Skumt? TNR

C

Cernika

Har surfat runt lite om vildkatter och hittat nån skum metod som kallas TNR. Man skall då fånga in vildkatter, kastrera dem och sedan kasta ut dem i kylan igen. Varför? För att de sedan skall vanvårdas och dö under nästkommande vinter?

Är det verkligen inte att gå till överdrift? Är det verkligen humant?
Det är bara ett påhitt av den moderna människan.

Jag kan inte minnas att det fanns en enda vildkatt i omgivningarna där jag växte upp. har hört talas om att det finns en nu som blivit vild efter att en äldre person togs in på ett äldreboende och hon rymde till skogs. Annars har jag aldrig hört talas om vildkatter i övrigt.

Sv: Skumt? TNR

Grejen är att dessa katter håller sig inom bestämt område och att dom ska bli matade regelbundet. Knappast bara utkickad utan tillsyn. Samma princip är det för gatuhundar. Kastreras och sedan släpps ut...MEN får regelbundet tillsyn ändå.

Här finns två svar.

1. Det är en resursfråga.
Har man gott om resurser - inkl. gott om goda jour- och fosterhem! Då försöker man förstås ta hand om alla.

Har man inte det, OCH om det finns många hemlösa/förvildade katter, kan då ett vettigt TNR program bli en utmärkt kompromiss.
Alternativet är ju i praktiken avskjutning, eller hur??

TNR:arna menar alltså inte att att livets högsta goda är att låta dem fortsätta att leva hemlösa. De menar att det är en SYND att döda (=skjuta) ett djur som faktiskt klarar sig ganska bra, som inte gör någon större skada - och som med liite hjälp gör knappast någon skada alls.

Man försöker då ta hand om de tama + kattungar som är lätta att fostra in och skaffa hem åt. (vilka som är tama och vilka inte uppenbart tama men som tycks gå att fostra in - det är en flytande gräns beroende på de resurser man har eller inte har).
Och de övriga TNR:ar man så som Andrenochrome berättar. De brukar alltså INTE bli utkastade till ett ömkligt öde.

Kom också ihåg, att de katter vi talar om är de som redan överlevt, dvs överlevarna. Dessa här klarar sig ganska hyfsat ute, och får de dessutom viss hjälp kan de leva rätt bra liv i många år.
Då nämner jag inte ens att deras liv blir lättare som kastrerade än okastrerade. Inga dräktigheter, oroliga sök efter partner, färre våldsamma revirstrider, kastrerade hanar accepteras in i honornas flockar, det pissas mindre - så grannarna ser dem inte lika mycket som sanitär olägenhet, etc... osv.

2. Det andra svaret på nyttan med TNR, är att det FINNS katter som förvildats, och som faktiskt lever ganska gott. Tjocka med gott hull, klarar utmärkt av maskangrepp, etc. Överlevare förstås.
- Vi vet ju att många - ja de flesta - går under. Men här talar vi om överlevarna.

Visst kan de fostras in med mycket möda och besvär, men är det säkert att det är rätt att göra det??

Å andra sidan det är definitivt FEL att döda dem bara för något slags falsk medkänslans skull. "Det är så synd om dem, då är det bättre att avliva dem". Dumheter. Visst är det mycket bättre att skonsamt avliva en katt ist för att dumpa den. Eller avliva en katt som uppenbarligen far illa, mager och eländig, om vi inte har möjlighet att hjälpa den. Men det är ju inte dessa vi talar om här.

Är de sanitära olägenheter?? Tja, det kan man handskas med mha ett bra TNR-program... :)

Senast ändrad av en moderator:

Jag är delad när det gäller TNR. Norr om Dalälven är det definitivt grymt att hålla igång kattkolonier med tanke på de stränga vintrarna.

Vissa menar att kastrerade kolonier som utfodras håller undan fertila hemlösa katter (som är större "olägenheter) från området men de fertila katterna måste ju ta vägen någonstans. Kolonierna dör sedan, teoretiskt, ut av sig själva men i praktiken har det visat sig att det tar en sådär 10 år för en kastrerad koloni att dö ut så det är ett långt engagemang man åtar sig.

Är planen att katterna ska leva i en kastrerad kattkoloni under en kort period dvs. att katterna ska fångas in och placeras ut i jourhem allt eftersom kan jag gå med på att det är en acceptabel metod men om det bara handlar om att hålla liv i kolonierna tills katterna dör av sig själva tycker jag att det är bättre att låta veterinären ge katterna sista sprutan istället för att man ska kastrera dem och släppa ut dem igen.

Jag tror inte så mycket på den metoden. Risken finns att katten som husdjur får ett dåligt rykte om man låter kolonier av förvildade katter ströva runt i bostadsområdena. Det påstås att det finns förvildade katter här på vårt berg, men jag har aldrig sett några. Även grannar som har katt är inte så förtjusta i dessa katter och jag tror att vi hade besök i huset av en sådan katt innan vi skaffade kattlucka med magnet. Den pinkade på min jacka! Vår egen katt skulle inte göra en sån sak. Det är jag övertygad om.

Jag håller med dig, jag tycker det är fel. Jag tycker att har man väl fångat in vildkatterna så ska man avliva dem, det tycker jag är humanare. Ser ingen nytta med att dom springer ute utan värme och trygghet, även om dom får mat regelbundet. Det finns nog med herrelösa katter ändå.

TNR uppstod väl där det är varmare klimat än här om man inte minns fel. Det är ju bra för att kattpopulationen kontrolleras men de kan ju fortfarande råka illa ut. Det är en ju bra metod om man senare tänker ta in dem.

Ja det är väl i USA man använt TNR med framgång? Jag är nog också lite tveksam tyvärr, jag är ju av den åsikten att en katt (eller något annat djur heller för den delen) faktiskt inte lider av att bli avlivad. Jag tycker det är jättebra att katthemmen försöker rädda så många som möjligt och stöttar gärna katthemmen. Jag tror dock även på att katthemmen borde börja kastrera alla katter innan de omplaceras, även kattungar (tidig kastrering). Men sen tycker jag också att ibland måste det faktiskt vara ok att även avliva några katter som man verkligen inte kan hitta hem till. Ingen lider av att vara död (inte jag heller den dagen jag dör och blir till molekyler).

/Erica

Ja det är väl i USA man använt TNR med framgång? ........

Jag tror dock även på att katthemmen borde börja kastrera alla katter innan de omplaceras, även kattungar (tidig kastrering).
/Erica

Ja TNR är vanlig i USA, de är mycket nöjda. ÄVEN i dess norra stater med kalla vintrar.
Volontärerna bygger skydd åt kattera. Ibland berättar de hur de får gräva gångar i snön mellan skyddena. Så det är verkligen inga milda vintrar där inte...

Däremot vad de har är andra vilda djur, typ coyote-vargar, skunkar, grävlingar, raccons (vad är detta på god svenska?) rävar, lösa hundar mm. De flesta dumpade katter och de svaga tenderar alltså att gå åt snabbare, men de som är kvar - tenderar att vara av seg virke.

Men det är klart. De har trots detta fler hemlösingar och feraler än vi. Så t.ex. dumpande är mera socialt accepterat där än här. Det förekommer här också och inte alls sällan, men det är inget som man vill bli tagen på bar gärning med...
De klarar inte av trycket med enbart traditionella metoder. Vill de inte skjuta av så måste de ha TNR.

.................

Det är sedan länge brukligt att vuxna katter kastreras innan omplacering. Det är bara tidiga kastreringar som inte slagit igenom än. (även tidiga kastreringar görs flitigt i USA, med utmärkta resultat).

Senast ändrad av en moderator:

Tidig kastrering kommer faktiskt mer och mer här med. Men det tar tid förstås, som alltid när det handlar om saker som kan vara riskfyllda.
Problemet är väl också att tillgången till veterinärer som utför tidig kastrering är mycket begränsad, om veterinärerna tillämpade det och rekomenderade det i större grad så skulle det gå fortare. Många, speciellt dom som är rätt nya inom katt lyssnar ju mer på veterinären än på andra runt om.

Här finns lite att läsa om TNR-metoden
http://www.goteborgskatthjalp.com/förvildad.html

katterna ska inte bara ha mat de ska ha värme också. Man kan bygga katthus eller köpa och det finns också värmedynor man kan lägga i huset. Sen finns ju frigolit,hö duntäcken yllefiltar m.m.
Man får se till att maten och vattnet inte fryser.
De tamaste katterna och kattungarna tas in, men det kan ioförsig dröja ett tag innan man har jourhem.
Katterna släpps inte ut i olika bostadsområden utan där de har levt förut.
I en del olämpliga områden kan man inte släppa ut katterna igen .
Man kan släppa ut dom på annat lämpligt ställe- men då måste de kunnas hållas instängda ett tag så att de om möjligt lär sig att det är där de får mat.Precis som man inte släpper ut sin egen katt meddesamma när man har fått hem den.De katter som är kvar är de som är mest rädda för människor och jag skulle inte tro att de går in i hus där det bor människor särskilt som de inte behöver leta efter mat och något ställe med värme.

*kl*
Eftersom dom som ändå gör nått åt alla hemlösingar är så emot avlivning, så tycker jag nog ändå att TNR är ett bra alternativ. Det får ju hemlösingarna att sluta para sig och antalet nya katter i form av kattungar minskar. Med tanke på hur många hemlösa katter det finns, så finns det inte en endaste liten chans att man hittar hem till alla. Är det då inte bättre att ändå se till att dom som fortfarande blir kvar ute kastreras och sköts om ute istället för att låta det vara som det är idag?

Jag kan inte minnas att det fanns en enda vildkatt i omgivningarna där jag växte upp. har hört talas om att det finns en nu som blivit vild efter att en äldre person togs in på ett äldreboende och hon rymde till skogs. Annars har jag aldrig hört talas om vildkatter i övrigt.

Och jag som är född och uppvuxen på landet har en helt annan erfarenhet. Ända sen jag var liten, så har det förekommit vildkatter. En del är 'född vilda', andra är förvildade. De flesta 'stammat' från okastrerade ladugårdskatter som fött sina ungar undangömt och en bra bit hemifrån, och de därför blivit förvildade. Vi hade också ladugårdskatter, okastrerade, och vi fick mer än en gång lokalisera kattungar som låg ute, väl undangömda, och ta hem dem för de inte skulle bli förvildade.

Här i byn är det 1 - 2 vildkatter/år, utan undantag. De skjuts av i 9 fall av 10. I det tionde fallet lägger jag mig i och tar hand om dem. Dock, så det fungerar tyvärr bara med de som varit tama i botten, och som inte är alltför förvildade än. De andra är tyvärr bortom räddning så, där är alternativet tas om hand och bli husdjur inte ett alternativ.

Jag tillhör dock de som anser att det är inte plågsamt för katten att dö, och jag skulel INTE vilja ha vildkattskolonier här, ens kastrerade diton.

Tyvärr sitter det låååångt inne bland bönderna att kastrera sina ladugårdskatter. Det bästa man kan förvänta sig är att de 'tar ansvar' för de ungar som föds och humant avlivar dem, alternativts er till att få dem tama och säljer/skänker bort dem som husdjur.

Så, jag är ingen vän av TNR, men som redan påpekats, det är MÅNGA som är totalt rabiat emot avlivning i ungefär alla lägen som tänkas kan, och då är det ett bättre alternativ om än inte bra, än att låta de föröka sig ohejdat.

Och jag som är född och uppvuxen på landet har en helt annan erfarenhet. Ända sen jag var liten, så har det förekommit vildkatter. En del är 'född vilda', andra är förvildade. De flesta 'stammat' från okastrerade ladugårdskatter som fött sina ungar undangömt och en bra bit hemifrån, och de därför blivit förvildade. Vi hade också ladugårdskatter, okastrerade, och vi fick mer än en gång lokalisera kattungar som låg ute, väl undangömda, och ta hem dem för de inte skulle bli förvildade.

.

DET kanske beror på hur långt norrut man bor och vilka vintrar man har. Jag hörde aldrig talas om vildkatter, men det kanske var så att de flesta inte klarade av vintrarna norr om dalälven.

DET kanske beror på hur långt norrut man bor och vilka vintrar man har. Jag hörde aldrig talas om vildkatter, men det kanske var så att de flesta inte klarade av vintrarna norr om dalälven.

Jag är född och uppvuxen norr om Dalälven ;)

Men nej, de flesta brukade inte synas till nästa vår, de som klarade sig undan avskjutning då. Men det fanns några som både lyckades överleva och klara sig undan avskjutning.

Har surfat runt lite om vildkatter och hittat nån skum metod som kallas TNR. Man skall då fånga in vildkatter, kastrera dem och sedan kasta ut dem i kylan igen. Varför? För att de sedan skall vanvårdas och dö under nästkommande vinter?

Är det verkligen inte att gå till överdrift? Är det verkligen humant?
Det är bara ett påhitt av den moderna människan.

TNR är inte det minsta skumt. Det är en väl beprövad och vetenskapligt förankrad metod som används världen över för att komma tillrätta med kolonier av förvildade tamkatter. Tvärtemot vad du tror så utgår faktiskt TNR-metoden utifrån katternas behov, inte från våra mänskliga behov. Just av den anledningen missförstår många TNR och har svårt att acceptera den då den strider mot den drömbild de har av katter som knäkatter som ligger i soffan och spinner. För den redan förvildade är dock en tillvaro som TNR katt oftast att föredra. Att socialicera en förvildad katt tar lång tid samt innebär mycket stress.

TNR innebär inte som du tror att katter slängs ut i kylan för att vanvårdas och sedan frysa ihjäl. Nej och åter nej, det här har du fått fullständigt om bakfoten. Det är sant att man fångar in katterna och kastrerar dem. Samtidigt får de annan nödvändig veterinärvård, blir vaccinerade och ID-märkta. Om det finns katter som är tama eller kattungar i kolonin låter man dessa komma till katt- eller jourhem för att socialiceras och sedan omplaceras till ett permanent hem. Eventuellt svårt sjuka katter avlivas. Det är de friska förvildade katterna som sedan återgår till sitt revir. I och med att de nu är kastrerade stoppas förökningen av kolonin, samtidigt bevakar dessa katter sitt revir så att inga nya katter kommer dit. Specialutbildade Volontärer ser till katterna så att de har mat, vindskyddade och isolerade små hus att bo i, samt tillsyn om de skulle behöva veterinärvård.

Alternativet skulle annars ha varit att avliva katterna, vilket brukar göras av en skytt. En metod som förutom att den är otrevlig inte har någon bestående effekt. Skyttarna lyckas aldrig skjuta ihjäl alla katterna i kolonin, nya fertila katter kommer snart in och tar de döda katternas plats och sedan är förökningen igång och antalet katter snart uppe i samma antal som tidigare. TNR fungerar både bättre samt blir billigare i längden.

Du skriver att du knappt sett en hemlös katt där du bor. Det är bara att grattulera dig i så fall. I Sverige är det annars riktigt illa på den punkten. Det finns nämligen minst 100.000 hemlösa katter i vårt land. För att kunna ge tak över huvudet till alla dessa skulle vi behöva ytterligare 2000 nya katthem som vardera har plats för 50 katter. De drygt 100 katthem vi har idag räcker inte till på långa vägar. Nej vi behöver verkligen TNR i Sverige.

Titta gärna in på www.hittekatter.ifokus.se där du och andra som har frågor om TNR kan få lära er mera om vad det innebär. :)

//Lena

Liknande trådar

B
Hästmänniskan Jag har klantat mig rejält och tagit en häst på foder, som vi tyckte synd om... Hästen är ett äldre halvblod och när vi kollade in och...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
8 475
Senast: TheOne
·
Träning Natural Horsemanship FAQ version 1.11 Vanliga frågor En FAQ borde ge svaret på de vanligaste frågorna i ämnet. I NH-forumet är det...
Svar
12
· Visningar
2 428
Senast: saddleman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama