heller.
 
Sv: Skyldighet/rättighet vid enskild

lånar tråden lite... under räv- och harjakt har jag en stövare med pejl som springer i mina vinterhagar. Jag har tänkt som så att det är en risk hundägaren tar som släpper sin hund på drev, att den kan bli skadad alltså. Om t.ex. mitt sto med ganska rejält med cow-sense går på hunden och hunden skadas - då blir hundägaren ensam skyldig för veterinärvård etc som kan uppkomma på hunden. Eller? Har jag som hästägare någon ersättningsskyldighet här? Vad händer om hunden på något sätt orskar skada på mina hästar (även om jag ser det som mycket otroligt)?

Och sen... vad händer om själva pejl-antennen kommer i kontakt med el-stängslet? :crazy:

Hagarna i fråga finns på vår gård, i anslutning till boningshuset.

Hundägaren är ensam skyldig att betala för det här, för hundägaren har strikt ägaransvar. Hästägaren är inte skyldig att betala om hästen försvarar sig mot en hund. Dessutom får inte jakthunden driva vilt på DIN mark om det inte är så att du har arrenderat ut jakträtten till jägaren ifråga. Det är jaktbrott.
 
Sv: Skyldighet/rättighet vid enskild

Vad jag förstod så talade vi om jakthundar, så länge som de jagar vilt så går de fria från de skador som den sysselsättningen kan förorsaka.
Finns prejudikat.
Börjar de jaga tamboskap så är de inte längre jagande hundar utan hundar ute på bus och då är naturligtvis hundägaren full ansvarig.

Nu är det så här att både hästar och nötkreatur INTE ser en hund som ett tamt ofarligt djur. De ser hunden som en predator och det ligger i deras natur att försvara sig. Kor omringar ofta hundar och försöker sedan gemensamt stånga ihjäl den, hästar går efter och sparkar med frambenen. Det här är ett helt naturligt beteende. Även om det oftast är djur som har haft dåliga erfarenheter tidigare av hundar som är mest angelägna om att förinta predatorn.

Därför är det en kalkylerad risk som en jägare tar om han eller hon släpper hunden i jaktsyfte i områden där det går mycket betesdjur. Betesdjuren går inhägnade av en anledning liksom, för att de inte ska drälla in i odlingar eller upp på vägar där de kan ställa till olyckor. Samt för att de inte ska orsaka skada på person eller på andra djur som de kanske träffar på om de hade vandrat omkring som de ville.

En häst kan vara blixtsnabb med frambenen om den uppfattar hunden som en fara. Har själv sett vår ena nordsvenska hingst gå efter en Rottweiler som han uppfattade som en fara. Det var mycket nära ögat och hade inte hunden varit lydig och omedelbart kommit på inkallning så hade det antagligen varit exit en styck hund. Och detta var en hund som var van vid hästar och som brukade vakta sin egen hästflock mot folk som tex ville klappa över staketet. ( Då ställde sig den här hunden emellan så att hästarna fick stå bakom hunden så att folk inte nådde in att klappa). Men de hästarna var ju vana vid hunden och visste att den var snäll och en del av deras flock. Dvs hunden ville inte anfalla hästen utan drällde bara omkring lite.
 
Sv: Skyldighet/rättighet vid enskild

Fast om din jakthund springer in på annans mark och hetsar tamdjur, då är det tamdjurets ägare som har rätt att freda sina djur. För din jakthund får jaga vilt på DIN jaktmark- ingen annanstans och den får inte jaga tamdjur heller.

Självklart får inte hunden riva eller ställa eller jaga tamvilt.

Men så länge upptaget sker på min mark så får faktiskt hunden driva på annans mark.
Eftersom hunden ite rår över vilken väg viltet tar.
 
Sv: Skyldighet/rättighet vid enskild

Nu är det så här att både hästar och nötkreatur INTE ser en hund som ett tamt ofarligt djur. De ser hunden som en predator och det ligger i deras natur att försvara sig. Kor omringar ofta hundar och försöker sedan gemensamt stånga ihjäl den, hästar går efter och sparkar med frambenen. Det här är ett helt naturligt beteende. Även om det oftast är djur som har haft dåliga erfarenheter tidigare av hundar som är mest angelägna om att förinta predatorn.Visst har jag påstått ngt annat?

Därför är det en kalkylerad risk som en jägare tar om han eller hon släpper hunden i jaktsyfte i områden där det går mycket betesdjur. Betesdjuren går inhägnade av en anledning liksom, för att de inte ska drälla in i odlingar eller upp på vägar där de kan ställa till olyckor. Samt för att de inte ska orsaka skada på person eller på andra djur som de kanske träffar på om de hade vandrat omkring som de ville.

En häst kan vara blixtsnabb med frambenen om den uppfattar hunden som en fara. Har själv sett vår ena nordsvenska hingst gå efter en Rottweiler som han uppfattade som en fara. Det var mycket nära ögat och hade inte hunden varit lydig och omedelbart kommit på inkallning så hade det antagligen varit exit en styck hund. Och detta var en hund som var van vid hästar och som brukade vakta sin egen hästflock mot folk som tex ville klappa över staketet. ( Då ställde sig den här hunden emellan så att hästarna fick stå bakom hunden så att folk inte nådde in att klappa). Men de hästarna var ju vana vid hunden och visste att den var snäll och en del av deras flock. Dvs hunden ville inte anfalla hästen utan drällde bara omkring lite.

Jag har ju tidigare talat om att djurägare till tamboskap INTE är ansvarig för skador deras djur förorsakar. Hundägaren däremot är ansvarig för vad som händer när hunden är ute på egen hand. Detta gäller dåck inte så länge hunden gör sitt jobb och håller sig till den typ av jakt på den typen av vilt som avses.

Jägaren har även han samma ansvarsfrihet så länge han håller de säkerhetskrav som utgörs av skjutsektorer.

Om smällen av skott triggar att hästar skenar båkom hans rygg är han inte ansvarig för.
 
Sv: Skyldighet/rättighet vid enskild

Sorry där har du fel. Om upptaget sker på min mark så får hunden följa viltet in på grannens mark
Jaha du varför blir då jägare skitsura om det kommer in andras jakthundar i deras områden då? Det hade de ju inte haft nån anledning till om det var lagligt. Finns ju också en anledning till att ett jaktområde måste vara av en viss storlek för att man ska få använda lösa hundar.
 
Sv: Skyldighet/rättighet vid enskild

Ja, kan man inte bevisa nödrätt ligger man pyrt på det. Som i alla andra fall med (över-)våld.

Kom att tänka på LBBs strategi för att kunna skjuta varg, ni minns det där med getter i en hage i skogen bredvid ett jakttorn?
I Enköpingstrakten sköts en varg härför leden, den som godkände skyddsakten var samma person som beviljat viltstängsel för något 100 tusentals papp, samma person har granskat stängslen efter uppsättning. det lustiga i kråksången är att vargen inte varit i fårhagarna, någonsin, däremot hade den kalasat på får som ideligen befann sig utanför elstängslen, stamstyrkan testades några ggr av Rovdjursföreningen, den var obefintlig på flera ställen, detta påpekades men ingen åtgärd vidtogs, de var ju partiska minsann!
Det är nästan så att det luktar konspiration för att kunna skjuta varg. Fårägaren i fråga är en uttalad vargmotståndare.
Källa: Norrtälje Tidning, insändare från Rovdjursföreningen.
 
Sv: Skyldighet/rättighet vid enskild

Om smällen av skott triggar att hästar skenar båkom hans rygg är han inte ansvarig för.

Det är väl inte många hästar som skenar av ett skott om det inte är på mycket nära avstånd så att ljudet blir väldigt skarpt. Och det låter ju mycket mindre om man befinner sig bakom skytten. Så det känns som en väldig hypotetisk fråga.

Och en skotttränad häst i sin tur kan du ju skjuta nästan hur mycket som helst i närheten av utan att den ens rycker till. Vi har jagande grannar här och det har hänt att det skjuts när man rider. ( Självklart rider jag ju inte i vägen för jakten, men om jag rider på vägen framför mitt hus och grannen skjuter ett svin från sitt torn typ 100-200 meter bort så hörs det ju en hel del, men våra hästar bryr sig inte ett dugg.) Men vi har haft en del nytta av att en granne som bodde här förr reparerade antika vapen till folk och provskjöt ibland bakom sitt hus som är typ 10 meter från vår ena hage. Plus att vi själva skottränat med hjälp av fyrverkerismällere.

Man har liksom en hel del glädje av skottränade hästar. De tenderar att acceptera mycket annat plötsligt oljud också.

Möjligen om det kommer brakande ett skadeskjutet djur nära hästen i full kareta. Tror nog hästar är räddare för sånt än av själva skottljudet. Om de inte är vana vid vilt. Våra hästar är rätt vana då de ofta har gått på sommarbete där det är mycket vilt och där det går in både svin, älg, hjort och rådjur i deras hagar. De ser dem som en naturlig del av omgivningarna. Men många hästar är ju inte det utan blir rädda.

För att byta ämne lite så skulle jag nog vilja att hästägare i gemen mijlötränade sina hästar mera. Skulle hända mindre olyckor då när folk rider ut.
 
Sv: Skyldighet/rättighet vid enskild

Men det är ju det jag säger, Hundägaren gick fri för att man inte kunde bevisa att att hunden orsakade olyckan. Älgen kunde lika gärna ha gått upp på vägen ändå. Hade det däremot varit hunden som varit på vägen som hade hundägaren blivit fälld.

Att flyende vilt skrämmer hästar i sken går också hundägaren fri från, men hund som skrämmer hästar kan man bli fälld för. Dock mycket svårt att bevisa att det var just hunden och inte viltet som skrämde. Det är detta folk går fria på. Om hunden struntar i tamdjur eller inte är irrelevant. Kan man bevisa att det var just den jagande hunden som störde tamdjuren så åker man dit.
 
Sv: Skyldighet/rättighet vid enskild

Sorry där har du fel. Om upptaget sker på min mark så får hunden följa viltet in på grannens mark

Där har du fel. Endast eftersök får ske. Du får inte skjuta vilt på annan mark. En jägare i min närhet åkte dit på detta för inte så länge sedan.
 
Sv: Skyldighet/rättighet vid enskild

Men det var ju inte vad Landsbygdsbo skrev.

Du får inte ens bära vapen över annans mark, än mindre skjuta. Men vi diskuterade ju inte skott, vi diskuterade jakthund i "tjänst" på annans mark.

Klipper ur jaktlagen:
---
32 § Jakt med drivande hund får inte ske på ett område som är så beskaffat att det kan förutses att drevet huvudsakligen kommer att gå fram över annans jaktområde.
---

Skulle jag veta att hunden är inne på annan mark (pejl t ex) ska jag givetvis återkalla hunden omgående. Men långt ifrån alla har pejl och vet exakt var hunden befinner sig. Det är ju m e m omöjligt i normalfallet att vid varje tidpunkt kunna hindra hunden att driva in på annans mark.
 
Senast ändrad:
Sv: Skyldighet/rättighet vid enskild

Men det är ju det jag säger, Hundägaren gick fri för att man inte kunde bevisa att att hunden orsakade olyckan. Älgen kunde lika gärna ha gått upp på vägen ändå. Hade det däremot varit hunden som varit på vägen som hade hundägaren blivit fälld.

Ett litet tillägg bara, eftersom jag läst domen tidigare. En viktig anledning till att hundägaren friades var jaktformen. Vid älgjakt med ställande hund så är det ju inte primärt meningen att hunden ska driva älgen och om den går undan så brukar det ske i stilla mak. Resonemanget kanske hade sett annorlunda ut om det i stället varit ett rådjur som följdes av en drivande hund. Det går alltså inte att vara säker på att domen går att applicera på alla fall där jakthundar är involverade i viltolyckor.
 
Sv: Skyldighet/rättighet vid enskild

Jaha du varför blir då jägare skitsura om det kommer in andras jakthundar i deras områden då? Det hade de ju inte haft nån anledning till om det var lagligt. Finns ju också en anledning till att ett jaktområde måste vara av en viss storlek för att man ska få använda lösa hundar.

Därför att jakten stör viltet på deras mark och hunden kan byta drevdur och mota dem över gränsen till andra passkyttar.

Har man god kontakt grannarna emmelan skjuter man inte för varandras hundar då dessa passerar annars är det rätt vanligt.
 
Sv: Skyldighet/rättighet vid enskild

Men det var ju inte vad Landsbygdsbo skrev.

Du får inte ens bära vapen över annans mark, än mindre skjuta. Men vi diskuterade ju inte skott, vi diskuterade jakthund i "tjänst" på annans mark.

Klipper ur jaktlagen:
---
32 § Jakt med drivande hund får inte ske på ett område som är så beskaffat att det kan förutses att drevet huvudsakligen kommer att gå fram över annans jaktområde.
---

Skulle jag veta att hunden är inne på annan mark (pejl t ex) ska jag givetvis återkalla hunden omgående. Men långt ifrån alla har pejl och vet exakt var hunden befinner sig. Det är ju m e m omöjligt i normalfallet att vid varje tidpunkt kunna hindra hunden att driva in på annans mark.
Ta:bow:ck för supporten
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
25 844
Senast: alazzi
·
Hästmänniskan Vet inte om jag postar tråden rätt, men bara att flytta på den annars. Varnar på engång för långt inlägg och hoppas någon orkar läsa...
2
Svar
37
· Visningar
7 141
Senast: Sannie
·
Ekonomi & Juridik Jag undrar hur ni andra skulle hantera följande problem och om ni har några tips och råd. Är ganska nyinflyttad till en gård på...
Svar
11
· Visningar
3 775
J
Ekonomi & Juridik Igår va ingen trevlig dag, hade jobbat natt å mamma ringer mej vid ett tiden på dagen, hade precis vaknat till liv, hon säger att allt...
Svar
6
· Visningar
1 163
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp