Skydda dräktigheten?

Lycanthrope

Trådstartare
Mitt sto är nu betäckt men inte ännu ultraljudad så jag vet ju inte säkert än, men hoppas. Det känns som sista chansen för henne att få första fölet och jag vill göra allt jag kan för att allt ska gå vägen.

Hur kan man skydda sto och foster på bästa vis, särskilt i början innan allt "sitter som det ska"?

Vi ska inte resa någonstans med henne eller någon annan häst hos oss som det är nu.

Hur länge bör jag vänta med ridning nu när hon nyss är betäckt? Kan det påverka negativt? Hon är lättsam att rida och blir inte stressad.

Alla tips mottages tacksamt, jag kommer bli en riktig "hönsmamma" :o
 
Sv: Skydda dräktigheten?

Du kan rida ungefär som vanligt nu i början, men kanske inte åka iväg på träning eller så utan bli hemma, och träffa inga nya hästar :)
 
Sv: Skydda dräktigheten?

Det vore ju skönt att kunna rida iallafall, det gillar både hon och jag :)

Hon blev betäckt naturligt för 2 dagar sedan samt igår.
Har provat för hand tidigare i sommar men hon är svår att se brunst på.
Vi tänkte hon skulle få gå med hingsten ett tag för att se om hon kom igång, det är så nära eftersom hingsten står hos en granne. (det är en godkänd passande hingst ;) )
Och direkt vi släppte in henne blev det betäckning :D

Efter 2 tidigare misslyckade försök så hoppas jag verkligen allt går vägen denna gång.
 
Sv: Skydda dräktigheten?

Hur länge bör man förresten vänta med att träffa nya hästar?

Nya grannens ena häst kommer upp i helgen och tanken var att dom ska gå på bete tillsammans. Det är en gammal häst som inte tävlas eller så, men den åker ju lastbil hit upp.
Jag kan ju gärna vänta ett tag innan dom träffas om det är bäst så, men hur länge bör man vänta?
 
Sv: Skydda dräktigheten?

Andas!

Jag var hönsmamma delux vad gällande fölningen men inte ehuruvidare dräktigheten skulle fortgå! Varför? Livmodern är fantastik! Den skyddar fostret från omvärlden på bästa sätt! Och personligen tror jag inte på att man ska särbehandla stona de första veckorna. Om fostret resorberas är det för att fostret inte var livsdugligt inte för att du gjorde något fel :)

T.ex, jag fraktade hem mitt sto 40 mil dygn 25. Dygn 36 åkte vi och gjorde ett ultraljud. Dygn 40 stod märren med zooepidemicus (bakterie släkt med kvarka), lunginflammation och 40 graders feber.... Fostret var kvar, och är idag ett 2,5 månaders föl :D kan tilläggas att själva insemineringen var ofördelaktig då det var bakterieväxt i livmodern... Men vetten gjorde ett försök för att han tyckte synd om mig :o

Summa kardemumma: If its meant to be, its meant to be!
 
Sv: Skydda dräktigheten?

Du bör inte låta ditt dräktiga sto träffa några andra hästar som kan ha blivit utsatt för smitta (t.ex. lastbil) under hela dräktigheten.
 
Sv: Skydda dräktigheten?

Hur länge bör man förresten vänta med att träffa nya hästar?

Nya grannens ena häst kommer upp i helgen och tanken var att dom ska gå på bete tillsammans. Det är en gammal häst som inte tävlas eller så, men den åker ju lastbil hit upp.
Jag kan ju gärna vänta ett tag innan dom träffas om det är bäst så, men hur länge bör man vänta?

Ha "karantän" på den nya hästen i nån vecka eller två innan du låter dem träffas, har den nåt har det hunnit bryta ut då.

Stona som åker till station står ju dels bredvid andra, om de står på box, dels rör det sig en massa främmande ston runt omkring om man bara åker dit för en koll. :)
 

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 200
Senast: Masse
·
Tjatter Ni är alla varmt välkomna till Bukes stora nyårsfest! Detta år är det en färgsprakande maskeradbal som anordnas av Idahoe och...
52 53 54
Svar
1 060
· Visningar
39 362
Senast: Hedinn
·
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 522
Senast: Josofinito
·
Hästvård Jag köpte mitt sto Barka för ungefär ett år sen. Då hade jag redan ridit henne under flera år och var väl bekant med att hon haft...
Svar
16
· Visningar
2 915

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Valet i USA
  • Störiga saker vi stör oss på, del 36.
  • Bästa film

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp