Skvallerträning för dummies? ;)

MikaTela

Trådstartare
Läser lite överallt om skvallerträning och försökt läsa vad det innebär men måste vara trög för får inte in det i min skalle. :banghead:

Så om ni tänker att jag är fullständigt dum i huvudet och ska förklara vad skvallerträning är och hur man går tillväga. Hur förklarar ni det då? :idea:

Sv: Skvallerträning för dummies? ;)

Vad skvallerträning är: hunden berättar för föraren när den upptäcker olika saker i omgivningen som den lärt sig att markera.

Varför: för att hunden ofta ser och hör saker innan vi gör det. För att hunden ska rapportera istället för att själv springa iväg och undersöka (praktiskt när det handlar om vilt, t ex). För att hunden ska ha en uppgift ute på promenaden.

Hur: genom att belöna hunden när den ser eller hör det man vill att den ska markera.

Antag t ex att du tycker det skulle vara praktiskt att hunden skvallrar på katter istället för att jaga dem. Det finns en halvsekund då hunden har fått syn på katten men inte har satt iväg efter den. Den halvsekunden är ditt fönster för att belöna. Hund ser katt - stelnar till - klick - belöning. Målet är att hunden ska koppla ihop katt med "godis och skoj hos matte" istället för att koppla ihop katt med "roligt litet djur att jaga". Och så fort den ser en katt ta kontakt med dig för belöningen, även när det är mörkt ute och du inte ser katten.

Utmaningen för föraren är: att vara tillräckligt snabb så att hunden förstår att den ska stanna upp och komma till dig. Att veta vad det är du vill belöna. Att upptäcka det som hunden upptäcker så att hunden verkligen blir belönad.

Sök på skvaller här på hundforumet så hittar du fler trådar i ämnet.

Jag tycker inte att det är så svårt att förklara vad det är, om inte annat är ju Eva:a naturligtvis bäst på det.

Däremot tycker jag att de vanligaste felet man gör när man ska börja träna skvaller är att man sätter ribban för högt.
Om jag t ex ska ha skvallret till en hanhundsaggressiv hund, då kan jag ju inte börja skvallra på andra hundar, utan måste börja med en grön plastpåse eller vad som helst.
Sen kan jag tycka att Eva använder skvaller till allt och alla , det håller jag inte heller med om.

Kapar tråden lite om det är okej..

Jag har börjat skvallerträna min hund (första passet idag på promenaden :p ) jag klickar och han reagerar lite på klicket men vägrar ta godisen. Vad kan man göra åt detta?

Inklickad? Annars får du ta till godare godis. Det är ju du matte som ska vara bäst i världen med gott godis, så att han vill upptäcka vad det nu är som han ska markera och komma till dig för en gotta (eller vad det nu kan vara som han tycker är kalas).

Jodå han är inklickad, jag ska pröva med godare godis. Detta funkar när vi klickertränar inomhus fast ute kanske det krävs nåt mer extra för att det ska vara intressant.

Med tanke på allt som distraherar ut så får man ta till något väldigt gott, kanske bara till en början för att lära in beteendet liksom. Värt att testa!

Jodå han är inklickad, jag ska pröva med godare godis. Detta funkar när vi klickertränar inomhus fast ute kanske det krävs nåt mer extra för att det ska vara intressant.

Jag kvalitetskontrollerar klicket så här:
Ställ dig bakom hund, när ni är inomhus och inget stör, hundens fokus rakt fram, eller inte på dig i alla fall. Klicka. Då ska hunden genast vända sig om med ett "Vaddå?" i ansiktet.
Annars, gör om gör rätt. Självklart gäller godis av högsta kaliber i början, skinka, kyckling eller vad som får din hund att göra det där extra.

Kokt skinka funkade väldigt bra :D

Tack för era tips Sockerbit och Blandrastik!

Det kan också vara så att störningen är för svår, att du klickar för sent helt enkelt. Då kan du ha den häftigaste belöningen i världen utan att hunden förmår släppa störningen. Enda sättet att komma runt är att minska på störningen, t ex genom att öka avståndet och klicka tidigare.

*Kl

Nar anser ni skvallret befast?
Dvs nar kan jag "sluta" vara pa helspann med klicker och godis konstant sas?
Mitt "problem" (eg lathet) ar att jag inte kan agna alla promenader 100% at hunden. Det ska jongleras barnvagn, halvtokig 18 manaders barn, matkasse etc etc. Detta har lett till att jag helt enkelt inte borjat skvaller trana eftersom jag vill gora ratt fran forsta borjan och ar radd att forstora alltihop for att jag missar en storning.

Btw, vad gor ni om ni missar en storning och hunden inte skvallrar?
(Var huvudstorning ar manniskor da han antingen far radsloutbrott med extrem skall eller ska upp i knat pa dem.)

Man behöver ju inte låsa sig fast vid godis heller. För en del hundar är det en boll eller annan leksak som smäller högst. Själv belönar jag sällan med godis, men däremot ofta med boll, kamptrasa eller annan leksak. Leksaker smäller högre än löptikar och katter i hans värd, godis spottar han ut om det blir för mycket störningar.

*Kl
Nar anser ni skvallret befast?
Btw, vad gor ni om ni missar en storning och hunden inte skvallrar?

Huruvida skvallret är befäst eller inte har ju att göra med hur du har lyckats motivera din hund till skvaller. Lönar det sig, helt enkelt.
Min gamla hane, som när han kom till mig, var hanhundsaggressiv lärde sig ganska snabbt att även skvallra på andra hanar, om de var på tillräckligt långt avstånd. Utifrån det var det sen mycket lättare att jobba vidare och minska avståndet.
En korrekt tränad hund, missar inte, problemet är tvärtom, de skvallrar på allt.

Ska tänka på det!

Nästa fråga: jag har prövat att klicka direkt jag ser att han upptäcker den andra hunden, men hur ofta ska man klicka om det är en hund man möter (där avstånden alltså minskar efterhand)? Fattar ni min fråga? :p

Klicka tills ni är förbi den, men du kan ju hålla inne med belöningarna en liten stund och eventuellt hjälpa till med muntligt beröm mellan klick och belöning så blir det inte så att hunden äter halva middagen för att den passerat en vovve.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 448
Senast: Trassel12
·
Övr. Hund Kort fråga. Går det bra att cykla med en liten hund (tänk 5kg eller nåt) som springer bredvid? Eller är det helt enkelt för farligt? :o...
Svar
16
· Visningar
777
Senast: Fetaost
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 259
Senast: Red_Chili
·
IT & mobiler Försöker hitta information om hur man utan att blockera en person kan ställa in så att man inte får några notiser från den människan...
Svar
3
· Visningar
377

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka