- Svar: 42
- Visningar: 2 637
Skyddsjakten på den ponnydräpande vargen utanför Lerdala i Skövde kommun har överklagats. Dessutom har länsstyrelsen JO-anmälts på grund av beslutet om skyddsjakt.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
"Ponnydräpande vargen".Skyddsjakten på den ponnydräpande vargen utanför Lerdala i Skövde kommun har överklagats. Dessutom har länsstyrelsen JO-anmälts på grund av beslutet om skyddsjakt.
Jakttidning..."Ponnydräpande vargen".
Mmm, djurdräparna har uttalat sig.Jakttidning...
Alltså jag har ingenting emot jakt och jägare. Min familj jagar och är engagerade i viltvård, men just jaktjournalistik gör mig ofta mycket skeptisk. Som du anmärkte säger ju rubriken allt.Mmm, djurdräparna har uttalat sig.
Jag har problem med en del jägare och jakt, inte generellt, men jargongen många har stör mig enormt.Alltså jag har ingenting emot jakt och jägare. Min familj jagar och är engagerade i viltvård, men just jaktjournalistik gör mig ofta mycket skeptisk. Som du anmärkte säger ju rubriken allt.
Det är inte min upplevelse idag, tack och lov. Inte att det är ett majoritetsproblem i Sverige i alla fall. UK suger däremot när det kommer till viltvård och utrymme för sympati.Jag har problem med en del jägare och jakt, inte generellt, men jargongen många har stör mig enormt.
Kan så vara, men vargen är här och en del av den naturliga faunan så vi får anpassa oss tänker jag. Det är ju inte vargens fel att den inte platsar i människans plan.Jag är inte så positiv till vargen, hade velat se långt fler djur på bete, en mångdubbling, och det blir svårt med en relativt stor vargstam, kostnaderna och arbetet med att övervaka skulle bli för stor.
Ja alltså det verkar ju inte riktigt fungera; antingen får man ha varg och markerna riskerar växa igen, annars hålla ner på vargen så folk kan ha betande djur som ger öppna landskap. Svårt med båda.Jag är inte så positiv till vargen, hade velat se långt fler djur på bete, en mångdubbling, och det blir svårt med en relativt stor vargstam, kostnaderna och arbetet med att övervaka skulle bli för stor.
Får man ha boskapsvaktande hundar i Sverige?Jag hade stänglsat upp och satt ut boskapsvaktande hundar om varg var ett sådant problem. De borde få bidrag till stängsel.
Att det skulle röra sig om 14 vargar, som privatpersonen hävdar, tror jag inte ett dugg på. En minishettis är inte mat till många vargar. Har hört samma överdrivna sagor om lo och så finns det knappt någon stam alls.
De skadar många jakthundar rätt duktigt med sina betar. Såg en svår skada när jag hade praktik på djursjukhus där ägaren kom in med hunden i famnen och jaktkompisen med hela tarmpaketet brevid...Och vildsvin dödar fler hundar än vad vargen gör, har jag läst.
Den jämförelsen blir missvisande eftersom det finns väldigt många fler vildsvin än vargar.Och vildsvin dödar fler hundar än vad vargen gör, har jag läst.
Ja, stämmer då det 2019 var ca 23 gånger vanligare att en jakthund skadades eller dödades av vildsvin än varg men det finns ca 750 gånger fler vildsvin än vargar.Och vildsvin dödar fler hundar än vad vargen gör, har jag läst.
Måste söka och få beviljat tillstånd för att få ha det.Får man ha boskapsvaktande hundar i Sverige?
Men det är skillnad, de djuren går inte ute dygnet runt på stora beten och är lättare att skydda. Vi tillåter heller inte varg inom renskötselområdena helt enkelt för att de skulle göra för stor skada.Många, många djuhållare i Sverige förlorar höns och till exempel kaniner till rovfågel, räv, hermelin och andra rov... men ingen ifrågasätter deras plats i faunan.
Ska vi diskutera igenvuxna betesmarker så är det svensk jordbrukspolitik och inte varg som är problemet. Det skjuts för övrigt fler jakthundar än vad som dödas av varg, även trafiken står för en högre siffra.Ja alltså det verkar ju inte riktigt fungera; antingen får man ha varg och markerna riskerar växa igen, annars hålla ner på vargen så folk kan ha betande djur som ger öppna landskap. Svårt med båda.