eviliny

Trådstartare
Jag har en hanne på 3 år som är korsning rottis och schäfer, vissligen bara några få procent eftersom det är flera generationer sen schäfern var med i bilden. Så herrn är nästan renrasig! men dock endå en korsning.
Så nu till min fråga får man gå skydd med en korsning? Är inte ute efter att kunna plocka ut ett diplom utan mer ute efter att få stimulera han.
Jag själv har ägt han i 4mån, med ägaren innan har han gått lydnad till klass2 el 3, spår, agility. Jag går just nu lydnad klass 1 med han, men märker att han kan allt detta så han förlora intresset snabbt, gör det jag ber om sen suckar han om jag vill göra flera gånger för att lära MIG. Så det jag fundera på är att gå skydd med han eftersom det är något han inte har gjort förut så även han får jobba och tänka och inte bara sucka åt alla min misstag.

Tips på andra kurs mottages gärna oxå!

Sv: Skydd??

Du får träna, men inte tävla skydd och då blir det svårt att komma med i någon träningsgrupp. Själv vet jag ingen som tränar skydd med en blandras. Varför inte satsa på spår eller liknande istället?
Du får inte tävla det heller, men spår kan du träna på egen hand.

Han har som sagt redan tränat spår. Vilket han inte hade allt för stort intresse för, han hittar spåren men sen har han inget intresse av att följa det. Vilket man säkert kan träna upp på han men eftersom hans intresse att följa spår är lågt från början så känns det inget roligt att tvinga han att börja spåra. Han är en väldigt smart hund enligt mig och många andra som har haft hund länge och även människor som jobbar med hundar tycker det. Så han är inte "dum" när han inte följer spåret han har bara inget intresse för det.
Men han är en hund som kräver mycket stimulans, mer än dom dagliga promenaderna även fast det blir minst 4 timmar promenda och mycket bus i trädgården. Vilket gör att jag söker alternativa kurser till lydnaden, där han ligger före mig i träningen. Där av mitt intresse för skydd.
Vad menar du med "eller liknande?

Kurser för skydd existerar knappt om man inte börjar hamna på högre nivåer. Man får gå genom träningsgrupp helt enkelt och där är det som sagt svårt att komma med.

Gillar inte hunden spår finns det ju sök också eller rapport. Man ska heller inte glömma viltspår eller drag.

Sök? Personspår. Blodspår.

Att börja med skydd för att aktivera sin hund känns lite konstigt. Det måste finnas något annat som kräver mindre kunskaper från föraren (dig alltså)

Lydnadsträningen ger ju annars mycket stimulans. Det är inte alls någon nackdel i de högre klasserna med mycket cikuskonster :) Dessutom så får ni tävla det och få titlar också LP1, LP2, LP3 och LP Elit har ni att satsa emot!

Även om du nu skulle fått tävla i skydd med din blandras så måste du först klara av en klass med spår, sök eller rapport! så den grundträningen kommer man ändå inte ifrån!

Uppletande av saker kan ju också vara roligt och lite att pyssla med om man inte apporterat förr. Hundarna får motion också med väldigt lite förarinsats ;)

Vid sök längst det upp ett helt spår eller ska hunden hitta ett föremål på valfri väg(eller hur man ska uttrycka det?)
Viltspår tror jag inte skulle passa då han några gånger har får syn på harar och dragit efter dom i skogen och varit borta några timmar. Men det kanske är det man ska lära dom bla i kursen att inte göra.

Drag? förklara gärna vad det är?

Och vad kan passa min herr ute i från ras/er(ser han mest som en rottis i psyke och utseende dock med utställda tassar som schäferna )

Som sagt är rätt ny i bruksvärlden. Har förr bara haft gårdshundar som sprungit lösa mest och har kunnat sitt om man har erbjudit något riktigt gott. Det jag har hört mest under denna korta tid inom bruks är Lydnad, spår, agiliy och så skydd. Känner inte att jag Måste gå skydd. Känner att jag vill aktivera han mer än vad lydnads kursen gör, där han är bättre än mig än så länge. Men självklart satsar vi på att komma till LP Elit!

Söket går ut på att hitta några människor som ligger gömda i en ruta i skogen. De ska inte spåra utan använda vittringen i vinden. Ofta passar det rottisen bra. De går gärna upp och vindar med näsan. Man behöver således vara några stycken om man ska hålla på med sök, men kul är det och i det kan man hitta kurser.

Kan vara något för han, eftersom han gärna hittar början på spåret men inte söker vidare så kan kanske detta vara något som faller han i smaken. Ska kolla lite mer bland klubbarn här i stan vilka kurser man kan hitta. Kan hända att några medlemar träna sök själva utanför kursplan. Blir till att ringa runt lite i morgon.

Tanken slog mig bara att när andra läser att jag har tagit över hunden så kanske det klingar lite illa, men han är absolut ingen problemhund utan jag har varit hundvakt åt han ett bra tag när ägaren var iväg på resor(vilket han va ganska ofta). För att sedan tagit över han på heltid. Kanske ett onödigt tilläg, men känndes som jag om jag endå ville tilläga detta.

o träna skydd som aktivering o ta fram en massa oönskade beteenden som försvarslust o.s.v. i en sällskapshund är ju knappast nåt o rekommendera

Jag förstår din poäng. Och är väl mer inne på sök eller liknade nu dock ej spår.
Men en fråga varför tränas "vanliga" hundar i skydd? om det framkallar oönskade betende? Förstår att polishundar måste tränas i det. Men varför har vissa Bruksklubbar med det bland sina kurser om det framklar oönskade betende?

För folk vill tävla i det.

Skydd är den gren som räknas som svårast och hålla på med.
De hundar som tävlar på Elite nivå eller Sm nivå finns det få polishundar som slår.

Jag har sett hundarna från Polishunds SM i år rent katastrof med många ekipage om man ser skillanden mellan Bruks SM som är mycket hög kvalité.

Det är inte oönskat i den bemärkelsen men för dig som vill aktivera din hund bara så kanske du inte är villig o offra en massa grejer som man oftast får göra med en skyddshund.

Jag har sett en polishund spåra också :angel: Vi satt några på en bänk vid bruks och vi hade en domare med i sällskapet också. Han sa att den där var inte mycket för att spåra. Senare kom hunden till min gård och skulle nosa upp en förare från en bil som stod krockad på gården. De hittade aldrig killen och jag förstår varför :rofl:

eviliny skrev:
Viltspår tror jag inte skulle passa då han några gånger har får syn på harar och dragit efter dom i skogen och varit borta några timmar.

När man gör viltspår, så är hunden Aldrig lös..
(ex vid älg/björnjakt)
Enda gången man släpper en hund lös på ett eftersök, är om det skadade djuret inte söker lega och hela tiden stöts och går undan..
Och då är det älghundar man släpper på ett lösgående eftersök.

Man släpper Aldrig någonsin en brukshund lös efter ett skadat djur. Hur duktiga de än är på att spåra djuret, så är de Inte kapabla att ställa en skadad älg/björn..

Alla hundar kanske inte kan spåra även fast dom har sin super nos. handlar nog om intresse.

Gnist: Då är det ingen fara att han skulle dra, men frågan är om han kan hålla intresset och spåra hela vägen efter djuret eller om han bara säger "här är spåret *gäsp* se så hitta resten själv!" Sök verkar vara något mer i hans smak...

Går ju i alla fall att testa ett blodspår med honom, så vet du ju sedan om intresse för det finns i hunden.

När man lägger ett blodspår, så duttar man ju ut bloddroppar, med jämna mellanrum samtidigt som man drar ett älgben efter marken. Där spåret startar är det lite mer blod + att man rycker lös en del hår och sprider ut på startplatsen.

Ja men spårmotivation går ju att ordna. Får man han att spåra några korta spår med slutföremål eller mat, vilket han tycker bäst om vet du väl, då kommer nog motivationen också...
Man kan ju göra spår där han får jaga spårläggaren också, det finns många olika sorters motivationshöjande spår beroende vad som tänder just den hunden...
Spår har ju den fördelen att man kan träna det när man vill och att man inte är beroende av en träningsgrupp så det kan vara värt lite besvär att bygga upp motivationen.

Näe inge skydd..
Som PIRU skriver så kan skyddet plocka fram en massa oönskade beteenden hos hunden.
Och är man då inte medveten om vad det är man pysslar med så kan det bli katastrof!

Dessutom kräver skyddet en hel del av både dig som förare och din hund. Hos dig som förare krävs det en hel del hund kunnskaper och hund kännedom, sedan är skyddet som sagt den svåraste grenen att träna/tävla i eftersom det är så många delmoment och timmars träning med!

Börja hellre med Viltspår, ju mer motiverad husse/matte är ju mer motiverad blir din hund!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Tänkte att det skulle vara kul och höra vad ni tyckte vilka raser som skulle passa mig. Jag är 21år och haft hund sen jag var...
Svar
5
· Visningar
1 420
Senast: Åsa A
·
Tjatter Ni är alla varmt välkomna till Bukes stora nyårsfest! Detta år är det en färgsprakande maskeradbal som anordnas av Idahoe och...
52 53 54
Svar
1 060
· Visningar
39 673
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Akita Inu 6 attacker. Dogo Argentinom 6 attacker. Dogs Canario 6 attacker. Amstaff 37 attacker. Schäfer 6 attacker. Rottweiler 24...
2
Svar
28
· Visningar
4 113
Senast: Raderad medlem 94602
·
Hundavel & Ras Vi fick ju ta bort våran gammelman i Måndags och saknaden är stor. :cry: Det var 50% boxer i honom,så maken är lite inne på renrasig...
2
Svar
26
· Visningar
3 726
Senast: glittra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar