Skydd i hagen på lösdriftshäst?

Corax

Trådstartare
Min häst nystar och har alltid små skav/sår på kotorna fram. Hon verkar inte störas av det även om det säkert måste påverka henne.
Jag har såklart funderat på skydd många gånger men hon går ute 24/7 så har inte vågat prova.
I våras började jag klura på om man inte skulle kunna ha små ponny-strykkappor på henne. Alltså för bakben fast fram.
Vad tror ni?
Jag vill ju täcka så lite som möjligt och eftersom hon sparkar på nedre/undre delen av kotan så måste de gå ner lite.
Utöver det, har ni några tips på skydd som man kanske skulle kunna våga ha 24/7?
Hur funkar det med lera/väta?

Skulle inte ha skydd 24/7 så. För stor risk för skav, åker snett mm. Boots är en sak, men skydd nä. Okej kort period när torrt och fint men inte dygnet om annars. Skulle låta den stryka sig istället. Jag tror ärligt talat inte det gör så mkt om hästen inte slår sår på sig.
Min H stryker sig rejält bak och jag rider aldrig utan skydd och boots bak. Men i hagen får hon klara sig. Även om jag helst för egen del helst skulle klä in henne.

Min häst nystar och har alltid små skav/sår på kotorna fram. Hon verkar inte störas av det även om det säkert måste påverka henne.
Jag har såklart funderat på skydd många gånger men hon går ute 24/7 så har inte vågat prova.
I våras började jag klura på om man inte skulle kunna ha små ponny-strykkappor på henne. Alltså för bakben fast fram.
Vad tror ni?
Jag vill ju täcka så lite som möjligt och eftersom hon sparkar på nedre/undre delen av kotan så måste de gå ner lite.
Utöver det, har ni några tips på skydd som man kanske skulle kunna våga ha 24/7?
När min hade samma problem under betessäsong använde jag ringboots. En per ben runt karleden så kan hon inte slå ihop benen:)

Vad tror ni?
Vad tror du om kotringar? Fast de kanske bara skyddar mot balltramp, men de ser ju ganska lösa ut så de borde inte skava eller att det fastnar grus som kan nöta?
kotring_106738845.jpg

De här är det nog större risk att det kan komma något emellan som skaver när det är lerigt ute.
9083.jpg

Annars något sånt här? Med risk för att även de kan skava om det är lerigt.
20770002_default.jpg

Vad tror du om kotringar? Fast de kanske bara skyddar mot balltramp, men de ser ju ganska lösa ut så de borde inte skava eller att det fastnar grus som kan nöta?
kotring_106738845.jpg

De här är det nog större risk att det kan komma något emellan som skaver när det är lerigt ute.
9083.jpg

Annars något sånt här? Med risk för att även de kan skava om det är lerigt.
20770002_default.jpg
Jag vet inte om kotringar skulle funka.
Om man ser på mittenbilden så slår hon sig på samma ställe fast högre upp, ungefär där det vita övergår till grått.

@Alexandra_W
Hon har skorpor/förhårdnader hela tiden men det är sällan (typ aldrig)det blöder. Men jag vet också att hon har förändringar där som syntes på MR (annan skada).
Men du kanske har rätt, så länge det inte är varmt/svullet eller blöder och äcklar sig så kanske jag bara ska låta det vara.
Vill ju inte ha mer problem som ett illasittande skydd kan åsamka.
Kan i och för sig ha dem halva dygnet...

Jag vet inte om kotringar skulle funka.
Om man ser på mittenbilden så slår hon sig på samma ställe fast högre upp, ungefär där det vita övergår till grått.

@Alexandra_W
Hon har skorpor/förhårdnader hela tiden men det är sällan (typ aldrig)det blöder. Men jag vet också att hon har förändringar där som syntes på MR (annan skada).
Men du kanske har rätt, så länge det inte är varmt/svullet eller blöder och äcklar sig så kanske jag bara ska låta det vara.
Vill ju inte ha mer problem som ett illasittande skydd kan åsamka.
Kan i och för sig ha dem halva dygnet...
Stället du beskriver är precis där min slog sig. Kotringar fungerade för honom. Ringen ska inte skydda från själva slaget. Säg om såret blir på vänster ben. Då är det ringen på höger ben som skapar distans när höger hov passerar kotan och förhindrar slag. Gick det att förstå den förklaringen?

Tack för tips.

Varför har jag inte tänkt på det??

/L, vars sambohäst tenderar att sparka sig i hagen

Stället du beskriver är precis där min slog sig. Kotringar fungerade för honom. Ringen ska inte skydda från själva slaget. Säg om såret blir på vänster ben. Då är det ringen på höger ben som skapar distans när höger hov passerar kotan och förhindrar slag. Gick det att förstå den förklaringen?

• Gilla
Reactions: Ace
Alltså, det vore ju helt fantastiskt (och billigt)om ett par kotringar kan hjälpa. De sitter ju inte alls åt som skydd?
Eller blir det lätt skav av dem ändå?

Alltså, det vore ju helt fantastiskt (och billigt)om ett par kotringar kan hjälpa. De sitter ju inte alls åt som skydd?
Eller blir det lätt skav av dem ändå?
Min fick inga skav och han är åt det känsligare hållet. Men han hade dem på bete så det var ju torrt och ingen lera. De kostar ju knappt någonting att testa :)

Kotringar brukar fungera super för problemet du beskriver. Jag har haft kotringar på mina dygnet runt länge, längre än ett halvår, utan att det blev skav och det på skavkänslig häst. Såklart tar man av dem vid ridning/skötsel och rengör dem men något skav har det aldrig blivit. På skavkänsliga hästar har kotringar fungerat bättre än boots när hästen har haft brodd och därför riskerar att trampa sig.

Kotringars förträfflighet är lite bortglömd tyvärr. De är så mycket bättre i många fall än andra skydd.

Kotringar brukar fungera super för problemet du beskriver. Jag har haft kotringar på mina dygnet runt länge, längre än ett halvår, utan att det blev skav och det på skavkänslig häst. Såklart tar man av dem vid ridning/skötsel och rengör dem men något skav har det aldrig blivit. På skavkänsliga hästar har kotringar fungerat bättre än boots när hästen har haft brodd och därför riskerar att trampa sig.

Kotringars förträfflighet är lite bortglömd tyvärr. De är så mycket bättre i många fall än andra skydd.
Och jag som använt dem mot strykningar har aldrig tänkt tanken på att de kan skydda mot broddtramp som vi haft problem med :p

Nu har jag *peppar peppar* aldrig haft problem med broddtramp men det är ju bara bonus om man slipper dem också.
Hur är 'svinnet' på dem? Tänkte om man behöver köpa på sig fler redan från början så man har ett 'lager'.
Hur hårt/löst ska de sitta?

Nu har jag *peppar peppar* aldrig haft problem med broddtramp men det är ju bara bonus om man slipper dem också.
Hur är 'svinnet' på dem? Tänkte om man behöver köpa på sig fler redan från början så man har ett 'lager'.
Jag sätter mina löst men tillräckligt hårt för att det inte ska finnas risk för att de åker upp över kotan eller ner på hoven. Min häst hade sina en hel betessäsong och sedan två veckor in i nästa, sedan över en natt så hade han slitit sönder båda två. Jag vet inte om han hittade på något knas eller om remmen helt enkelt var utsliten.

Jag brukar ha några extra hemma för säkerhets skull. Vissa är tio år gamla och andra har gått åt på en vecka. Det är så olika hur hästen trampar om de går sönder eller inte. Jag har dock aldrig varit med om att de skärs sönder av brodden så som det kan bli på boots utan har man tur så hittar man dem hela i hagen och det är bara att sätta dit en ny rem. Jag föredrar de med läderrem, inte de som har någon typ av syntetrem. Det känns säkrare att remmen kan gå av. Ett tag fanns det bara med syntetremmar och då bytte jag ut dem mot billiga sporremmar i läder. Nu är det ett tag sedan jag hade behovet så jag vet inte vilken typ av rem det är på dem nu.

Jag sätter dem med ca två fingrar emellan men det beror ju lite på häst också. De ska kunna glida ner på ena sidan och skydda kronranden och hoven mot tramp (går det att dra med milt våld så att de precis når hoven så är det lagom) men inte kunna åka upp, fastna och stasa mot/på kotan.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 769
Senast: Jamtland
·
Hästvård När hovslagaren var här i förrgår upptäckte jag att hästens öron såg "skabbiga" ut. Jag kan plocka/skrapa bort päls och vid rötterna på...
Svar
3
· Visningar
1 244
Senast: Constance
·
Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 865
Hästvård Tar det dåliga först. Igår var Kele in på klinik för vad jag trodde och hoppades skulle bli Dagen F som i Friskförklaring. Damen har...
Svar
9
· Visningar
1 406
Senast: Spirax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama