DressyrBecca

Trådstartare
Blev rekommenderad av en tränare att testa att ha en skumrem när jag rider min häst på kandaret, men har aldrig haft det innan.
Vad ska jag tänka på, hur ska den spännas? Vet att den ska gå mellan de små ringarna på stången via kindkedjan (eller?), men det är allt.. :confused:
Någon annan som provat det? Hur mycket effekt har det gett på era hästar?

Sv: Skumrem

Skumremmen ska bara sitta helt löst för att förhindra att kedjan snor sig. Den är inte tänkt att ge någon "effekt".

Enligt tränaren (och som jag fått för mig?) så verkar skumremmen för att att stången ska bli "stadigare", och skulle då passa min häst som lätt blir orolig i munnen.
Är jag helt ute och cyklar? :confused:

Ja, det är för att inte stången ska falla fram för långt, har jag också lärt mej, alltså behöver man ingen om bettet ligger där det ska, dvs i rätt vinkel. Är inte ofta man ser någon heller:confused:

Ts:
Sa tränaren varför? Eller gissade du? Jag vet inte om den blir "stadigare" en stång är ju ganska "stadig" redan om den är rätt stl?

Ts:
Sa tränaren varför? Eller gissade du? Jag vet inte om den blir "stadigare" en stång är ju ganska "stadig" redan om den är rätt stl?

Han menade på nåt vis att stången skulle bli stadigare och att hon då skulle bli lugnare i munnen. Nu går hon lite och gapar och "hugger" mot stången innan hon är uppvärmd.

Har också hört den förklaringen, att det ska motverka att stången faller fram. Men det gör inte min vad jag vet, och fenomenet i sig känns... ologiskt..? :confused:
Och som sagt, man ser ju inte nån som har skumrem speciellt ofta. Har nog aldrig sett nån?

skumremmen är egentligen en standard del av en korrekt betsling på kandar. den har dock fallit "bort" ur folks medvetanden de senare åren, och nu använder nästan ingen den.

den är till för att hindra att stången slängs framåt i munnen. Nu ska det rätt mycket till för att en väl liggande stång skall göra det, men helt klart blir det lite stabilare med skumremmen, så jag tycker din tränare har en god tanke i sitt förslag att du provar.

Har beställt en och den borde komma nu i dagarna, så det är väl bara att prova och se vad som händer antar jag :)

Men fortfarande, hur ska den sitta? Mellan de små ringarna via kindkedjan, men är det "standardstorlek" eller går den att spänna? I så fall - hur hårt ska den sitta?

Har beställt en och den borde komma nu i dagarna, så det är väl bara att prova och se vad som händer antar jag :)

Men fortfarande, hur ska den sitta? Mellan de små ringarna via kindkedjan, men är det "standardstorlek" eller går den att spänna? I så fall - hur hårt ska den sitta?

från de små ringarna via den stora ringen i kindkedjan.
det är standardspänning på den, den ska inte dras åt.

Puttar upp en gammal tråd jag fann när jag sökte.

någon som har bild på hur det ser ut när den sitter där den ska? *har bara en produktsbild framför mig*

Finsn det nackdelar att använda skumrem elel rvarföär "försvann det"? *jag har bara sett/hört talas om det på senare år inte förr... *är inte jättegammal heller*

Är det bara till kandar eller till andra stångbett också?

är det enbart för att kandaret inte ska falla fram elel rhåller det still kedjan ngt?

*tacksam för svar*

Kan man använda skumrem på jaktkandar? Har iof inte med dressyr att göra men jag har det på min när vi är ute i skogen och den har en förmåga att "falla fram".

Men finns det något vettigt sätt att fästa en skumrem på ett jaktkandar?

/*hon-som-genast-ska-köpa-en-skumrem-till-sin-skänkelfipplande-häst*

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
502
Senast: MiniLi
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
801
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 531
Senast: Raderad medlem 149793
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka