skydda sgi, hjälp

LillaMy84

Trådstartare
Ska försöka formulera mig så att det blir begripligt.
Väntar nu andra barnet med bf om 10 dagar och fick idag hem beslut från fk (bättre sent än aldrig heter det väl:grin:) om att min sgi blivit sänkt och räknas på min inkomst. So far so good, om det inte varit för att jag, vad jag trott, skyddat sgi:n genom att först ta ut fp och därefter vårdnadsbidrag.

Från årskiftet 12/13 har jag jobbat på timmar och har efter kontakt med fk efter varje jobbat extrapass tagit ut det antal fp som de ansett krävas för att komma upp i heltid.
På våren blev vi beviljade vårdnadsbidrag som enligt fk själva ska skydda sgi:n oavsett om man inte skulle jobba en endaste timma, detta har de alltså själva sagt vid de två tillfällen jag ringt enkom för att säkerställa att då är fallet.

Men nu.. Nu säger de att sgi:n bara är skyddad i den meningen att jag går tillbaka till den efter att vårdnadsbidraget upphör och jag går tillbaka på heltid, men nu (eftersom jag bara valt att gå ner i arbetstid till 75%) räknas den på min nuvarande inkomst..?:confused:
Tur man ändå jobbat 75%, tänk om man gått helt på deras ord och valt att inte jobba alls:nailbiting:

Nån vänlig själ som kan förklara för mig hur det kan bli såhär, för jag fattar i ärlighetens namn inte ett jota:o

(:( lyckas inte få bort smileysar som råkat komma med av misstag)

Jag är inte helt hundra på detta med vårdnadsbidrag. Men jag tror att det funkar så att din SGI sänks under tiden du har vårdnadsbidraget och har lägre eller ingen arbetstid men går automatiskt tillbaka när du slutar att ha vårdnadsbidrag. Så om du skulle bli sjukskriven under tiden med vårdnadsbidrag så får du sämre sjukpenning, men när nya bebisen kommer och du inte längre har vårdnadsbidrag utan FP så borde din SGI vara på sin originalnivå som du hade vid förra föräldraledigheten.

För att den ska räknas på 100 % så hade du behövt fylla upp med föräldradagar för de 25 % du inte jobbar.

Vårdnadsbidraget skyddar ju din SGI, men inte längre än du tar ut det. När du sedan börjar jobba gäller samma regler som vanligt, jobb heltid eller föräldradagar minst 5 dagar/ vecka eller kombination för att täcka upp.

Nej så har jag inte tolkat reglerna. Normalt måste man ju jobba 6 mån heltid om man tappat sin SGI för att få tillbaka den på samma nivå men har man haft vårdnadsbidrag så gäller andra regler. Precis som TS skriver att hon har fått höra så blir det så att så fort hon går tillbaka till föräldraledighet med nya bebisen så är hon tillbaka på sin gamla SGI. Men nu under tiden med vårdnadsbidrag så har hon tillfälligt lägre SGI baserat på hur mycket hon jobbar, men det påverkar inte hennes SGI när hon sen blir föräldraledig igen, på så sätt är hennes gamla SGI skyddad genom vårdnadsbidraget (i jämförelse med om hon bara hade varit hemma utan inkomst tex, då hade hon fått utgå från lägst SGI vid nästa föräldraledighet).

Fram tills månadsskiftet nu som kommer har vi vårdnadsbidrag och jag kommer därför inte att jobba (hemma på havandeskapspenning nu) mer innan den nya bebisen kommer
För att den ska räknas på 100 % så hade du behövt fylla upp med föräldradagar för de 25 % du inte jobbar.

Vårdnadsbidraget skyddar ju din SGI, men inte längre än du tar ut det. När du sedan börjar jobba gäller samma regler som vanligt, jobb heltid eller föräldradagar minst 5 dagar/ vecka eller kombination för att täcka upp.

Åh vad jag hoppas att du har rätt!
Har nu bollats runt bland diverse handläggare på fk och inte blir jag ett dugg klokare:(

Nu senast jag skulle bli uppringd av den som fattat beslutet, blev jag uppringd av en som inte fattat beslutet och som bara kunde säga att det är fattat på rätt grunder och att det enda jag kan göra är att överklaga
:confused:
När jag ifrågasatte hur det kan vara fattat på rätt grunder, med tanke på att jag enligt deras råd tagit ut visst antal dagar med fp för att komma upp i heltid fram till vårdnadsbidraget, hänvisade hon till deras "expert inom området". Eftersom handläggaren inte kan ge mig några svar, ber jag att få komma i kontakt med "experten", denne ringer någon dag senare, utan att ha tittat närmare på några uppgifter :confused:
Får iaf förklarat för mig att perioden med vårdnadsbidrag är överhoppningsbar och så länge jag ska ha skyddat min sgi innan det så ska inte sgi sänkas.. Han kan inte heller förklara varför den nu uppenbarligen blivit sänkt, men drar även han upp det faktum att de fått in uppgifter, som jag godkänt, från min arbetsgivare på min inkomst det senaste?! Alltså, vad skulle jag gjort? Det är ju vad jag tjänat..

Är det jag som missat nån väsentligt detalj här, eller vad är det som felar? Samtliga jag pratat med på fk, har varit eniga om att det låter konstigt, men det har liksom aldrig varit någon som kunnat ge besked, utan ärendet bara bollas vidare :(
Jag vill ju bara ha det här löst så att jag kan koncentrera mig på kommande förlossning med allt vad det innebär, tar ju sjukt mycket energi :(

Nej så har jag inte tolkat reglerna. Normalt måste man ju jobba 6 mån heltid om man tappat sin SGI för att få tillbaka den på samma nivå men har man haft vårdnadsbidrag så gäller andra regler. Precis som TS skriver att hon har fått höra så blir det så att så fort hon går tillbaka till föräldraledighet med nya bebisen så är hon tillbaka på sin gamla SGI. Men nu under tiden med vårdnadsbidrag så har hon tillfälligt lägre SGI baserat på hur mycket hon jobbar, men det påverkar inte hennes SGI när hon sen blir föräldraledig igen, på så sätt är hennes gamla SGI skyddad genom vårdnadsbidraget (i jämförelse med om hon bara hade varit hemma utan inkomst tex, då hade hon fått utgå från lägst SGI vid nästa föräldraledighet).

Liknande trådar

Äldre Sjukskriven 50 % pga av utmattning, har nu nått dag 180 och Försäkringskassan vill bedöma mig mot hela arbetsmarknaden. Tydligen anser...
Svar
8
· Visningar
1 495
Senast: Lia_
·
Skola & Jobb Tänker att det finns väl någon här som vet hur jag ska göra :) Har jobbat i sommar (3 månader) och hade sista dagen igår. Därmed räknas...
Svar
7
· Visningar
1 058
Senast: MM
·
Övr. Barn Hej! Jo, jag undrar om någon vet vad som händer om man blir återbetalningsskyldig till csn för att man tjänat för mycket och...
Svar
19
· Visningar
4 210
Senast: Evale
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2