Skumpig trav - tips?

Sv: Skumpig trav - tips?

Min tränare sa en gång att all god ridutbildning bör innehålla 10 min trav utan stigbyglar precis innan det är dags att rida lätt och lägga ned hästen. För då är ryttarna så trötta att de inte orkar knipa och orkar de ändå knipa ett tag så orkar de inte knipa konstant i 10 min. Så fort man slappnar av så släpper det.

Sen tyckte jag Kyra på sin clinic i globen något år uttryckte det bra, ungefär såhär;
"många ryttare försöker gnugga ned rumpan i sadeln och sitta helt fast i den, men då trycker de bara ner ryggen på hästen utan man ska skumpa med hästen. Om de bara tillåter sig att skumpa lite mera så sitter de bättre."

En annan övning som är bra - men det kan vara bra att ha en ledare när man gör den - det är att lyfta upp benen så att bara sittbenen i rumpan har kontakt med hästen - håll i manen och trava! Då hittar man takten och tvingas använda magen på rätt sätt - ibland kan det behövas för att man hitta hur man ska använda sin kropp för att sen kunna ta med sig den känslan till när man sitter normalt igen.

Det var bra tips, tack! :laugh: oj jösses, då gäller det att sitta ner i sadeln om man ska hållas på ryggen på bara sittbenen :D
Jag var härom dagen och rida min andra häst, som har en ganska kort, snabb och stötig skritt, och märkte när jag koncentrerade mig på min sits att jag "går emot" hans rörelser när han skrittar! Jag liksom spjärnar emot istället för att följa med i rörelserna. Detta tror jag att jag gör när jag travar också, och då är det allt annat än lätt att sitta ner. :p
 
Sv: Skumpig trav - tips?

Ja det är svårt men inte så svårt som det låter faktiskt. Gör det själv lite då och då när jag känner att jag klämmer och ponny-barnen får göra det titt som tätt när de råkar ut för mig som lärare :D
 
Sv: Skumpig trav - tips?

Ja det är svårt men inte så svårt som det låter faktiskt. Gör det själv lite då och då när jag känner att jag klämmer och ponny-barnen får göra det titt som tätt när de råkar ut för mig som lärare :D

:D ska testa! Haha, ridbanan där jag rider finns bredvid en ganska stor väg, de som kör körbi när jag gör denna övning kommer nog att få något att fundera på! :D
 
Sv: Skumpig trav - tips?

Har nu testat några av era tips, och kommit fram till att DET ÄR MÖJLIGT att sitta i hennes trav!! :D :banana: Red idag på lektion, och det var helt underbart, jag kunde faktiskt sitta ner utan att skumpa! Vilken känsla! :rofl: Tusen tack alla för era tips, det omöjliga har blivit möjligt! ;) :bow:
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 045
Ridning Hej! Men ridtravare har svårt att gå ned för nedförsbackar, han vill gärna trava nedför och är det extra brant så drar han ned huvudet...
Svar
14
· Visningar
1 643
Senast: skiesabove
·
Hemmet När jag läser i forumet inser jag att jag är långt ifrån ensam om att ha svårt att "få det gjort" när det gäller vardagssysslor - det...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 899
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp