Skummar bara i en mungipa?

C

Caz

Hej!

Vad kan det bero på att min häst bara skummar i högra mungipan? Höger sida är hans lätta, om det gör någon skillnad.

Han har alltid gjort detta sedan jag fick honom, men först nu jag reflekterar över detta :D

Sv: Skummar bara i en mungipa?

Känn efter om du har samma tyngd/känsla i båda händerna? Troligen går hästen och biter mer i ena sidan, den torra, och du känner mera vikt i den handen skulle jag gissa. Det betyder att den inte arbetar rakt troligen utan att det bakbenet är en aning innanför. Motsatta bogen är utskjuten.
För att komma tillrätta, rid skänkelvikningar, gör framdelsvändningar, var noga med att hästen flyttar undan när du ber den, ställ den utåt emellanåt i den sida där den är torr och se till att den inte förböjer halsen inåt.

Det är vad jag tror kan vara förklaringen.

Precis samma fråga som jag skulle ställa angående min häst. Hon hänger och biter fast i den torra sidan (skummar jätte mycket i den andra). Ska prova alla tips som ni mer kunniga kommer med :)

Tack för ditt svar. Precis så är det faktiskt, han är mycket "trögare" i hela den sidan och biter sig gärna fast i bettet. Ska tänka på dina övningar i dagens ridpass =)

Har du varit hos en riktig hästtandläkare?

Det behöver faktiskt inte vara minsta munproblem utan är en fråga om rakriktning.

Caz, nu menar inte inte jag att stjäla din tråd :) Hoppas det är lugnt.

Provade tipsen som exclusivef gav innan. Kan tillägg att min häst är genomgången av hästtandläkare. Iaf, när jag red dressyr innan och gick i högervarv där problemet sitter så tänkte jag på inner bak och ytter bog hela tiden. Jag har väldigt svårt att märka om hon inte går helt spikrakt (det är ju inte mkt hon skjuter in/ut dom). Med de små justeringarna upplevde jag att hon slutade att hänga lika mycket i högertygeln och lite skum kom det allt :). Ska fortsätta jobba på detta sätt, ska bli spännande och se vad som händer med henne!

Vad roligt:D
Du kan prova att rida skänkelvikning med huvudet mot väggen, inte för mycket tvärning. Känn att du sitter rakt över, ställ lite i nacken. Det gör är väldigt bra särskilt åt det svårare hållet och att få upp hästen jämnare på båda tyglarna.

Ett annat sätt är öppna på stor volt, rid öppna på halva volten, räta ut, ställe en aning utåt, räta ut, lite öppna igen och låt bakdelen nästan sladda ut, dvs flytta tydligt ut den några steg.

Det är lugnt, bara roligt om fler kan ha nytta av tråden. :) Jag red för ny instruktör idag och tog upp detta "problem". Hon sa exakt samma sak, att han sitter fast i ena sidan och skjuter ut bogen. Fick jobba mycket lösgörande, och att han skulle jobba med båda bakbenen. Vilken skillnad!
Vet inte vem som vart tröttast, Matte eller ponnyn :D

Jag tror inte heller det är tänderna som spökar, utan mjukhet och inramning som saknas.

Lycka till med ridningen!

Menar du att jag ska rida skänkelvikning på spåret då? (jag är lite trögfattad ibland ;)). Kul att det gick bra för dig på träningen idag Caz :)

Nej det behöver inte vara munnen, men skulle iaf kolla upp det. Och om det är som du skriver att hästen inte är rak, skulle jag försöka kolla upp varför den inte går rakt, kolla munnen, sadel, ta ut en ET för att kolla ifall hästen är sned/ ojämt musklad...

Väldigt få hästar arbetar helt rakt av sig själva. Om det blir stora problem med rakriktningen är det en sak, då ska man kolla upp. Men de som skriver i denna tråd verkar inte ha såna stora problem. Man behöver inte ränna till klinik för allting om man har en vettig tränare att få råd av. Vissa saker är helt naturliga.
Det som har beskrivits här är väldigt vanligt och inte något att gå i taket och sätta in stora utredningar för.

Visst ska man vara uppmärksam på protester, och när och hur de kommer. Men allt är inte onormalt och måste utredas på klinik. Om det går att rätta till med enkla övningar så är det inte något onormalt utan tvärtom det som de allra flesta ryttare jobbar med dagligen, en del vet/märker inte att hästen jobbar snett, andra märker det och rättar till det i ridningen. Snedheten kan även bero på hur ryttaren sitter men där kommer en bra tränare också in som kan hjälpa till att se.

Ja, just det, längs långsidan men ställd utåt mot väggen, och en aning tvärning, inte för mycket. Man bör gå en aning innanför spåret så att hästen inte har nosen i väggen:idea: Det hjälper till att bromsa upp om man har en häst som vill springa ifrån och man känner ganska tydligt om man inte sitter rakt över och om hästen inte är jämn på båda tyglarna, dvs har båda bakbenen med och bogarna på plats:idea: Men inte för mycket av den övningen utan varvat med vanliga skänkelvikningar och andra rakriktande lösgörande övningar.

Min häst är 19 år gammal och inte i full kondition. Har precis börjar rida igång honom ordentligt efter ca 2 månader av skritt turer och lättare ridning Han ÄR ojämt musklad, och sadeln sitter så bra det bara går trots detta.
Är han ordentligt genomriden under en längre tid minskar ju detta "problem", men jag har (hade) inte kunskapen att lösa detta själv. Nu vet jag vad jag ska jobba med och tänka på, kvarstår "problemet" kommer jag självklart utreda varför.

vart skrev jag att man skulle till en klinik? :confused:
Av min erfarenhet när man känner att hästen jobbar oliksidigt så har den alltid varit spänd(are) på ena sidan, och tror sånt är svårt att få bort bara genom ridning då hästen fortfarande har kvar spänningarna...

Det känns som du har tittat när jag ridit och beskriver det perfekt här. :) Det blir så lätt vi har dragkamp om den sidan han biter sig tag i. Fick massa nya bra tips av tränaren som jag verkligen ska ta till mig, och supertack för dina ideer =).

Men om du vet att han är ojämnt musklad skulle iaf jag ta ut en ET, det hjälper hästen och du får oftast ett stretching/massage program du ska följa, för att hjälpa musklerna.

Exclusivef måste bara höra med dig så jag verkligen får klarhet och når bästa möjliga resultat. (ber om ursäkt om jag verkar helt korkad:P)
Om jag rider i högervarv som är min hästs svåra (hennes problem sitter i vänster bak då hon haft ischias där) är det just då vänster bak jag ska "trycka ut" lite och höger bog jag ska "trycka in". :confused:

Liknande trådar

Hästvård Min häst är ju rätt dålig på att äta. Inte nog med att han ofta får foderstrupsförstoppning (utredd på alla sätt utan direkt resultat...
2
Svar
34
· Visningar
1 752
Senast: Sirap
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
295
Senast: Lavinia
·
Kropp & Själ Hittar inget vid googlande så jag frågar det allsmäktiga Bukeoraklet 😍 I morse när jag körde till jobb så nös jag. Inte någon liten...
Svar
3
· Visningar
274
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 085

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka