Skydda hoven vid barfotakörning?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare dolphinsmile
  • Startdatum Startdatum
D

dolphinsmile

Vad finns de för olika metoder för att skydda hoven vid barfotakörning?

Sv: Skydda hoven vid barfotakörning?

Finns hovlack till loppen. Fungerar sisådär på vissa inte alls å andra och jätte bra på en tredje.
Fungerade kanon på min gamle jag hade förut. Annars finns ju racer skon bak.
Det är en sko som skall vara som att köra barfota bak men den är sådär och håller bara ett till 2 lopp innan den är slut och så kostar den skjortan.
Hemma tror jag inte det finns något alls man kan göra för att köra barfota och skydda hoven samtidigt.

Jag hade provat sprayen om jag var som du.

En riktigt bra gjord plastning är superbra till barfotahästar. Sitter kvar en hel skoningsperiod. Vi använder oss av Vettec.

Finns hovlack till loppen. Fungerar sisådär på vissa inte alls å andra och jätte bra på en tredje.
Fungerade kanon på min gamle jag hade förut.

Hemma tror jag inte det finns något alls man kan göra för att köra barfota och skydda hoven samtidigt.

Jag hade provat sprayen om jag var som du.

Är det sånt här du menar?

HLTH-HOOF-HF.jpg

Eller liknande.. På beskrivningen står det att man penslar på det två timmar innan lopp eller träning och sedan var tjugonde minut.

Vad skoj att ni hittat det! Jag har ett antal i stallet..
Maste i vilket fall tyvarr gora er besvikna. Det ar inget hovskydd vid barfota korning.
Det ar en smartstillande paint. Skrubba in det gott pa hela sulan ett par, tre ganger innan lopp. Ska ta bort stinget i foten dvs - nonmedical foot block.
Se till att inte lyta in mot hoven nar ni penslar pa det! Forsta rundan svider det lite i ogonen, andra borjar det taras och tredje rundan bolar man som en liten snorunge!

(Kontrollera om det innehaller ej tillatna preparat. Jag maste tyvarr erkanna att jag inte har den blekaste och vet hur petiga de ar dar over.)

Använder du det? I vilka sammanhang? Om du nu inte kör barfota så ofta..

Jag har inte hittat namnet på de lacket som jag hade men hör med din travshop vad som finns.:idea:
Men jag tycker inte man ska köra barfota hemma alls det gör oftast mera skada än nytta. Ända jag kan köra lite barfota (någon/några gånger) är om man vill "slita rätt" fötterna och se exakt hur hästen sliter fötterna. Lärde mig detta av en mycket erfaren hovslagare som gillade att sko hästar efter att man kör ner foten så han visste hur man skulle sko hästen "rätt".:bow:

Som jag skrev anvander vi det innan lopp (dvs i paddocken pa banan) allt fran ett par timmar tills ett par minuter innan start.
Det tar bort stinget i fotterna dvs tar bort lite av smartan (obs, inte sarskilt starkt men litegrann iaf) man latt far av att springa fort pa hard bana.
Hjalper iaf lite pa hastar som ommar en del.

(sorry jag glomde en del grejer i din lista, svart nar det ar sa mycket)

Du måste hålla hus i USA eller har jag fel ;). Det låter som en ska man gör i USA vet inte om det är tillåtet här.

(Kontrollera om det innehaller ej tillatna preparat. Jag maste tyvarr erkanna att jag inte har den blekaste och vet hur petiga de ar dar over.)

Exakt. Pa vissa banor far man lov att anvanda det. Andra forbjuder det iom klagomal fran medtavlarna om att det ar sa starkt (kraftig tar varning).
Det testar inte har men jag vet att de ar petigare i sverige.
Vet faktiskt inte varfor man skulle vilja anvanda det i nagot annat sammanhang. Det ar ju utformat for att ta bort stinget och det ar ju inte direkt nagot man tar sig for under ett vanligt snabbjobb. Inte direkt sa att man kan gomma det heller. Jag lovar att du kommer marka om nagon oppnar en flaska i padocken.

Liknande trådar

Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet...
Svar
19
· Visningar
1 030
Senast: Ray
·
IT & mobiler Hjälp, please. Jag håller på med ett litet, väldigt simpelt projekt i iMovie och ska nu lägga till musik. Jag skaffade konto på...
Svar
2
· Visningar
250
Senast: KesoNeso
·
Trav Hej, har lite funderingar kring kuskar o trav. Finns det regler för hur ung/gammal man får vara för att få köra lopp med stor häst samt...
Svar
2
· Visningar
297
Senast: Unafraid
·
R
Utrustning Jag skulle vilja fråga om nån har tips på ben skydd som INTE blir för varma! För som nog domflesta vet så är det ju inte bra för senorna...
Svar
13
· Visningar
979
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka