Angelique

Trådstartare
Blir så frustrerade..
Åkte på provlopp förra veckan med 3 åringen hade då vanliga gamascher med läpp på båda bak efter loppet hade hon fått skav av dem troligen av läppen som legat och gnuggat nedanför kotan..
Kusken som vi använder tyckte att vi skulle klippa bort läpparna nere på gamascherna för att slippa skavet som hon har på insidan..
Skodde även om henne i samma veva med lättare skor då hon slog ihop lite när de gick lite snabbare..
Så igår då provlopp nummer två bytt skor på hästen klippt av läpparna..
Efter värmningen kom hästen in och såg fin ut inga skav..
Kommer in efter loppet då har hon sparkat på sig uta av bara he*lvete båda bak under kotorna så hon blödde alltså hade de inte hänt om läppen hade suttit där..
Vad ska man göra..
När hon gick premie så hade jag lindat henne båda bak och då hade hon inga skav ska jag kanske börja med det och lägga gamascherna på hyllan?

Instinktivit känner jag att jag vill typ kolla hästens bak kärra om det e nått snett eller vint när hon vevar på sig så..
Hon rör sig dock fint inte stel vi har haft ute kiropraktor tidigare och då va hon okej , använder även back on track täcke på henne när vi har kört och så..
Hon har gått 1,25 lopp båda gångerna
Första gick hon 1,24 första 2000m sen sista innan mål typ 1,20 tempo
igår hade hon gått på 1,22 innan hon smällde på sig..

Sv: skydd

Jag tror inte att hon fått skav av läpparna, utan att hon slagit igenom dem. Läpparna är för mjuka för att tåla att de slår på riktigt. Jag hade bytt till gamascher med riktiga koppar istället för läpp. För bevisligen kan hon ju inte gå utan skydd på kotbenet när det går fort. Ditt jobb blir att se till att hon kan slå på sig utan att det gör ont. Det finns risk att de blir rädda att springa om det gör ont. Det är inte ovanligt att de slår på sig i kurva eller om de börjar bli trött. Då är det inte så lätt att orka hålla styr på kroppen.

Och självklart om du misstänker att det är hälta eller annan orsak som gör att hon slår på sig så bör ju det utredas. Har en häst aldrig slagit på sig och helt plötsligt börjar göra det eller börjar slå på sig på nya ställen så är det ju misstänksamt att nåt är galet, så vida man inte ändrat på balans, utrustning eller liknande som kan påverka det. Men om hon är fräsch och ändå slår på sig så måste hon få ett hållbart skydd som det inte gör ont att slå igenom på.

Jag hade nog inte bytt till lindor i det läget om hon slår på sig så hårt som du skriver. Då har hon inget som helst skydd på kotbenet.

Senast ändrad:

Min häst kvalade med löpbandage i somras, gick 20,4 han har gått provlopp i lite långsammare tempon och utan att gå på sig. Nu när han är nere i snabbare tempon går han på sig lite mer, men vi behöver lätta honom för att han ska hinna undan sig lite bättre då han är stor i gången och rätt kort i kroppen.

Han har aldrig behövt annat än knäkappor och vanliga gamascher, men nu må han ha speedcobs då han går på sig lite längre ner på kotan och den tunna läppen som finns på vanliga gamascher räcker inte då han slår igenom det. Vi har även karledsskydd på honom då han får skav av den tjocka läppen.

Ibland kan det vara bättre att göra tvärsom, lång tå och låg trakt i stället!
Jag tycker att vissa hästar bara får framsteget ännu mer inunder sig om man kortar och tvärar tån!
Med lång tå måste de vända tidigare, fysiskt omöjligt att ha kvar foten i backen och då kanske de möter bakbenet i ett annat läge och går sig fria! Med kort tå och hög trakt "kan" hoven vara kvar i backen mycket längre, även om överrullningen underlättas! Det beror nog mycket på vilken typ av framsteg hästen har!

Nu kommer jag att bli påhoppad antar jag!
Ett exempel som detta fungerade på var en häst med flackt steg och brant bog!

Den här är sån av naturen långa kotor) och är redan knäopererad och gaffelbandsskadad så ja jag tycker det är en idé som kanske borde "hoppas på". Slitaget är nog i höga farter utan lång tå.

Ju längre tå, ju hårdare och högre upp slår han på sig. Nu har han bara tränat i högre farter några månader och öppen tå + boots bak funkar skapligt. Det har han gått med i drygt en månad men det vore intressant att hitta den optimala balansen.

Till TS: Det låter lite som att du har samma problem som mig, i en viss fart blir det för tight.

Jag skulle faktiskt försöka titta på balansen också. Kanske behöver hon vända snabbare i högre tempo än i premiefart. Det går ju inte riktigt att jämföra.

Den här är sån av naturen långa kotor) och är redan knäopererad och gaffelbandsskadad så ja jag tycker det är en idé som kanske borde "hoppas på". Slitaget är nog i höga farter utan lång tå.

Ju längre tå, ju hårdare och högre upp slår han på sig. Nu har han bara tränat i högre farter några månader och öppen tå + boots bak funkar skapligt. Det har han gått med i drygt en månad men det vore intressant att hitta den optimala balansen.

Jag lyssnade på en föreläsning i samband med kriterieauktionen för några år sedan, det var en veterinär som undersökt gaffelbandsskador fram och lång tå var då att föredra framför kort just för gaffelbanden!

Till TS: Det låter lite som att du har samma problem som mig, i en viss fart blir det för tight.

Jag skulle faktiskt försöka titta på balansen också. Kanske behöver hon vända snabbare i högre tempo än i premiefart. Det går ju inte riktigt att jämföra.

fick tipset idag att skita i att köra snabbt med henne och bara träna upp kondisen mera med att jogga henne då de kan bero på att hon behöver bygga mera muskler bak för att bredda bak bättre .. jobba henne mycket i backe tyckte han..
så de kan jag ju köpa att hon slår på sig för att hon inte riktgt kan hantera sina bakben i snabbare farter...

Jag lyssnade på en föreläsning i samband med kriterieauktionen för några år sedan, det var en veterinär som undersökt gaffelbandsskador fram och lång tå var då att föredra framför kort just för gaffelbanden!

Helt rätt. Min har ju inbyggd lång tå. :angel:
Synd att inte frågan om hur det påverkar carpus ställdes samtidigt.

jag har nu bokat en tid till equiterapeut som kommer ut på tisdag och tittar på hästen för att vara på säkra sidan hon känndes lite stel uppe i korset.. kan ju sitta nått skit där som gör att hon blir stel och därför inte breddar ordentligt bak.. Vill ju va säker på att hon är okej..
Denna equiterapeut har jag använt tidigare och hon kan sina grejer så om hon har något problem så vet hon hur hon ska fixa de

Liknande trådar

Hästvård Jaha, där fick jag.. Kele vurpade i hagen innan jul och ådrog sig en rejäl muskelskada samt allmänna muskelproblem. Vet och...
Svar
14
· Visningar
1 595
Senast: Kassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka