Skumma symptom på klinkikutredd häst

mackan

Trådstartare
Kompisens häst, 17 år gammal, ej utan skavanker tidigare, lite rygg problem då hon köpte honom för 5 år sen pga fel sadel, en fd patella upphakning bak, osv. I augusti i år blev han halt, visade sig som en övergående hälta på ena fram, som kunde komma i "ryck", dvs hästen föreföll fräsh, sen kom några steg med grav hälta, sen var det som det värmde ut, sen kom det igen, osv. ingen värme eller svullnad i något ben, hältan såg "stel" ut, dvs inte vid genomtramp utan snarare högre upp, - bog eller kanske knä....

fick vila 4 veckor, det gick inte över utan kom igen i "ryck". Klinik utredning, de bedövade bort både knä, kota och hovled, hältan var kvar, dock ganska marginell vid besöket, de fick longera ordentligt för att den skulle visa sig.
de hittade inte felet - han fick ordination metacam i 2 veckor, 2 veckors vila efter behandlingen, samt återbesök sen.

igår var vi på klinik besök 2, och förväntade oss röntken. dock visade hästen ingen hälta nånstans trots att vi fick longera som galningar. inget på böjprov på något ben heller. så vi fick åka hem, utan symptom, utan diagnos, och med ordination att skritta igång.
veterinären sa att "antagligen" blir han halt igen, boka då en akut tid så tar vi det då.

men nu undrar jag - finns det typ ngn sorts upphakning eller liknande som kan ske på fram - i bogen eller nåt? det ser ut som det när hältan har visat sig, men jag har inte en aning om det ens är fysiskt möjligt.

några tankar och ideer runt det hela? Kompisen är ju jättelycklig att ha fått ta hem sin häst och sätta igång, men det känns så skumt, att det bara är borta? Kan det ha varit en sträckning, som läkte ut, med metacamet osv?
totalt har han varit ofräsh i nästan 3 månader med ovan symptom som somsagt - kommit och gått. fräsh ena dan och andra inte.

Sv: Skumma symptom på klinkikutredd häst

Låter jobbigt!

Hade en häst här som visade detta beteende, fast mer gravt tror jag utifrån din beskrivning, den visade sig senare ha en fraktur. Men den var svullen och behandlad direkt i samband med skadetillfället, så det var inte mystiskt på det sättet som du beskriver.

Någonting i hoven, kanske? Böld eller fraktur som sitter så till att det ger mer smärta i kombination med vad hästen trampar på? Smärta vid överrullning/frånskjut ser ju ofta ut som att det sitter högre upp. Eller framknä kanske, där sker ju böjningen inte i genomtrampet? Fast då borde det ha blivit skillnad med bedövning.

Jaa, du. Inte lätt det där. Hoppas det fortsätter vara bra... eller att det inte gör det så att felet hittas :crazy: ...

Låter jobbigt!

Hade en häst här som visade detta beteende, fast mer gravt tror jag utifrån din beskrivning, den visade sig senare ha en fraktur. Men den var svullen och behandlad direkt i samband med skadetillfället, så det var inte mystiskt på det sättet som du beskriver.

Någonting i hoven, kanske? Böld eller fraktur som sitter så till att det ger mer smärta i kombination med vad hästen trampar på? Smärta vid överrullning/frånskjut ser ju ofta ut som att det sitter högre upp. Eller framknä kanske, där sker ju böjningen inte i genomtrampet? Fast då borde det ha blivit skillnad med bedövning.

Jaa, du. Inte lätt det där. Hoppas det fortsätter vara bra... eller att det inte gör det så att felet hittas :crazy: ...

Hej - tack...
det bör inte vara hoven eftersom han fortfarande var halt när de bedövade bort hovleden.... samma med knäet och kotan....Men annars som du säger så vore det ju det logiska, dvs att det kommer fram då och då beroende på tramp.... fast de gånger hältan kommit har den kommit även på de mjukaste underlag, tex ridhusbotten och sandväg.....

jag tror som du att det kanske sitter ngt nånstans som bara blir synligt på röntken. som det nu var i torsdags så ville de ju inte röntka eftersom hästen för dagen var helt ren i gången och böjprov....

Tack för svar och tankar....! :bow:

hejsan..min häst kom in häromdan me en väldigt skum hälta...visserligen jättegrov men han gick som om han va stelopererad på höger fram...tog ut vet som först klämde om hoven med tången..reagerade aningen på hovsidans innsida..hmm tänkte vi.skumt.jaja.vi bedövade insidan på kotan..fortfarande halt o gick likadant..sen bedövade vi utsidan...fortfarand samma.ett litet jack i knäet..testade där oxå...fortfarande samma..så sa vet till mig att ta frambenet o sträcka det framåt sakta o mjukt..o då tog hon ett grepp om bogen..hmm såg konstigt ut.men hon kunde liksom känna upp inom bogen i mjukdelarna..o då ryckte han till..så d sitter bakom bogen..antagligen gått omkull ordentligt i dom leriga hagarna nu..o han e rätt stor o tung o så landat på bogen o knäet...så nu e det "Butta" o boxvila som gäller..så ont han måste haft...han ville inte ens in från hagen.!!
Det verkar ju mysko med din kompis häst..konstigt att dom inte tog en plåt på bogen iaf för o utesluta fraktur..men dom tyckte väl d va onödigt i och med den gick rent...men men.hoppas den håller sig ren nu då..mvh jessi:)

Med så skumma symtom och svar på bedövning så skulle jag också börja fundera på en elak hovböld som vägrat att mogna utåt (även inkapslad röta/hålvägg kan visa sig så här). De kan ge mest konstiga hältor och det spelar ingen roll om det är hårt eller mjuk underlag när den gör ont så gör den. Å en hovledsbedövning gör ju ingen nytta på en ev. hovböld.

Har någon känt på hoven, nån ökad värmefläck eller ngt. ökad puls när hältan visade sig?

Visst kan det sitta längre upp, men det känns långsökt, då borde ju ägaren eller nån istallet märkt att hästen gjort nåt konstigt precis innan det började.

Det verkar ju mysko med din kompis häst..konstigt att dom inte tog en plåt på bogen iaf för o utesluta fraktur..men dom tyckte väl d va onödigt i och med den gick rent...men men.hoppas den håller sig ren nu då..mvh jessi:)

Ja fast hältan har ju kommit och gått hela perioden, dvs ren vissa dagar och andra inte, så om det var en fraktur verkar det konstigt. vi tänkte sträckning däremot.....

Med så skumma symtom och svar på bedövning så skulle jag också börja fundera på en elak hovböld som vägrat att mogna utåt (även inkapslad röta/hålvägg kan visa sig så här). De kan ge mest konstiga hältor och det spelar ingen roll om det är hårt eller mjuk underlag när den gör ont så gör den. Å en hovledsbedövning gör ju ingen nytta på en ev. hovböld.

Har någon känt på hoven, nån ökad värmefläck eller ngt. ökad puls när hältan visade sig?

Visst kan det sitta längre upp, men det känns långsökt, då borde ju ägaren eller nån istallet märkt att hästen gjort nåt konstigt precis innan det började.

Nej, ingen värme nånstans i hoven... alls...
kollat med hovslagaren som säger att det inte kan vara en hovböld när vi pratar så många månader.... annars hade det ju varit en förklaring på "symptomen" som passat in......

ja d v ju en rejäl sträckning som min hade så det e väl inte helt omöjligt...konstigt bara att d kom o gick??:confused: jaja man får ju va glad att d inte har kommit tillbaka...:bump: gott nytt år på dig..

Är hästen kollad så den är rak, inte roterad varken fram eller bak?

Jag har erfarenhet av vad det kan ställa till med. Min valack var ju roterad i bäckenet åt ena hållet, och i bogen åt andra hållet, så de "motverkade varandra".

Han skadade sig som föl, och jag har ju jobbat med honom muskulärt via hjälp sedan unghäståren, men sedan i våras (f-90) så blev han ju halt vb. Hade en griffelbensfraktur hf som inte upptäcktes på klinik året innan, så vem vet vad som egentligen hände då han skadade sig.

Det tog ju flera månader och 4 behandlingar att få ordning på rotationen, och för hästen att hitta sitt nya rörelsemönster.

Jag tror nog att många hältor sitter högre upp och de symptom som behandlas är ofta inte själva orsaken till varför de uppstår.

ja d v ju en rejäl sträckning som min hade så det e väl inte helt omöjligt...konstigt bara att d kom o gick??:confused: jaja man får ju va glad att d inte har kommit tillbaka...:bump: gott nytt år på dig..

Ja det kan ha varit en sträckning, kanske gick den upp emellan.....

Gott nytt år detsamma! :)

Jag hade kollat lågt Cervicalt, skador, blockeringar och skumma symptom kommer ofta därifrån och så som du beskriver det hade det varit det första jag ville se.

Mer Precist C5 C6 C7 .

Är hästen kollad så den är rak, inte roterad varken fram eller bak?

Jag har erfarenhet av vad det kan ställa till med. Min valack var ju roterad i bäckenet åt ena hållet, och i bogen åt andra hållet, så de "motverkade varandra".

Han skadade sig som föl, och jag har ju jobbat med honom muskulärt via hjälp sedan unghäståren, men sedan i våras (f-90) så blev han ju halt vb. Hade en griffelbensfraktur hf som inte upptäcktes på klinik året innan, så vem vet vad som egentligen hände då han skadade sig.

Det tog ju flera månader och 4 behandlingar att få ordning på rotationen, och för hästen att hitta sitt nya rörelsemönster.

Jag tror nog att många hältor sitter högre upp och de symptom som behandlas är ofta inte själva orsaken till varför de uppstår.

Den är kollad av massör för ett par år sen, inte sen dess... då hade hon massören ute regelbundet.
dock så drar jag öronen åt mig runt det du säger. vi har hela tiden haft "känslan" som sagt att det sitter nånannanstans i kroppen,d et bekräftar ju dessutom bortbedövingen av frambenet där hältan "förefaller" sitta....
en sak som är lustig med honom är bak... han förefaller överrörlig i kotorna bak. när han avlastar ett bakben (särskilt höger bak) så kan han fortfarande ställa NER hela hoven, medans en annan häst skulle ställa i tån... förstår du hur jag menar? Hovslagaren är faschinerad av detta och tittar ofta och länge på hur han gör.... det är ngt han alltid gjort, men som sagt, rent objektivt så borde inte vinkeln funka, så det är som att han är överrörlig där.... Det är en arabvalack.
:crazy:

Senast ändrad:

Jag hade kollat lågt Cervicalt, skador, blockeringar och skumma symptom kommer ofta därifrån och så som du beskriver det hade det varit det första jag ville se.

Mer Precist C5 C6 C7 .

Jadu Carola, det där får du nog översätta om det ska betyda ngt för mig. :rofl:

Ett tillägg: han skrittar med vänster bak utanför framhovens spår när han kliver. ganska markant. höger sida spårar.

Jadu Carola, det där får du nog översätta om det ska betyda ngt för mig. :rofl:

Ett tillägg: han skrittar med vänster bak utanför framhovens spår när han kliver. ganska markant. höger sida spårar.

Flåt :o

Cervicalt= Halskotorna

Spåra utanför-gissningsvis låst Femur i samband med låsningar i övre länden.

Att sätta ner hoven en halvhovsbredd utanför framhovens spår, gjorde även min valack. Han var/är ju lite bananformad åt vänster.
STår man på en pall, mitt bakom hästen, så syns det, även om man leder på rakt spår.

intressant.... ska se om hon inte ska ta ut ngn och titta igenom honom då, även om han nu går rent...... :bow:

Liknande trådar

Hästvård Vi har en ponny som visade hälta när den togs in från hagen. Ställdes på box ett par dagar och visade ingen hälta när vi tog ut den. På...
Svar
5
· Visningar
997
Senast: Freazer
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
994
Senast: Sirap
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
1 174
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 197
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka