Skvallerträning - hur gör man?

Kilauea

Trådstartare
Ja, rubriken säger väl allt.
Har hört så mycket om det men aldrig fått reda på HUR MAN TRÄNAR.....nån vänlig själ som vill hjälpa till?
Vore nog rätt användbart på lagotton som har en utmärkt näsa till allt och lite till - att kunna visa matte istället för att matte får bita ihop och stoppa ner handen i hundens mun och dra ut än det ena än det andra (inte alltid, men det händer).

Sv: Skvallerträning - hur gör man?

"Guardian Angel" hade väl koll på det så du kan ju pm:a henne (för visst är det en hon :angel: ?)... fast jag har för mig att det blivit förklarat förut, kolla i nån gammal tråd (jag är som vanligt för lat :smirk: ).

Sv: Skvallerträning - hur gör man?

Jag är absolut ingen expert, eller ens så duktig på att förklara saker :angel: men jag kan göra ett försök att berätta om hur min bekant har jobbat med "skvaller"-principen. (I och för sig på en hund som gjort utfall, det kanske inte är det du har problem med)

(Hunden är klickertränad)
Varje gång de mötte en hund gjorde hon kraftiga utfall. Så ägaren började klicka varje gång hon såg att ett utfall var på väg, alltså innan tiken hann slänga sig i kopplet. Precis när hon var på väg att spänna upp sig klickade hon, och hunden tittade upp och fick godis/beröm/klapp/kel (vad man nu väljer för belöning).
Det har resulterat i att hunden numer tittar på matte när situationen uppstår. Hundmöten har blivit något positivt, för det lönar sig att söka kontakt med matte då. ;)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
5 254
Senast: Hermelin
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 349
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 524
Senast: IngelaH
·
Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 651
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka