Skydd för/till benen?

Myy

Trådstartare
Hej!

Har klurat på detta en tid nu. Har i år startat två CR med min häst och skulle vilja träna för tävlingsklass nästa år. Är helt grön med allt vad distans heter.
Min fråga är: Behövs det/är det nödvändigt med/borde man ha skydd på hästens ben om man skall börja rida längre sträckor, typ 80 km?
Varför? ex: slag eller stöd?
Vilken typ? ex: senskydd i plast eller lindor med padd?

Vi talar inte om fart ännu utan mer om att få "kilometrarna i kroppen" för både mig och hästen, så att det känns kortare på tävling.

Sv: Skydd för/till benen?

Har du inte benskydd på hästen så behöver du inte sätta på för att du ökar sträckan.
I distans är det bästa att inte ha några benskydd alls. Men måste hästen ha det så måste den ju. Risken för skav är stor när man rider länge och på alla underlag.
// Linda

Hej!

Nej, min häst behöver inte skydd för att han slår sig. Jag tänker dock i banorna typ poloponnyer. De har ju lindade ben för belastningens skull. Nu är det ju inte alls samma sak eftersom poloponnyn går "korta" pass men i hög hastighet. Tittar man på dressyrhästarna så går många, jag säger inte alla, med lindade ben "bara för att" och på hopphästen är senskydd vanligt, som stöd vid nertrampet.

Därför undrar jag hur distansryttare tänkter. Jag har ju sett, på de två gånger jag tävlat, att det är olika. En del har skydd runt om i hårt material, förmodligen för att hästen slår sig, och andra har mjuka stöd enbart på frambenen, kanske då för att ge hästens framben stöd. Eller?

ville bara påpeka att hopphästar har det för att skydda senor och liknande om de råkar slå i, men även som du säger som stöd vid nedtramp. Dressyrhästarna lindas för att ge dom stöd och skydd mot benen. (mest dom i högre klasser då) kan tyvärr inte ge dig något svar angående distans, ingen erfarenhet. men lycka till på tävlingarna :)

jag förstår inte hur skydd eller lindor kan ge stöd? kan någon förklara det?

man kan säga så som om man lätt får ont i knäna om man själv joggar, då sätter man ju på ett stöd och det lindrar ju. Det är detsamma för hästen, fast här har då naturligtvis inte hästen ont, utan man förebygger förslitning, sen är det oxå något med senor och liknande, men jag kommer inte på namnet på just dom som var extra känsliga. *minne*

jag förstår inte hur skydd eller lindor kan ge stöd? kan någon förklara det?
Det fattar egentligen inte jag heller.
Fast jag märker ju skillnaden när ibland använder enkla, billiga "tuber" att dra över mina egna knän. Det stabiliserar faktiskt ganska mycket.

klart lindor ger stöd, det är ju bara att jämföra med oss själva, har man stukat foten så lindar man den för att få stöd åt fotleden, har man problem med svullna ben använder man stödstrumpor, idrottsmän som skadar sig kan linda skadan hårt och ändå idrotta osv...
precis lika dant funkar det när man lindar hästben, bara att vid träning gör man det i förebyggande syfte för att dom inte ska få skador.

jag har fortfarande inte fått något svar som förklarar varför eller hur det blir extra stöd. när vi lindar hästarna så lindar vi ju inte leden utan det blir istället "mitt mellan lederna" å det kan ju inte stödja lederna....

förklara så jag förstår, jag vill gärna veta.

//Louise som har tränat en häst hårt i ca 8 år alltid utan några konstiga saker på benen!

När man lindar gör det att senor, muskler och ligament inte kan utvidgas/ansträngas till max och risken för skador minskar. Inte helt 100 på det men jag har hört det ett antal gånger.

lindar man över lederna kan ju inte hästen röra på benen ordentligt och då går lindorna mer skada än nytta.
men mellan lederna finns det bla senor som skyddas av skydd och lindor. lindorna har en stabiliserande effekt och "håller ihop benet" vilket motverkar svullnader och gallor.
man kan säga att ett par lindor funkar precis som ett par stödstrumpor/benlindor på en människa. och det är väl dokumenterat hur mycket nytta sånna gör för benen.

/astrid, snart leg sjuksköterska och har lindat tusentals ben både på folk och fä.

En skillnad är ju att människor har muskler i sina ben, vilket inte hästar har.

jag skrev inget om effekt på musklerna, för det anser jag inte att lindning har (på folk alltså), anledning till att man lindar benen är för stöd och för att motverka vätskefyllnader/svullnader.
utan jag skrev om senor och leder och det har både folk och hästar

har också funderat lite på det där med lindor och stöd..

om jag nu skulle linda min häst varje ridpass för det xa stödet skulle det då inte finnas en risk att det blir försvagat?

att själva benet blir försvagat? det krävs väldigt mycket mer än så för att försvaga skelettet, då ska hästen i princip stå i boxvila för att det ska märkas något markant.
varesig du har lindor eller ej när du rider så belastas ju skelettet, den belastningen kan inga skydd eller lindor i världen ta bort.

senor bryts inte ner, och byggs heller inte upp. men dom kan blir mer eller mindra elastiska,av träning och tänjning. men jag kan inte tänka mig att benlindor kan påverka deras funktion. även om man har lindor eller skydd på så kan ju senan sträckas ut och kortas. så den tränas ju ändå. ;)

ok.
men en häst som alltid går med stöd både under ridtur och hagvistelse, finns det inte en chans att senorna blir försvagade av det ständiga stödet och då blir lite skörare utan?

jag tror inte att det har någon inverkan på senorna, eftersom dom är elastiska så blir dom inte sköra, senor går sönder vid skador eller vid övertänjning.
det som jag kan se som en risk med att jämt ha skydd, är att hästen kan bli oförsiktig när man inte har dom på. är den van vid att den kan slå emot benen utan att det känns så aktar den sig kanske inte lika mycket. och det kan orsaka skador på senorna.

Liknande trådar

R
  • Artikel Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
9 347
Senast: Raderad medlem 142658
·
Utrustning Jag vill ha tips på bra benskydd till en, just nu, ung häst. Hon har normalt inget behov av skydd (stryker sig inte) men jag vill gärna...
Svar
8
· Visningar
1 853
Ridning Efter 25 års riduppehåll så gav jag mig tillbaka upp på hästryggen och av en ren slump så blev det en ridtravare som jag återupptog min...
Svar
12
· Visningar
1 979
Senast: kryddelydd
·
Gnägg http://www.hippson.se/artikelarkivet/veterinar/grovre-men-valproportionerliga-hastar-som-ror.htm Tyckte det var en intressant artikel...
Svar
11
· Visningar
2 601
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka