Skyldighet/rättighet vid enskild

norrsol

Trådstartare
Vi har våran gård vid en enskild väg. Har jag förstått rätt att jag INTE behöver skylta med små gula skyltar att det är ström i tråden.

Vi har ett ställe intill gården där det brukar vara sommarcafé ett roligt intiativ, men människor blir så glad över att se hästar och vill ofta hälsa på dom.

Om en vuxen eller ett barn skulle hälsa på dom och någon av hästarna bet vederbörande (bara för att ta ett exempel) eller rent av gå in i hagen och det värsta skulle hända och någon a hästarna skulle sparka och den besökande skulle få en skada t.ex. ett barn bli bitet i ett finger/sparkskada och en skada skulle uppstå, har jag någon skyldighet då??

Ni som har hästar intill störe vägar eller mindre vägar där det passerar mkt folk är det ok att folk stannar klappar och hälsar på hästarna? Hur tänker ni?

Är det min försäkring som måste täcka om en olycka häder?

Vad har jag för skyldigheter på enskild väg?

Grannen hade besök i sin kohage för någon sommar sedan där gick både kor och en tjur som skulle betäcka. Det var en drömmare som tycte det var så vackert som gladeligen gick in för att se på de vackra djuren. Till grannens fasa & rädsla kan tilläggas när dom fick se det. :eek:
 
Sv: Skyldighet/rättighet vid enskild

Att gå in i en hage med djur, ja det gör man alltid på egen risk när det inte handlar om djurparker etc. Att hantera såsom att hälsa på djur i en hage, det gör man också på egen risk, du har inget ansvar alls om något skulle hända.

Ändå skulle jag sätta upp skyltar som poängterar det, eller helst att de inte matar hästarna då jag som ägare strikt är emot att handmata våra hästar annat än vid mycket få valda tillfällen.

Jaga kan inte se att vägen har något alls med detta att göra.
 
Sv: Skyldighet/rättighet vid enskild

Nä, du har nog rätt att vägen inte har så mycket med detta att göra ;) mer än att jag har för mig att man på allmän väg måste skylta att tråden är strömförande? Men att detta möjligen inte gäller då om vägen är enskild.

Jag handmatar inte heller våra hästar. Men det låter ju bra om inte JAG som ägare är skyldig till kroppsskada om hästar skulle bita någon som handmatar hästarna :grin:
 
Sv: Skyldighet/rättighet vid enskild

Har du elstaket måste det skyltas. Oavsett var det går. Vårt går utmed en åker, inte där det ens är i närheten av att folk går. Måste skyltas. Nu kommer jag inte ihåg med vilka meter, men det ska obönhörligen skyltas.

Störs du av folk som matar eller klappar, sätt upp en tråd på utsidan, på distansisolator. Det brukar göra susen.

Du har ingen skyldighet om en häst biter eller på annat sätt skadar någon som utnyttjar allemansrätten. Allemansrätten ger f ö inte rätt att mata eller klappa andras djur. Allemansrätten säger att man inte får störa djuren.
 
Sv: Skyldighet/rättighet vid enskild

Ok, tack för svaret. Då vet man vad/hur man ska göra :)
 
Sv: Skyldighet/rättighet vid enskild

ågra små lappar på tråden och du uppfyller kraven.
De skador som hästarna råkar förorsaka innanför ellerutanför staket går du garanterat skadelös ifrån under förutsättning att dina staket är i rimmlig ordning. Detta eftersom hästen liksom nötkreatur, får,svin ,getter o höns tillhör jordbruksdjuren och går fria vid alla former av olyckor.
 
Sv: Skyldighet/rättighet vid enskild

gäller det även om dom skulle skada en jakthund? har nämligen en shettis som älskar att leka, jagar både hundar och katter som vistas i hagen, dom måste inte vissa intresse för honom, det räcker att de befinner sig på "hans" sida stänget.
 
Sv: Skyldighet/rättighet vid enskild

gäller det även om dom skulle skada en jakthund? har nämligen en shettis som älskar att leka, jagar både hundar och katter som vistas i hagen, dom måste inte vissa intresse för honom, det räcker att de befinner sig på "hans" sida stänget.

En jakthund, eller vilken hund som helst på fel sida av ett stängsel är ingen olycka, det är inte utekatter heller.
 
Sv: Skyldighet/rättighet vid enskild

Har du elstaket måste det skyltas. Oavsett var det går. Vårt går utmed en åker, inte där det ens är i närheten av att folk går. Måste skyltas. Nu kommer jag inte ihåg med vilka meter, men det ska obönhörligen skyltas.

QUOTE]

Tror det är var femtionde meter.
Små gula skyltar, ca tio kr/styck på Börjes, är gott och väl tillräckligt bra.

Enskild väg är också allmän väg.
Jag tror det var så att man måste skylta om stängsel är längs väg (undantaget möjligen privat väg som är något annat) som frekventeras av människor.

Hund i hagen är slarv från hundägarens sida. Hundägaren blir också ansvarig för ev skador på hästen.
 
Sv: Skyldighet/rättighet vid enskild

Och jag är helt säker på att vi måste skylta, trots att det inte är väg eller ens stig utan enbart åker och ett rätt rejält dike.

Alla elstaket ska skyltas, sedan är det ju mindre risk för påtalande om det aldrig någonsin vistas en människa i närheten av stängslet.
 
Sv: Skyldighet/rättighet vid enskild

Och jag är helt säker på att vi måste skylta, trots att det inte är väg eller ens stig utan enbart åker och ett rätt rejält dike.

Alla elstaket ska skyltas, sedan är det ju mindre risk för påtalande om det aldrig någonsin vistas en människa i närheten av stängslet.

Jag med, fotvandrande naturfraeks/svamp o bärplockare med pacemaker måste varnas oavsett var man har sitt elstängsel.
 
Sv: Skyldighet/rättighet vid enskild

Det roliga är att ingen får/kan passera där, det kommer att kräva skogning (vresroshäck) för att kunna sätta skyltar. Jag väntar tills hot om vite dimper in, den där häcken vill jag inte göra våld på.
 
Sv: Skyldighet/rättighet vid enskild

gäller det även om dom skulle skada en jakthund? har nämligen en shettis som älskar att leka, jagar både hundar och katter som vistas i hagen, dom måste inte vissa intresse för honom, det räcker att de befinner sig på "hans" sida stänget.

Naturligtvis. Vareför skulle det inte gälla då?

Sedan är det ju en annan femma att jag som hundägare har rätt att freda mina djur...så det kan ju vara en dålig ide att ge sig på en jakthund.....:devil:
 
Sv: Skyldighet/rättighet vid enskild

Har du elstaket måste det skyltas. Oavsett var det går. Vårt går utmed en åker, inte där det ens är i närheten av att folk går. Måste skyltas. Nu kommer jag inte ihåg med vilka meter, men det ska obönhörligen skyltas.

QUOTE]

Tror det är var femtionde meter.
Små gula skyltar, ca tio kr/styck på Börjes, är gott och väl tillräckligt bra.

Enskild väg är också allmän väg.
Jag tror det var så att man måste skylta om stängsel är längs väg (undantaget möjligen privat väg som är något annat) som frekventeras av människor.

Hund i hagen är slarv från hundägarens sida. Hundägaren blir också ansvarig för ev skador på hästen.
Nej enskilld väg är inte allmän väg. det är en klar skillnad mellan dessa.
Ägarna till den enskillda vägen kan välja att lägga ut färistar eller att bomma vägen. Under förutsättning att man ej mottar bidrag för att hålla vägen öppen...


Det finns egentligen ingenting som heter privat väg.
 
Sv: Skyldighet/rättighet vid enskild

Naturligtvis. Vareför skulle det inte gälla då?

Sedan är det ju en annan femma att jag som hundägare har rätt att freda mina djur...så det kan ju vara en dålig ide att ge sig på en jakthund.....:devil:

Och jag som ägare till tamdjur har rätt att freda dessa o skjuta din hund om den inte låter sig fångas in när den jagar mina djur.
 
Sv: Skyldighet/rättighet vid enskild

Jag med, fotvandrande naturfraeks/svamp o bärplockare med pacemaker måste varnas oavsett var man har sitt elstängsel.

Konstigt egentligen för man behöver väl inte vara raketforskare för att fatta att om där sitter isolatorer på ett staket och sedan tråd på isolatorerna att det troligen är ett elstängsel...
 
Sv: Skyldighet/rättighet vid enskild

Nej enskilld väg är inte allmän väg. det är en klar skillnad mellan dessa.
Ägarna till den enskillda vägen kan välja att lägga ut färistar eller att bomma vägen. Under förutsättning att man ej mottar bidrag för att hålla vägen öppen...


Det finns egentligen ingenting som heter privat väg.

Enskild väg är de vägar som skyltas med gul skylt med röd ram runt. De ägs oftast inte av någon enskild (jobbigt med samma ord) person.
Man får inte bomma för en enskild väg hur som helst!
 
Sv: Skyldighet/rättighet vid enskild

Nej enskilld väg är inte allmän väg. det är en klar skillnad mellan dessa.
Ägarna till den enskillda vägen kan välja att lägga ut färistar eller att bomma vägen. Under förutsättning att man ej mottar bidrag för att hålla vägen öppen...


Det finns egentligen ingenting som heter privat väg.

Man kna inte förbjuda någon att gå, cykla eller rida på en enskild väg. Trafik med motorfordon kan förbjudas eftersom det kan medföra stort slitage.
 
Sv: Skyldighet/rättighet vid enskild

Enskild väg är de vägar som skyltas med gul skylt med röd ram runt. De ägs oftast inte av någon enskild (jobbigt med samma ord) person.
Man får inte bomma för en enskild väg hur som helst!

1 Enskild väg är väg somägs privat eller av vägförening.
2 Allmänheten har bara rätt att färdas på en sådan väg med bil om ägaren eller vägföreningen uppbär bidrag.
3 Uppbär ägare eller förening inga bidra så har de rätt att sätta upp bom eller färist utan att fråga ngn annan än delägarna om lov.
Det ä'r tillåtet att köra bil på enskilld väg om inget annat uppges via skylt eller bom.
Sorry...
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
25 844
Senast: alazzi
·
Hästmänniskan Vet inte om jag postar tråden rätt, men bara att flytta på den annars. Varnar på engång för långt inlägg och hoppas någon orkar läsa...
2
Svar
37
· Visningar
7 141
Senast: Sannie
·
Ekonomi & Juridik Jag undrar hur ni andra skulle hantera följande problem och om ni har några tips och råd. Är ganska nyinflyttad till en gård på...
Svar
11
· Visningar
3 775
J
Ekonomi & Juridik Igår va ingen trevlig dag, hade jobbat natt å mamma ringer mej vid ett tiden på dagen, hade precis vaknat till liv, hon säger att allt...
Svar
6
· Visningar
1 163
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp