Skydd mot fästingar??

skuggi

Trådstartare
Ja.. vi bor ju i Norrland och är ju nästan helt förskonade från fästingar.. men nu funderar vi på flytt till stockholm, och där finns det ju massor vet jag :eek:

Har bott där själv för typ 10 år sedan (jisses vad tiden går!) men hur ser det ut idag i stockholmsområdet med fästingar och deras otäcka sjukdomar?
Hur håller man dem borta? Kan man sätta på ett hund-anti-fästing-halsband? :idea:

Hjääälp! :(

Sv: Skydd mot fästingar??

Så switch funkar? Men då kan man inte rida dem väl? Eller kan man switcha dem bara typ på hals och rumpa?

Jaa, man börjar där manen börjar och sedan hela vägen längs ryggen, med ett avbrott just där sadeln ska ligga.

Lade på två gånger förra säsongen, så gott som fästingfri!

Det låter ju suveränt! :bump:
Det är ganska starkt va? Kanske ta testa bara med lite först så de inte får någon reaktion? Ena gubben är en islandsimport, de kan ju vara lite känsligare..

Härligt att höra att man inte behöver ha hästen full med fästingar bara för att man flyttar ner :bow:

Vi var i Uppsala på kurs några dagar och när vi kom hem var det fem fästingar/häst :eek: är ju livrädd för alla otäcka sjukdomar de kan ha.. förlorade nästan flera hästar i stallet när jag var liten och bodde i stockholm..

Jaa, det är ju ett bekämpningsmedel men anpassat för häst dvs försiktighet krävs! Är väldigt noga med att undvika att hästen kommer i kontakt med rinnande vattendrag o sjöar osv.

Kommer ihåg förra året, då märkte man direkt när medlet började sluta att verka och det var dax för att sätta på en ny omgång. Som du själv nämnde kan det vara bra att testa på ett litet ställe först. Har för mig att de rekommenderar det själva för att undvika reaktion från hästen.

Det är starkt, men inte farligt att överdosera.
Jag "tappade" nästan en helflaska på min Islänning för några år sedan och fick panik, jag lyckades få tag i tillverkaren som sa att det enda som kunde hända var att håren kunde bli missfärgade .
Han har numer en vit fläck där !
Jag tycker det är svårt att hälla från flaskorna, så jag brukar mäta upp i en spruta, som du kan köpa på Apoteket 1

hej från Hambo

Smart med sprutan! Har ju en hel massa såna som blev över efter pc-kur...
Tack för tips!

jag använder switch på mina, det funkar rätt bra faktisk. har redan börjat komma mini-fästingar så jag har switchat mina nu.

du bör nog inte oroa dig för att dom inte ska tåla det, har aldrig hört om en häst som reagerat på switch. har själv en som är hyperallergisk mot vanligt flugmedel (får ödem) men han har aldrig visat nån reaktion på switch.

dom brukar tycka att det är lite äckligt precis när man tar på det, känns säkert lite skumt eftersom det rinner lite. men sen är det inga problem.

Senast ändrad:

Jag har använt switch på våra en del. Det har fungerat rätt bra. Vi har en hel del fästingar här. Men jag tycker att det är ganska lätt att hitta dem på hästarna och ta bort dem. Det är svårare på hunden.

Använder också Switch, har gjort det i 4 år på min häst och under den tiden har hon kanske haft 2 fästingar. Om ens det. Så det är väldigt effektivt. Och rätt starkt... Hade precis hällt det på hästen en gång och så kom det en broms och satte sig i det våta. Den bara stendog och trillade ner:eek:! Gick på ett ögonblick. Så man blir ju lite smårädd och undrar vad det är för medel man sätter på hästen egentligen...
Fick det på mina finaste ridhandskar en gång också (ja, jag är ett riktigt snille som har dem på mig när jag gör sånt:p) och spillde lite och det tog över ett år innan lukten gick bort helt. Så akta kläderna:D!

Jag har aldrig vågat prova Switch, delvis eftersom jag gillar att bada med hästen på sommaren. Nu vet jag inte hur Stockholm är jämfört med skåne angående fästingtäthet, men på min häst har det funkat att smörja Skillingarydsalva runt karlederna (runt hela benet) varje dag.

DET är iaf jättefarligt.... den salvan kokar i solen, min häst fick brännskador. :crazy:

kletig och hemsk är den också.

Oj... :eek: Har inte märkt nåt problem alls på de två somrar som jag har använt den... Kan det spela nån roll var på kroppen man smörjer den?

jag hade den på bringan och mulen, båda ställen blev brända..

det kanske är lite mindre risk på benen om hästen går i högt gräs men jag kommer aldrig använda den igen..:crazy:

här sätter sig fästingarna långt upp på ryggen också, när hästarna rullar.

Hehe.. där står ni och switchar era hästar, och här står jag och skottar snö :rofl::rofl:
Tänk vad skillnad 45 mil kan göra...

Tack iaf för alla svar, det känns som att man får skaffa lite switch tills hästarna ska flytta ner..

Hehe... jaa... just nu när den är halvsmält, tung och moddig är den inge vidare charmig faktiskt.. :smirk:

Jag tror det är viktigt att skydda mot fästing. Tyvärr så har fästingarna spridit sig och det är nog bra att hålla undan. Bäst är ju att hitta hagar med mindre fästing eller fästingfritt om det går. Torrare marker mindre sly mindre fästing.

Hästar kan bränna sig på mule hals bringa etc så där bör man va försiktig med vad man smörjer med även i manen ex kan hud bli sårig av sol ex.

Helosan sol skydd kan va bra att smörja på en ljus mule ex.

Att ta lite fästing skyddd i form av långtidsverkande eller andra produkter är ju en lättnad för en själv och för kliande sårig häst.

Jag tror tyvärr att hästar kilar sig mycket pga av fästing. Risken finns för infektion och sjukdomar. Men kanske kan hästar få upp en viss imunitet och de tar nog död på de flesta fästingar själva precis som katter och hundar gör.

Kolla och smörj vid behov med något lämpligt ex under hakan under mage i armveck uppe på huvudet mm. Häst på bete med mycket fästing bör nog ha ett bra skydd.

Liknande trådar

Övr. Hund Runt den 20 januari skrev jag här, och frågade hur man köper en hund. Jag fick massor av tips och råd, och även listor med uppfödare...
Svar
11
· Visningar
1 562
Senast: Raderad medlem 147980
·
Kropp & Själ Jag är 22 år gammal och har varit sjukskriven i 4 år. Kraschade med ork, har fortfarande inte fått någon tydlig diagnos men läkarna... 2
Svar
36
· Visningar
4 379
Senast: MiaMia
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
37 491
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Använder ni fästingmedicin på era hundar? Min har redan börjat få fästingar efter promenad(bor på kusten...). Han blir mkt irriterad av... 2
Svar
35
· Visningar
2 711
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mellanpudel
  • Bråkande hundar
  • FÅRtråden