Skydd när ni passar?

N

Nillo

Hej. Jag ska börja passa på min häst nu :banana: . Jag undrar om ni använder benskydd på era hästar. Varför eller varför inte? Vilka skydd har ni i så fall? jag har hört att top reiters benskydd är bra.

Sv: Skydd när ni passar?

Jag har aldrig benskydd på Saga men alltid skyddsboots när vi passar. Men så går hon inte och stryker sig heller.

Jag tycker du ska vänta och se om hästen behöver det innan du köper. I början av passträningen är hästen nästan alltid lite i obalans men efterhand som de lär sig brukar det bli bättre.

Eftersom jag inte använder benskydd för att det inte behövs kan jag inte heller ge nöt tips om märke. Andra här kanske kan?

/Jenny

Hej. Jag ska börja passa på min häst nu :banana: . Jag undrar om ni använder benskydd på era hästar. Varför eller varför inte? Vilka skydd har ni i så fall? jag har hört att top reiters benskydd är bra.

Skyddsboots använder jag, man bör ha i åtanke att alla skydd har en balanserande effekt på hästen. Vilket innebär att den dagen de tas bort, så måste hästen lära sig på nytt igen. Nu slår ju hästen inte på sig i senorna vid ett uppslag, bakre delen av hoven är värst drabbad och den täcker skyddsbootsen.

Skyddsboots hade jag självklart tänkt ha, och som sagt benskydd för jag se men det känns som det är bra att ha.

Det är bara jag som ska passa henne för första gången, Katla har blivit passad förut. Hon har även tävlat i det så balansen borde vara hyfsad, eller?

Brukar ha lätta boots och lätta senskydd/lindor på, eftersom det är lika viktigt att skydda senorna som hoven...

Men sen är det från häst till häst, så gör jag iaf :) Fråga en tränare som kan kolla när du lägger pass :idea:

Vad för lätta senskydd har du? Det är ju lätta jag är ute efter, men det är svårt att veta vilka som är lätta och inte :p

Mina senskydd ligger runt 150-200 och lindorna väger inte alls mycket :p

Om du har svårt att hitta ett par lätta och bra senskydd och hästen inte går och stryker sig kan du ha lindor, billiga och lätta :)

Först ska man ju tänka ut en bra vikt på antingen bootsen eller benskydden. Ska man tävla får man nämligen inte hamna över 300 g. De lägger ihop både bootsen och senskydden.
På mitt sto har jag inga senskydd alls, hon slår nämligen inte ihop sig. Så jag änvänder därför ett par tunga boots så jag kan vikta in henne bättre istället för att änvända senskydd och att hon slår upp i galopp.

Mvh Stjarni

Men ska man verkligen ha vikter på dem när man passar? min mamma sa att de blev obalanserat. Men det kanske är fel?

Lätta skyddsboots är det vi använt. Har ett par lätta senskydd också, men de blir mest liggande i stallet ... Det är ett par Finntack, som man hittar på travaffärer.

Men ska man verkligen ha vikter på dem när man passar? min mamma sa att de blev obalanserat. Men det kanske är fel?

Det beror på hur passen är på hästen. Är den mycket fyrtaktig är det olämpligt med tunga boots eftersom den fyrtakten då förstärks, men vissa hästar går istället bättre med lite mer tyngd.

Ännu mer komplicerat blir det om du ska tävla femgång åd hästen kanske går bättre med en slags boots i tex tölten men med andra i passen...

Dessutom blir det ju rätt mkt vikt av bara senskydd och lätta skyddsboots! Mer än man tror, och om det är fuktigt ute får du tänka på att lindor kan suga åt sig MYCKET vatten.

Lycka till med passridandet!

Jag använder alltid tygboots ca 60 gram (Event tror jag) och senskydd ca 160 gram eller lätta benskydd. Viktigt att tänka på att tygbootsen drar till sig vatten.

Min häst är mycket känslig för vikter men om jag rider med bara boots på 220 gram tar inte passen men om jag rider med dessa skydd är det inga bekymmer.

Håller med om att hästarna skall klara av att balansera sig utan boots.

Är själv fjollig med att hästen kan trampa på sig så det är för att vila mina egna nerver:D

Liknande trådar

Ridning hej, jag rider islandshäst och har många olika träns men jag vill börja träna min häst bettlöst så då undrar jag om det är bättre med...
Svar
2
· Visningar
343
Senast: Sryoqwe
·
R
Utrustning Jag skulle vilja fråga om nån har tips på ben skydd som INTE blir för varma! För som nog domflesta vet så är det ju inte bra för senorna...
Svar
13
· Visningar
979
Senast: ako
·
Utrustning Ni som har uppblåsbara säkerhetsvästar (med gaspatroner som fyller västen när man trillar av), hur tycker ni att de fungerar? Skyddar de...
Svar
7
· Visningar
751
Senast: iNHALE
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 236
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar