skydd vid hoppning?

kvandi

Trådstartare
Vad för typ av benskydd bör man ha på hästar som verkligen inte kan hoppa? Senskydd skyddar ju baksida och sidor på underbenet men när hästarna har en tendens att slå ner bommarna med framsida skenbenen så hjälper ju inte dom? Jag hade nästan velat ha nån typ av fotbollsbenskydd ;) samma sak med bakbenen, mina hästar river ju med framsida skenben där oxå...

Så här brukar det se ut...
loshoppkvstortar.jpg

Mina hästar bekräftar ryktet som säger att islandshästar inte kan hoppa....

De älskar att få hoppa, men tekniken är det vara en av fyra som kan... Hur bör jag skydda benen på mina tre Goa puckon,?

Sv: skydd vid hoppning?

Alltså, en del av meningen med hoppeskydd är ju att det ska göra ont när hästen river så den lyfter bättre nästa gång.

Men jag förstår absolut ditt dilemma. Fälttävlansskydd brukar skydda hyfsat runt hela benet.

Jag har själv i min tidiga karriär som hästskötare, satt senskydden bakofram eftersom det var på frambenen hästen slog sig :laugh:

Jo det är ju sant, men sjutton så illa som mina hoppar så är jag rädd att de får blåmärken o svullnader...

Får kika på terrängskydd...

Jag har NEW terrängskydd, de enda som sitter riktigt bra på min islänning...

Med träning har dina dina islänningar snart en bra hoppteknik :)
Min hoppade som din på bilden i början, men nu är han superduktig och har fått en fin hoppteknik :)

318276_10150771161300223_686495222_20229949_5593540_n.jpg

Senast ändrad:

Heltäckande skydd typ Professional Choice (finns billigare kopior) kanske kan vara något? De är inte hårda, men neoprenet bör dämpa smällen lite.

KL

Islandshästar kan visst hoppa ;)

http://www.youtube.com/watch?v=-c_FlInc8c0

Ursäkta trådkap :)

Vissa kan iaf... Två av mina tre är totalt värdelösa på att taxera o hoppa även om dom kan glimta till o lyckas ibland. Den tredje är en fena på hoppning! Jag kan inget om hoppning, men det ser snyggt ut för en amatör iaf
loshoppsnogg.jpg

O här är min inackordering...
skickamad3.jpg

Så i min närhet kan en av fyra islänningar hoppa ;) Men vi skall fortsätta öva -när jag fått tag i bra benskydd... O inackorderingen kanske borde få knäskydd? :rofl:

Jag har resårlindor fram (med padd under såklart samt tejpar uppe som extra försäkring) och sen fodrade damasker bak. Ibland damasker runtom. Löshoppar mest och det där med taxering är kanske inte alltid klockren :D

Den islänningen ja la upp på film är nog lite speciell :) Hon är renrasig islänning men blev reggad som svensk ridponny, hon blev hopphäst och tävlade hoppning. När vi skulle rida in henne var hon hemsk, hon har stenhårt psyke och har bestämt över sin flock sen hon kom ur mammas mage, inte helt enkel att hantera. Vi fick alltid börja varje ridpass med att hopppa några gånger, annars stod hon bara på bakbenen. Hoppa var det bästa som fanns! Nu lever hon tyvärr inte mera pga fång men det var en underbar häst när man tillslut fick hennes förtroende :)

ressår lindor + tjocka paddar(inte fluffiga utan typ skumgummi material man klipper till) + tejp. eller terräng skydd, men hoppar ni sällan så är lindor + padd billigare :d

Liknande trådar

Hoppning Har en ponny som jag tävlar lätta hoppklasser med. Nu är ju tävlingssäsongen i princip slut, så under vintern blir det väl mest några...
Svar
18
· Visningar
3 006
Senast: Alexandra_W
·
Utrustning Jag är verkligen urusel på benskydd. Jag har aldrig haft behovet riktigt, men har skaffat senskydd att ha till travaren nu när vi börjat...
Svar
2
· Visningar
1 213
Senast: purity_666
·
Hoppning Hej hej.. Jag har en arabflicka på 17år (nu dräktig), som tycker det är uuuur kul att hoppa... Jag själv är en superfegis på...
Svar
6
· Visningar
1 086
Senast: Vita_N_6520
·
Hästvård Upptäckte igår på hästen stora "bulor" på magen på vänster sida undertill. Direkt bakom sadelgjorden är det två stora bredvid varandra...
Svar
16
· Visningar
3 080
Senast: Centaur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka