Skura hästsläpet

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Skylab
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 1 078
S

Skylab

Hur ofta gör ni det?
Jag gör det 1 gång/år och jösses vad man får gno. Tar ur mattan och tvättar med högtryck. Den blir fin, men jag skulle vilja att det blev nyfin-men det går ju inte, den börjar ju bli lite sliten. Man får ju inte bort allt.

Sv: Skura hästsläpet

Jag har som vana att alltid göra i ordning släpet efter jag använt de, kanske inte stå och gno bort allt,men skiter hästen så de kommer på väggarna så tar jag bort de, blir minste kul när de är dags att göra de och de har bränt fast.

Gör rent efter varje gång jag använt släpet. Rent och fräscht ska det vara. :cool:

Om man tar han om släpet ordentligt mer än en gång per år så kan man behålla nyhetsfräschören i bra många år....

Tell me about it. Har nyss skurat transporten utvändigt och mellanväggar/dörrar osv. Passade på att ta bilen samtidigt. Känns i ryggen men det känns skönt att ha det gjort nu innan man ska i väg.

Har bara haft min i ett år ganska precis, och började med att måla om den invändigt så den är väldigt lätt att hålla ren.
Ska däremot snart städa den och lyfta upp mattan osv. Sen måste den nog målas om utvändigt också :/
Men jag är sån som vill att det ska vara rent och helt för jämnan.

Efter varje användning (det sista jag gör är att dammsuga den :angel: )

Tvättar ur det efter varje gång det används, sedan får man ju skrubba ordentligt i mellanåt också!!

Jag mockar ur transporten efter varje användning... När jag tävlar har mina hästar hönät i transporten om det är långt mellan klasserna, då får man borsta bort fastkletat hö från väggarna också... Sånt gör man direkt efter att man kommit hem. Skiter de på väggarna å så, tar jag bort det medsamma jag är hemma.

1 gång i månaden tar jag hem transporten och spolar ur den med högtryck, lyfter ur mattan, spolar golvet och desinficerar golvet.
Låter det sedan stå och lufta med fläkt tills dagen efter.

Brukar även ta bort gallren på fönsterna och putsa dem med jämna mellanrum.

Jag mockar och sopar ur riktigt noggrant efter varje användning.
Eftersom vi har plyfagolv vill jag inte blöta ner det i onödan (rädd för röta), låter därför ev. bajs/annat fuktigt smuts torka och borstar av det dagen efter i stället för att spola av.
Lyfter på mattan och sopar ur noga då och då.

Ska jag ha väck några fläckar, ex bajsfläckar på väggarna, som inte går att borsta väck tar jag en gammal skurborste och doppar i lite vatten med nåt medel i ex. diskmedel eller såpa , skurar lite så att det lossnar och torkar sen av resterna en svamp.
Är noga med att vattnet inte rinner in under mattan och ner på golvet då också, blir det fuktigt nånstans ändå viker jag ur mattan och golvet får stå och lufttorka.

Senast ändrad av en moderator:

Jag gör givetvis rent släpet efter varje gång, sopar och så, men att skura ut det, behövs just inte. Jag tycker mest att utsidan blir keckig av grusvägar, salt och annat faanstyg och det hinner jag inte ta hand om så ofta.
Fast det är roligt att stå och betrakta kärran, när man stått på stege och gnott ovansidan på taket, skruvat ur gallret framtill och plockat bort reservdäcket och skurat överallt utom undertill.
Men man kan ju inte hindra att ytmaterialet åldras, man har ju inget värstingsläp köpt på avbetalning utan ett normalt som det gick att knega ihop till på gammalt vis.

Liknande trådar

Utrustning Min ponny är en MAXAD C ponny som är väldigt pigg men extremt känslig. Jag håller på att försöka se över hans bett då han har väldigt...
Svar
6
· Visningar
354
Senast: Valle
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
648
Senast: cowgirl81
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ja tyvärr har mina hästar blivit en börda. De går på lösdrift jag har dom hemma och de får mat tillsyn flera gånger varje dag hovslagare... 2 3 4
Svar
67
· Visningar
5 033
Senast: Squie
·
Övr. Hund Jag har sedan drygt två veckor tillbaka bara min 13-åriga whippet kvar. Hon har sedan hon var valp varit helt okomplicerad med att...
Svar
9
· Visningar
783

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka