Skygg Häst! Hjälp!

S

SomethingLovish

Ok, min syster har alltså gått och köpt en ohanterad två-åring(Quarter vallack) Ägaren till hästen har massa andra hästar som på vintern bara går i en stor hage utan nån hantering.
När min syster köpte hästen så hadde hon gjort honom så tam så att hon iaf kunde få på honom grimman. Hästen är rädd för karlar, men flickor fungerar super.
MEN, när ägaren skulle köra hästen till oss så var han som en förbytt häst! man kan inte komma nära honom, huvud skygg. Vi frågade hur det gick att lasta honom, ägaren säger att det gick jätte bra! och hästen var så duktig bla bla bla. Nu en vecka senare fick vi reda på att han hadde fångat hästen med lasso!:eek::mad: Hästen hadde gått omkull och hadde nästan strypts till döds:crazy:
Hur ska min syster göra för att få hästen att lita på henne igen? Det går ju inte ens att komma nära honom längre:(

Tacksam för svar!

Sv: Skygg Häst! Hjälp!

Oj då! Det låter ju inte bra:cry:
Det finns nog bara en lösning, MASSOR med tid.
Sitt hos honom och låt honom komma till er!
Tvinga inte honom till något, men låt honom inte ta övertaget bara för att det är synd om honom.
Jag är inte mycket för mutor och godis men i det här fallet hade jag nog gjort ett undantag. Morötter är bra:angel:
Se bara till att han faktiskt måste komma fram för att få sitt godis och undan för undan ställa högre krav för den där godisbiten.

Ska bli intressant att läsa andra svar också.

Precis sådär var min tvååring också när jag fick hem honom.
Fast han var bara totalt ohanterad, inget hemst hade hänt honom.
Men han hade gått på ett hingstbete. men han var ganska menlös så lastningen gick jätte bra faktiskt, men sen i hagen och ja, allmänn hantering.
Men jag gjorde så att jag tog med mig en pall in i hagen och jag satte mig där och fippla med mitt och sjöng och inte brydde mig om honom. tills han kom till mig, så berömde jag honom hela tiden och pussade och ja, allmännt mys. för då blev det ju mysigt när jag kom in i hagen.
Sen grimman, det var ju det som var värst. Men jag höll alltid grimskaftet runt halsen på honom, men aldrig satt jag hade det hårt!
För han skulle kunna känna att han inte satt fast. Och jag smekte han alltid över hela huvudet innan jag ens visade grimman, från mulen och upp till öronen och pratade lugnt. sen så satt jag alltid på den på mulen först och sen tog jag försiktigt upp nackstycket. för han skulle ju förstå att det var grimman som gick förbi ögonen. Och sen när jag tog in honom så gjorde jag alltid olika saker, ibland fick han stå och beta utanför hagen och ibland stod jag bara kvar i hagen med grimman på och bara pussade och myste. tillslut så kom han till mig när jag gick in i hagen och grimman var inte längre något problem.
Men ta allting i hans takt, Han måste få känna att han kan gå iväg om det blir för läskigt, annars blir det lätt att allt som har med hantering att göra blir till en obehaglig och tvånggrej :)

Jag har skrivit en blogg om hur vi "tämjt" vår unghäst som också var jätteskygg, PMa om du vill ha adressen :idea:

efter mycket, mycket, mycket tid så kommer han nu fram och vill bli kliad:bump::) Min syster spenderar jätte mkt tid med honom nu, så det är som någon sa, bara en fråga om tid och tålamod!:bow:

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 903
Senast: Mabuse
·
Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 603
Senast: TinyWiny
·
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
5 275
Senast: Happimess
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag undrar om det finns något jag kan göra i min situation. Kortfattat så sökte jag häst att ha på foder, denna hästägare...
Svar
19
· Visningar
4 797
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama