Skydd vid träning/tävling eller i hagen

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare TJT
  • Startdatum Startdatum
T

TJT

Hur skyddar ni era guldklimpar vid träning/tävling och framför allt hemma?

Har varit lite otursförföljd med hästarna hemma i hagen, skulle jag låta lindorna vara av så kan jag ge mig f*n på att de slagit på sig nånstans!

Båda går numer lindade rumtom ute, även ibland inne på nätterna också. Och det hör väl till saken att jag har väldigt mycket stock och sten hemma i hagarna så de har en del att göra illa sig på!

Vid körning har den ena gamascher och den andra knäskydd.. Han är lik sin pappa , Buvetier D'anou - bröst och bringa som en frukostflinga - och går väldigt tight med frambenen.
Men det är bra när de ska gå forts sägs det, då har de inga problem med att de slår på sig bakifrån!

Sv: Skydd vid träning/tävling eller i hagen

Jag har vanliga gamasher hemma, lindor om de får skav ev med gamasher över. Samma på tävling. De som slår sig mer har så klart flera/andra skydd.
I hagen har de inga skydd - släta gräshagar... Men jag kan tänka mig att sånna där skydd som dressyrryttare använder, mjuka med kardborre, kan funka bra. Lätta att tvätta och sätta på :idea:.
Vanliga filttofflor är bra om de trampar på sig.

Jag har lindor runt om när jag kör russet, men det är mest för stödet, värmen och för att jag inbillar mig att hon går bättre med lindor .. Före jag började använda lindor på henne, körde jag alltid med senskydd fram och bakstrykkappa bak :)

I lopp har hon gamascher bak, och senskydden fram. Men jag funderar på om hon verkligen behöver de. Tror jag ska börja köra henne med boots fram i lopp med :)

(Körde henne idag utan skydd, och inte en skråma på benen .. hon knackar endast skor ibland, hon har gått i flera års tid utan skydd vid träning förut.)

Vi har inte skydd på någon hemma, det har aldrig blivit några skador, peppar peppar....
Under lopp är det gamascher, ev boots som gäller.
Ev lindade bakben.

Just nu håller min på och hoppar och skuttar åt alla håll så det är
skydd runt om och boots fram som gäller vid körning hemma i skogen.

Vid jobb lindor bak.

Ska jag rida galoppintervaller har han lindor och boots fram för då blir det ännu mer hopp och skutt åt alla håll.

Min Heffaklump har alltid filttofflor på sig i hagen, för han skuttar och busar så att skorna ryker direkt. Helt hopplös med att trampa av sig skorna. Har mjuka neopren boots när jag rider så att han låter bli skorna.
Vid start har han gamasher och vet.flex under så att han inte får skav, bakboots och senskydd fram. Behöver nog inte senskydd men han har ett fult överben på ena frambenet så det känns bättre så.

min har sparkat sig själv 2 ggr i år på höger bak i sommar engång var det på smäppet det behövde sys men jag ahr inga skydd på henne. provade men det retar bara upp henne ännu mer. (hon ahr hjärnspöken och kan stå och skrika och slå åt sin egen svans tex9

i träning har jag bara boots och vid snabbjobb bandage eller neoprenskydd bak.

till tävling lätta boots fram, (knäkappor) bandage bak (eller gamascher) är lite relativt tror inte hon behöver knäkappor och heller inte gamascher mera för säkerhetens skull.

Senast ändrad av en moderator:

Min herre går utan skydd i hagen.
Likaså utan skydd i träning.
I lopp går han med gamasher....Mest av gammal vana...Ifall, ifall....

min tröttmössa till valack har senskydd fram & lindor bak, boots ro i hagen. Fick ge mig till slut.. såg ut som jag vet inte vad om bena 6 av 7 dagar.. :angel: I träning/tävling går han med bandage & gamasher bak & senskydd fram(vid snabbare). Senskydd även vid rid/motion. Den andra donnan har nada i hagen, träning/tävling (om inte skorna sitter på i tävling, då är det gamasher som gäller.)

Ingen av våra två behöver skydd ute i hagen *peppar, peppar*

Vid vanlig motion har varmblodet senskydd fram och ibland låga skydd bak. Vid snabbjobb har hon senskydd och knäkappor fram och höga gamascher bak, samma i lopp.
Kallblodet har låga skydd bak vid motionskörning. I snabbjobb har han gamascher och boots bak.

Min donna får sår var och varannan dag på sina bakben på vintern när hon går med brodd. Så jag börjar allvarligt överväga att låta henne gå med heltäckande skydd på bakbenen i vinter. Dock står jag inackorderad och har ingen möjlighet att vara där på morgonen när hästarna går ut, och inte heller alltid när de kommer in, utan jag kommer dit senare.

Är det någon som har tips om skydd som de kan ha på sig under en längre tid utan att det är skadligt? Som täcker det mesta av bakbenen? :)

Men jag kan tänka mig att sånna där skydd som dressyrryttare använder, mjuka med kardborre, kan funka bra. Lätta att tvätta och sätta på :idea:. .

Aha, såna neoprenskydd? Schysst ide´! Då kan man ju slippa lindandet nån gång, även fast det är bra terapi att linda på och av 8 hästben 2 gånger om dagen... Som tur är gillar min äldsta dotter att linda upp dem efter jag snabbt tagit av dem till en trasslig klump!

Har ett par grymt bra bandage-underlägg från Mias RS tror jag det står på dem, mjuka och fina.. Men har glömt var jag köpt dem!!

Är det någon som har tips om skydd som de kan ha på sig under en längre tid utan att det är skadligt? Som täcker det mesta av bakbenen? :)

Kanske Neopren-skydden kan vara nåt för dig? Lite risk finns det väl för att det bli tätt och varmt i längden... 275 kronos på Hööks, verkar täcka rätt mycket...
Bättre med ett par rejäla damasker med hård insida? 169 kronos på Hööks, och håller rätt bra! :eek: Men där är det också neopren fast de är väl inte lika tättsittande..

Kanske Neopren-skydden kan vara nåt för dig? Lite risk finns det väl för att det bli tätt och varmt i längden... 275 kronos på Hööks, verkar täcka rätt mycket...
Bättre med ett par rejäla damasker med hård insida? 169 kronos på Hööks, och håller rätt bra! :eek: Men där är det också neopren fast de är väl inte lika tättsittande..

Jadu, helst av allt skulle vilja ha gips runt om haha! Förra vintern hoppade hon jämfota och satte ena brodden rakt in i det andra bakbenet. Suck! Har hittat skydd på ett ställe, men kommer inte ihåg vart, men det var speciella hagskydd som var dyra, men det kan det ju vara värt...

kan du inet bara linda henne för natten o sne ha det på i hagen? och att dom tex bara sätter på boots?

Senast ändrad av en moderator:

kan du inet bara linda henne för natten o sne ha det på i hagen?

Alltså, eftersom jag har helinackordering så är jag inte i stallet varje dag. :o:cool: Så det är ingen bra lösning eftersom det isåfall blir de i stallet som kommer att få linda och linda av :angel:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka